اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۳۳

توسعه صندوق‌های جسورانه لازمه ایجاد اشتغال در SME

ستاری با اعتقاد به اینکه نمی‌توان با تخصیص وام بانکی برای ایرانیان اشتغال ایجاد کرد، افزود: بازاری‌های قدیمی از طریق تجمیع سرمایه‌ها و با مدل شکل صندوق اقدام به کارآفرینی می‌کردند.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در گفت‌وگو با فارس گفت: سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) یا «سرمایه‌گذاری جسورانه» جزو فرهنگ‌های قدیمی در ایران بوده که به درستی نتوانسته‌ایم آن را مدرن‌سازی کنیم. بازاری‌های قدیمی ایران نیز با همین رویه و با همین شکل کارآفرینی می‌کردند. وی با اعتقاد به اینکه از طریق تخصیص وام بانکی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد، افزود: تسهیلات بانکی مربوط به شرکت‌هایی است که به حدی از فروش رسیده‌اند. اگر در مجموعه شرکت‌های متوسط و کوچک یا به اصطلاح SME‌ها بخواهید اشتغال راه بیندازید، زمانی خواهد بود که بتوان صندوق‌های جسورانه را توسعه داد. این مقام مسوول یادآور شد: بخش خصوصی در شرکت‌های نوپا و استار‌ت‌آپ‌ها به خوبی وارد شده و جذب بخش خصوصی در حوزه دانش و اشتغال از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و فعال شدن آنها در بازار سرمایه می‌تواند اتفاق مبارکی برای اقتصاد ایران باشد. بر اساس این گزارش قرار است امروز از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و گشایش بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزیر اقتصاد و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به‌طور رسمی رونمایی شود.


رشد سرمایه‌گذاری با اجرای طرح «صندوق در صندوق»

رییس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ همچون گنجینه آرمان شهر در فاندها سبب تخصصی شدن سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.

به گزارش «تعادل»، بهنام چاوشی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها می‌تواند به تخصصی شدن بازار سرمایه کمک کند. رییس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: طرح صندوق در صندوق تامین سرمایه آرمان سبب جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و تشویق آنها برای سرمایه‌گذاری می‌شود ودر پی آن مدیران صندوق هامی توانند برای دارایی‌های تحت مدیریت خود استراتژی مناسب در نظر بگیرند. چاووشی با بیان اینکه این اتفاق می‌تواند کسب درآمد و رشد صندوق‌های کوچک را نیز به همراه داشته باشد گفت: با توجه به ساختار صندوق‌های بزرگ مثل صندوق سرمایه‌گذاری آرمان شاید این موضوع آن چنان دغدغه‌یی ایجاد نکند؛ چراکه این صندوق‌ها می‌تواند به رشد سرمایه‌گذاری تخصصی کمک کرده و با هیجانات ناشی از ورود سرمایه‌گذاران خرد مواجه نشویم. ضمن اینکه باید ملاحظات و قوانینی در این خصوص باشد تا شرایط مطلوبی ایجاد کند.


راه‌اندازی مرکز تنظیم استانداردهای حسابداری

صالح آبادی از برگزاری دومین همایش مالی اسلامی در هفته آینده خبر داد و گفت: مشابه سازمان AAOIFI که استاندارد موسسات مالی اسلامی در دنیا برای حسابداری و حسابرسی اسلامی تهیه‌ می‌کند، چنین مرکزی در ایران نیز ایجاد شود.

علی صالح آبادی رییس انجمن مالی اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: هدف انجمن مالی اسلامی بررسی و پژوهش در زمینه‌های مختلف مالی و پولی ازجمله بانکداری بدون ربا، بانکداری اسلامی، تعریف و بررسی ابزارهای مالی اسلامی در بازار‌های پولی و بانکی و بازار سرمایه است طوری که این انجمن در 4حوزه اصلی بازار پول، بازار سرمایه، حوزه بیمه و در حوزه حسابداری و حسابرسی فعالیت می‌کند. رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر تلاش می‌شود مشابه سازمان AAOIFI که استاندارد گذار موسسات مالی اسلامی در دنیا برای وضع استاندارد‌های حسابداری و حسابرسی اسلامی است در کشور ایجاد کنیم. به گفته وی در حوزه صنعت بیمه و بازار سرمایه نیز برای توسعه و ارزیابی وضع موجود یا عملکرد‌ها مقایسه با دنیا فعالیت‌های مختلفی در انجمن مالی اسلامی صورت می‌پذیرد که خروجی آن به نهاد‌های مختلف اجرایی و علمی ارائه می‌شود. این مقام مسوول هدف اصلی انجمن مالی اسلامی و شکل‌گیری آن را توسعه آموزش و پژوهش در حوزه مالی اسلامی و تربیت متخصصان این حوزه عنوان کرد و افزود: ارائه گزارش در موضوعات کاربردی و نتایج آن به دستگاه‌های ذی‌ربط نیز از دیگر فعالیت‌های این انجمن است.


۲۰ درصد کل معاملات ۹ ماه گذشته در اختیار ۵ کارگزار

تعداد ۵ شرکت کارگزاری 20.43 درصد کل ارزش معاملات بورس را در ۹ ماه گذشته به خود اختصاص دادند. بر اساس اطلاعات منتشره توسط اداره آمار و اطلاعات بازار شرکت بورس در 9 ماه گذشته از 108 کارگزار فعال در بورس، 105 کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند.

همچنین بیش از 35 درصد از کل معاملات الکترونیکی در این مدت در 5 کارگزاری انجام شده است که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با 21.41 درصد، فارابی با 4.02 درصد، آگاه با 3.52 درصد، مبین سرمایه با 3.43 درصد و بانک کشاورزی با 2.87 درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. از سوی دیگر از کل معاملات انجام شده در این مدت، بیش از 23 هزار میلیارد تومان خرید و فروش الکترونیکی بوده که بیش از 24 درصد کل خرید و فروش است. بنابراین گزارش ارزش کل خرید و فروش 108 کارگزار فعال بورس تهران نیز از ابتدای امسال تاکنون بیش از 943 هزار میلیارد ریال بوده است.

بر این اساس ارزش خرید و فروش خرد و بلوک هم در این مدت معادل 81 درصد کل معاملات بوده و ارزش خرید و فروش عمده و سایر نیز 27 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است.

این گزارش می‌افزاید: تعداد 5 شرکت کارگزاری در 9 ماه گذشته 20.43 درصد کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند که بر این اساس شرکت‌های کارگزاری مفید با 6.35 درصد، کارگزاری بانک پارسیان با 4.17 درصد، کارگزاری بانک پاسارگاد با 3.62 درصد، کارگزاری امین آوید با 3.23 درصد و تامین سرمایه نوین با 3.6 درصد در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر