تهیه مقدمات برای برگزاری 4 انتخابات

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۹۲

علی‌اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات کشور روز گذشته در گفت‌وگویی درباره برنامه‌های ستاد انتخابات کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌یی مجلس، ضمن تاکید بر اینکه براساس قانون این سه انتخابات باید براساس برنامه زمان‌بندی تشکیل هیات اجرایی به فرمانداران و بخشداران ابلاغ شود که در زمان خود انجام خواهد شد، گفت: در حال حاضر به دنبال فراهم کردن مقدمات انتخابات مثل تهیه تعرفه‌های انتخاباتی، صندوق‌های اخذ رای، مهر مورد نیاز برای هر سه انتخابات هستیم. در انتخابات ریاست‌جمهوری باید دو مرحله را پیش‌بینی کنیم چون فرصت تمهید مقدمات نیست و قانون می‌گوید اگر به دور دوم کشیده شود هفته بعد انتخابات برگزار می‌شود یعنی ما در واقع باید برای چهار انتخابات همه امکانات را فراهم کنیم.

احمدی افزود: هماهنگی لازم با هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت مجلس شورای اسلامی باید انجام می‌شد که کارهای زیادی انجام شده و کارها براساس برنامه زمان‌بندی عقب نیست.

وی همچنین به مساله برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی اشاره کرد و یادآور شد: مساله زیرساختی این مساله مثل فیبرنوری تا دایر شدن شعب در اقصی نقاط کشور است که این شعب باید به هیات‌های اجرایی بگویند تعداد صندوق‌ها چقدر و کجا باشد مورد توجه است. در تعامل با دستگاه‌هایی مثل مخابرات و هیات‌های نظارت موضوع برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی را جلو می‌بریم تا ببینیم چه بخشی از انتخابات را می‌توانیم به صورت تمام الکترونیکی برگزار کنیم. در حال حاضر اعداد و ارقام قابل بیان نیست به دلیل اینکه باید ظرفیت حداکثری وزارت کشور را به‌گونه‌یی که مطمئن هستیم، جلو ببریم و نظر دستگاه‌های نظارتی نیز در این زمینه شرط خواهد بود و در زمان خودش این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، وی همچنین در پاسخ به این سوال که وزارت کشور تا چه میزان آمادگی برگزاری انتخابات را به صورت تمام الکترونیکی دارد؟ اظهار داشت: بخشی از این مساله مثل زیرساخت و رساندن فیبرنوری به همه نقاط در دست وزارت کشور نیست و برعهده دستگاه تخصصی است. همچنین موضوع سخت‌افزار باید مورد توجه قرار بگیرد، در تمام نقاط که شعب دایر خواهد شد به‌طور تقریبی حدود دو صندوق و دو شعبه در تمام کشور برای دو انتخابات باید داشته باشیم.

احمدی افزود: یعنی در تمام روستاها حتی اگر جمعیت کم باشد، ملزم به برگزاری انتخابات به عنوان حوزه انتخابیه هستیم اما در انتخابات ریاست‌جمهوری یا انتخابات مجلس این الزام وجود ندارد. در روستاهایی که جمعیت آنان کم است معمولا فرمانداری صندوق سیار دارند اما در انتخابات شوراها باید در همه روستاها شعبه اخذ رای وجود داشته باشد چون خروجی انتخابات مربوط به آن انتخابات است و ربطی به روستای بعدی ندارد. سخت‌افزاری که برای این موضوع می‌خواهیم در سطح کشور حجیم است، نرم‌افزاری را نیز وزارت کشور باید به عنوان مجری تهیه کند و دستگاه‌های نظارتی آن را تایید کنند که این موارد در حال پیگیری است.

احمدی همچنین گفت: بنای وزارت کشور به نیابت از دولت این است که یک انتخابات سالم و امن برگزار کند و این به عنوان یک استراتژی است، تاکید امام راحل که فرمودند میزان رای ملت است را به عنوان یک استراتژی دنبال می‌کنیم. به فرموده رهبر معظم انقلاب آرای مردم حق‌الناس است پس ما باید زمینه یک انتخابات سالم، امن با حفظ امانت به عنوان مجریان انتخابات فراهم کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر