اعمال سطح تولید نفت پیشا‌تحریم برای ایران

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۵۵

گروه انرژی|

عصر روز سه‌شنبه خبری از نشست کمیته بلندپایه اوپک به بیرون درز کرد که برای ایران و عراق اصلا خوشایند نبود. طبق این خبر کمیته بلندپایه در پایان دور دوم نشست‌های خود به وزرای نفت تمام کشورهای عضو اوپک جز لیبی و نیجریه توصیه کرد که 4 الی 4.5درصد از تولید نفت خام خود بکاهند. «تعادل» در گزارش روز گذشته خود جدول سهم هر یک از کشورها با این کاهش را منتشر کرد که نشان می‌داد، ایران در صورت تبعیت از این توصیه باید بین 160 تا 180هزار بشکه از تولید نفت خود بر اساس سطح تولید 3میلیون و 920هزار بشکه‌یی ماه اکتبر بکاهد. این در حالی بود که اعضای سازمان در نشست 170 در الجزیره بر سر اینکه ایران، لیبی و نیجریه از طرح کاهش سطح تولید معاف بوده و در کنار یکدیگر بتوانند 2میلیون بشکه بر تولید بیفزایند، توافق کرده بودند. توافقی که باعث شد بیژن زنگنه وزیر نفت در پایان نشست 170 بگوید: «خوشحالم، فشار از روی ما برداشته شد.» حالا اما فشار دوباره به روی ایران بازگشته است. هر چند محمد اون نماینده لیبی در اوپک در پایان نشست روز سه‌شنبه سازمان به رسانه‌ها گفت که مساله پیوستن ایران و عراق به کاهش تولید 4 الی 4.5درصدی؛ در این نشست حل نشده و برای مشخص شدن به نشست وزرایی در 30 نوامبر معوق شده است.

یکی از نمایندگان کشورهای عضو اوپک که به دلیل محرمانه بودن صحبت‌ها نخواسته است، نامش فاش شود به بلومبرگ گفته است: «ادامه پرسش‌ و بحث بر سر پیوستن ایران و عراق به طرح کاهش تولید، توافق را غیرممکن نمی‌کند.»

بلومبرگ همچنین دیروز به نقل از 2 نماینده اوپک نوشت: «توافق بر سر کاهش تولید اعضا بین 4 الی 5 درصد است که نیجریه و لیبی از آن مستثنا شوند.» او ادامه داد: «کمیته برای همراه کردن ایران و عراق با این طرح به آنها پیشنهادی خواهد داد که بتوانند کاهش را از سطح تولید دیگری غیر از تولید ماه اکتبر اعمال کنند. برای مثال این سطح برای ایران، سطح تولید قبل از اعمال تحریم‌ها در سال 2012 خواهد بود.»

اما در حالی که بازار نفت خام در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با اطمینان نسبت به توافق اوپک، با افزایش متوسط روزانه بیش از یک‌درصد همراه شده و قیمت برنت را به نزدیک 50دلار رسانده بود، روز چهارشنبه مساله پافشاری ایران و عراق بر عدم آمادگی برای پیوستن به طرح اوپک، بازار را با شک و تردید روبه‌رو کرد. رویترز روز گذشته در گزارشی نوشت در حالی که بازار نفت خام در روز چهارشنبه به لبه‌های بالاتر صعود کرده بود به واسطه شک و تردید در مورد پیوستن ایران و عراق به طرح توصیه‌یی کمیته فنی اوپک، با محدود شدن سیر صعودی همراه شد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار لندن با 0.5درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به قیمت 49 دلار و 12 سنت معامله شد.

اما هر بشکه نفت برنت در معاملات صبح روز چهارشنبه با 13سنت کاهش نسبت به دیروز 48.99 دلار و هر بشکه نفت خام امریکا با 13سنت کاهش به 47.90دلار رسید. در ادامه اما نفت برنت در معاملات آتی با افزایش 11سنتی در بها مواجه شده و در ساعت 9:40دقیقه به وقت گرینویچ به 49دلار و 23سنت رسید. دبیلو تی‌ای نیز با افزایش 12سنتی به 48 دلار و 15 سنت در هر بشکه در معاملات آتی رسید.

رویترز با اشاره به وجود شک و تردید در بازار نوشت: اوپک در حالی هفته آینده درباره طرح کاهش 4 تا 4.5درصدی تولید نفت برای همه اعضا غیر از لیبی و نیجریه به گفت‌وگو می‌نشیند که موفقیت این گفت‌وگوها به عراق و ایران بستگی دارد، 2 کشوری که هنوز پشتیبانی کامل آنها از این طرح مورد تردید است.


موضع ایران در برابر عدم معافیت

با انتشار اخباری مبنی بر اینکه معافیت ایران از طرح کاهش نفتی در معرض از دست رفتن قرار گرفته است، یک مقام مسوول نفتی ایران که نخواست نامش فاش شود به ایسنا گفت که ایران با کاهش تولید نفت موافقت نکرده و نخواهد کرد.

این مقام مسوول با اشاره به سناریو پیشنهادی کاهش 4 الی 4.5درصدی برای ایران گفت: نمی‌توان گفت این موضوع صحت دارد یا خیر، سناریوهای مختلفی در جلسات مطرح می‌شود که ممکن است یکی از آنها کاهش تولید باشد که این سناریو مورد قبول ایران قرار نگرفته است. سناریوهای مختلفی برای کاهش تولید اوپک از ۳۳میلیون و ۸۰۰هزار بشکه به ۳۲میلیون و ۵۰۰هزار بشکه مطرح می‌شود اما ایران با هیچ کاهشی از وضع تولید موجود خود موافقت نکرده و نخواهد کرد و این موضوع در جلسه اخیر کارشناسان اوپک اعلام شد.

این کارشناس که به نظر می‌رسد در نشست کمیته فنی حضور داشته است، با تاکید بر اینکه تلاش همه اعضا به سمت توافق برای توزیع ۳۲میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است، افزود: ایران هم از این تلاش حمایت می‌کند و اصولا چنین تفاهمی موجب می‌شود که غیر اوپک و روسیه هم به این جمع بپیوندد و میزان تولید نفت خود را کاهش دهند و همه این اتفاقات به افزایش قیمت نفت کمک خواهد کرد. امیدواریم چنین توافقی به نتیجه برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر