مذاکرات مادورو و مخالفان خوب پیش نمی‌رود

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۸۰

گروه جهان

رییس‌جمهور ونزوئلا با رد ضرب‌الاجل تعیین شده از جانب مخالفان برای ادامه گفت‌وگو با هدف پایان دادن به بحران این کشور، رهبران احزاب مخالف را به دروغگویی به مردم ونزوئلا متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه قرار بود، گفت‌وگوها بین دولت و مخالفان که از یک‌شنبه گذشته آغاز شد، از 11نوامبر با نظارت واتیکان از سرگرفته شود. در همین حال مخالفان به نیکلاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا فرصت دادند تا زمان تشکیل دور بعدی گفت‌وگوها و برای نشان دادن حسن نیت خود تعداد دیگری از زندانیان سیاسی را آزاد کند. دولت ونزوئلا دوشنبه گذشته دست کم پنج نفر از مخالفان سیاسی را آزاد کرد. انریکه کاپریلیس از مسوولان بلندپایه ائتلاف «وحدت دموکرات» ونزوئلا که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در رقابت با نیکلاس مادورو شکست خورد، گفت: اگر تا زمان ضرب‌الاجل جدید تعیین شده برای از سرگیری گفت‌وگوها یعنی 11 نوامبر، تلاش‌های شفافی درباره آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت به صندوق‌های آرا صورت نگیرد، هیچ گفت‌وگویی صورت نخواهد گرفت. وی گفته است: «هدف مخالفان از دور جدید گفت‌وگوها رسیدن به توافق برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام در سه ماهه اول سال 2017 به جای دسامبر سال 2018 است.» مادورو با رد ضرب‌الاجل مخالفان گفته است: «کسی نمی‌تواند ضرب‌الاجلی تعیین کند و همه‌چیز باید در زمان خود اجرا شود و به‌طور ضمنی تاکید کرد که قصد دارد تا پایان دوره ریاست جمهور خود در قدرت باقی بماند.» وی خطاب به هزاران نفر از هواداران که در برابر کاخ ریاست‌جمهوری در کاراکاس جمع شده بودند، گفت: «می‌خواهم به شما به‌ویژه حامیان مخالفان این هشدار را بدهم که رهبران مخالف به شما دروغ می‌گویند.»

توماس شانون، فرستاده ویژه امریکا به ونزوئلا هشدار داده که مذاکرات کنونی میان دولت و مخالفان آخرین گفتمان برای حل بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور است. شانون که این هفته برای شرکت در مذاکرات میان دولت ونزوئلا و مخالفان در این کشور امریکای‌لاتین به سر می‌برد در بازگشت به امریکا گفته که بدون در نظر گرفتن این مذاکرات، چاویسم و میز وحدت دموکراتیک باید‌ قدرت خود را از طریق کشاندن مردم به خیابان‌ها محک بزنند که نتیجه آن غیر قابل پیش‌بینی‌ و بسیار خطرناک است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر