تهدید بورس به لغو پذیرش نمادهای متوقف

۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۴۶۶

منافع سهامداران لای چرخ‌دنده‌های بروکراسی گیر کرده است

گروه بورس|

بسته بودن نمادهای بانکی، سال 95 را تلخ‌ترین سال برای سرمایه‌گذاران و سهامداران بورسی کرده است. این اتفاق از آن رو

سبب سرخوردگی سرمایه‌گذاران و سهامداران شده است که هیچ نهادی اقدام به پاسخ‌گویی در خصوص عدم بازگشایی نمادهای بانکی نشده و سهامداران بعد از 5 ماه توقف نمادهای بانکی، همچنان نمی‌دانند که سرانجام کار چه خواهد شد.

چندی پیش رییس بانک مرکزی در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرده بود که همه مشکلات درخصوص استاندارد‌سازی گزارش‌گری مالی مرتفع شده و سازمان بورس برای بازگشایی نمادهای بانکی تعلل می‌ورزد. سیف در این گفت‌وگو گفته بود که این بانک مجوز برگزاری مجامع بانک‌ها را صادر کرده و در صورت برگزاری می‌توانند نمادهای خود را بازگشایی کنند.

این سخنان ریاست کل بانک مرکزی در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با تسنیم، خواستار اطلاعات قطعی و پایانی از بانک‌ها شد و اعلام کرد نماد بانک‌ها در صورتی در بورس بازگشایی می‌شود که اختلاف‌ میان بانک‌ها و بانک مرکزی پابرجا نباشد.

شاپور محمدی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه اختلافی میان مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها بر سر نحوه محاسبه سودهای این شرکت‌ها که از دولت طلب دارند با بانک مرکزی وجود دارد، گفت: بر این اساس بانک مرکزی برخی اقلام را قبول ندارد و در مقابل بانک‌ها معتقدند برخی از حقوق و موارد باید برای آنها پایدار باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به همین خاطر هر قدر بتوانیم این ابهامات را برطرف کنیم، می‌توان به بازگشت نماد بانکی‌ها به بورس امیدوار بود و ما نیز در سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر اگر به این جمع‌بندی برسیم که این ابهامات رفع شده‌اند حتما با بازگشایی نماد بانکی در بورس اقدام می‌کنیم.

وی همچنین درخصوص برگزاری مجامع بانک‌ها با وجود اختلاف با بانک مرکزی اذعان داشت: مجامع این شرکت‌ها در شرایطی در حال برگزاری است که در نهایت باید دید در صورت‌های مالی بانک‌ها، تا چه اندازه خواسته مورد اشاره در نامه بانک مرکزی لحاظ خواهد شد و چقدر اختلاف‌نظر میان بانک‌ها و بانک مرکزی وجود دارد.

محمدی اضافه کرد: سازمان بورس خواستار اطلاعات قطعی و پایانی از بانک‌هاست و حرف ما این است که اگر اطلاعاتی داده می‌شود، باید این اطلاعات قطعیت داشته باشد و نماد بانک‌ها در صورتی در بورس بازگشایی می‌شود که اختلاف‌ میان بانک‌ها و بانک مرکزی پابرجا نباشد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جلسه هفته گذشته سازمان بورس با مدیران عامل بانک‌ها نیز گفت: بر اساس صحبت‌های انجام شده امیدواریم اختلافات آنها با بانک مرکزی حل شده و با ارائه اطلاعات قطعی توسط بانک‌ها به سازمان بورس، در آینده نزدیک شاهد بازگشایی نماد آنها در تالار شیشه‌یی باشیم. وی همچنین در مورد تاثیر بازگشایی بانک‌ها بر شاخص گفت: ما به تحلیل سهامداران احترام می‌گذاریم و در بازار سرمایه نیز هر سرمایه‌گذاری با تشخیص خود دادوستد می‌کند. با این وجود حداکثر تلاش خود را در راستای حفاظت از حقوق سهامداران انجام می‌دهیم.

لغو پذیرش، آخرین گزینه است

در تحولی دیگر، معاون بورس اوراق بهادار تهران، سید روح‌الله حسینی مقدم که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود، به اهمیت نقد شوندگی سهام بورس اشاره کرد و گفت: درست است که بانک مرکزی وظیفه ذاتی خود را انجام داده اما بحث ما روی نحوه و زمان آن است؛ ضمن اینکه از بانک مرکزی انتظار داریم منافع همه ذی‌نفعان را در نظر بگیرد. حسینی مقدم در ادامه افزود: بانک مرکزی تصمیم گرفته است برای انضباط بخشی به وضعیت گزارشگری شرکت‌ها از رویه‌های معمول جهان استفاده کند و طبیعتا بازار سرمایه هم باید منضبط باشد و این رویه بانک مرکزی ممکن است برخی شرکت‌ها را از سود به زیان برساند. حسینی مقدم با ابراز خشنودی از اینکه بانک مرکزی حساسیت‌های بازار سرمایه را درک کرده است، گفت: اگر قرار است صورت‌های مالی شفاف شود، باید زودتر انجام شود.

وی افزود: اگر نمادی در بورس شفاف نباشد تصمیم‌گیری مشکل می‌شود و در این صورت یا باید شرکت متوقف یا معلق باشد یا لغو پذیرش شود. حسینی مقدم با اشاره به اینکه حدود 55 شرکت از فهرست بورس تهران لغو پذیرش شدند، گفت: لغو پذیرش، آخرین گزینه است و با توجه به بازخوردی که از بازار گرفتیم این راه را نمی‌توانیم پیش ببریم و راهی که داریم این است که شرکت‌ها را متوقف نگاه داریم تا گزارش‌ها شفاف و دقیق شود و بر اساس آن نماد‌ها باز شود.


تاکید بر درآمدزایی واقعی بانک‌ها

مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: بانک‌هایی که صورت مالی خود را براساس صورت‌های مالی مورد درخواست بانک مرکزی ارائه و مجامع خود را تقریبا در همان مواعد مقرر قانونی برگزار کردند، نماد آنها در بازار بورس باز است. عباس کمره‌یی افزود: بانک مرکزی فقط وظایف قانونی خود را انجام داده و در بسته شدن نماد بانک‌ها در بورس مقصر نبوده است. وی با تاکید بر اینکه اقدامات بانک مرکزی موجب بسته شدن نمادهای بانکی نشده است، افزود: در 3سال گذشته بحث شفافیت را در راستای قانون برنامه پنجم توسعه و قانون پولی و بانک مطرح و صورت‌های مالی جدید را هم از بهمن پارسال به بانک‌ها ابلاغ کردیم و هماهنگی‌های لازم هم شده، بنابراین مشخص بود مبنای گزارش‌دهی بانک‌ها به چه صورت است.

کمره‌یی ادامه داد: تعدادی از بانک‌ها صورت‌های مالی خود را در مرحله اول به شکل دیگری ارائه کرده بودند، اما پس از رایزنی که با سازمان حسابرسی انجام شد، صورت‌های مالی آنها هم به شکل مورد نظر بانک مرکزی تهیه شد. وی گفت: بانک مرکزی به استناد گزارش سازمان حسابرسی و با توجه به مکاتبات برخی بانک‌ها درباره کیفیت سود، ذخایر و وظایف ذاتی بانک مرکزی ازجمله حفظ حقوق سهامداران و سپرده‌گذاران، برگزاری مجمع بانک‌ها را مجاز دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر