پیام شبانه مخالفان دیروز به مخالفان امروز

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۹۴

گروه تشکل‌ها|

طرح خاک خورده مصوبه هیات عالی نظارت مبنی بر ادغام اتحادیه‌های صنفی هنوز درهاله‌یی از ابهام قرار دارد و خبرها نیز حاکی از این است که اهالی صنوف هم دست از چگونگی اجرای این طرح کشیده‌اند و همانند سابق نیز بر سر اجرا یا تعویق این طرح حساسیتی به خرج نمی‌دهند. تیرماه سال جاری بود که نمایندگان اتاق اصناف بر سر اجرای مصوبه هیات عالی نظارت با رسانه‌ها به اظهارنظرهای گوناگون می‌پرداختند و افراد بر سر چگونگی اجرای این طرح با هم‌ رسته‌های یک شکل با چالش‌هایی مواجه بودند که در نهایت کلاف سر درگم اصنافی‌ها برای اجرای این طرح سر در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس درآورد تا شاید نمایندگان مجلس بتوانند نسخه‌یی برای چگونگی اجرای صحیح این طرح بپیچند. اکنون یکی از مخالفان صد درصدی اجرای طرح ادغام درباره چگونگی و زمان اجرای طرح ادغام اتحادیه‌ها تغییر مواضع داده به‌طوری که نایب‌رییس اول اتاق اصناف تهران در تازه‌ترین صحبت‌هایش گفته است: «طرح ادغام باید طبق مصوبه هیات عالی نظارت هر زودتر اجرایی شود و ما درخواست داریم در سریع‌ترین زمان ممکن با برگزاری جلسات ویژه این طرح به اجرا گذاشته شود.» «تعادل» درباره سرنوشت مصوبه هیات عالی نظارت و علت تغییر مواضع برخی نمایندگان مخالف اجرای طرح ادغام سراغ علیرضا راسی نماینده امور اصناف رفته که ماحصل گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:


مخالفان از طرح ادغام روی بگردانند

علیرضا راسی نایب‌رییس دوم اتاق اصناف تهران از جزییات طرح ادغام اتحادیه‌های صنفی به «تعادل» گفت: در برنامه ادغام اتحادیه‌های صنفی تغییری حاصل نشده و قرار است این برنامه همانند گذشته به روال سابق ادامه ‌دهد. کمیسیون عالی نظارت برای اجرایی شدن این طرح سه پیشنهاد را مبنی بر «اتحادیه‌هایی که کمتر از حد نصاب (300 عضو) فعالیت دارند»، «اتحادیه‌هایی که درآمدساز نیستند» و «اتحادیه‌هایی که با سایر رسته‌ها موازی هستند» مد نظر قرار گرفت که در ابتدا طرح و شروع اقدام‌های کارشناسی شده این برنامه با چالش‌هایی مواجه شد. اکنون نیز متولیان صنفی برای اجرای درست این برنامه در حال رایزنی با مقام‌های دولتی هستند. علیرضا راسی درباره اجرایی شدن این برنامه اظهار کرد: درباره ادغام اتحادیه‌های صنفی و کاهش معضلات در نظام توزیع کشور مقام‌های دولتی نیز موافق اجرای این طرح هستند؛ این موضوع درحالی است که برخی در ادامه این مسیر سنگ‌اندازی‌هایی کرده‌اند و کماکان ما همچنان شاهد مخالفت برخی نمایندگان اصناف در زمینه اجرای این طرح هستیم. البته در اجرای هر طرحی نمایندگان به جنبه‌های مختلف طرح می‌پردازند و هر فردی نیز مخالفت‌ها و موافق‌های خود را در راستای اجرای برنامه‌های کلان اعلام می‌کند. وی با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان در راستای اجرای طرح ملی گفت: از زمانی که قرار شد این طرح اجرایی شود برخی به اظهارنظرهای گوناگون پرداختند و برخی نیز یک‌باره از مخالفت‌هایشان نسبت به اجرای برنامه‌ها روی برگردانده‌اند. به هرحال برای کاهش هزینه‌های سربار ما باید به ارائه برنامه‌های کارشناسی شده گام‌ برداریم. ما از دیرباز معتقد بودیم که این طرح باید با بسترسازی‌های لازم و مصالحه در دستور کار قرار گیرد و در یک زمان مناسب نیز اجرایی شود. نایب‌رییس دوم اتاق اصناف تهران با بیان اینکه در دوره فعلی و برای کاهش هزینه‌های سربار دلیلی بر فعالیت اتحادیه‌های موازی وجود ندارد، تصریح کرد: به هرحال با بررسی‌ها و مطالعات میدانی کارشناسان صنفی ما شاهد فعالیت یکسان اتحادیه‌های موازی هستیم که این موضوع خود منجر به افزایش چالش و تنش‌ها در نظام امور اقتصادی کشور شده است و در این بازه زمانی برای کاهش تنش‌های موجود در امور اقتصادی باید به سمت اجرای قوانین پیش رویم.


بازی‌های ترامپ و کلینتون در بدنه اصناف

راسی با بیان اینکه مصوبه هیات عالی نظارت در یک جمله باید خلاصه و اجرای عملیاتی شود، گفت: در راستای مطرح شدن طرح ادغام اتحادیه‌های موازی حاشیه‌های زیادی برای عدم اجرای این برنامه از سوی نمایندگان مخالف ایجاد شد. درحال حاضر نیز مخالفان درصدد اقدام‌های خود هستند و موافقان نیز برنامه‌های خود را دارند، حالا در آینده باید دید که ترامپ‌ها برنده خواهند شد یا کلینتون‌ها؟ نایب‌رییس دوم اتاق اصناف تهران در پاسخ به این پرسش که نمایندگان اصناف برای لغو به تعویق افتادن اجرای این طرح جلسه‌یی با دولتمردان داشته‌اند یا خیر، گفت: از زمانی که قرار شد این مصوبه اجرایی شود عده‌یی خبر از به تعویق افتادن این طرح دادند و از آن زمان تا به امروز هم دیگر نمایندگان اصناف در راستای لغو تعویق هیچ جلسه‌یی را با دولتمردان برگزار نکرده‌اند. به واقع هر کس هر چه در چنته داشته برای اجرای این برنامه به اجرا گذاشته و واقعیت نیز همین است که ما به سمت اجرای عملیاتی قوانین پیش رویم.

نایب‌رییس دوم اتاق اصناف تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چرا نمایندگان مخالف صد درصدی طرح ادغام این روزها در مصاحبه‌های خبری در راستای این طرح تغییر موضع داده‌اند، توضیح داد: ما هم علت این نوع رفتار برخی افراد را نمی‌دانیم و این روزها نیز شاهد موافقت این نمایندگان در راستای طرح ادغام اتحادیه‌ها هستیم؛ این موضوع درحالی است که تا چندی پیش این نمایندگان مخالف اجرای طرح ادغام در ساختار اصناف کشور بودند. راسی در ادامه عنوان کرد: اگر در چند سال گذشته این طرح اجرایی می‌شد بنده اعلام می‌کردم که این ادغام را از صنف بنده شروع کنید و ما هم از خدایمان است که مشکلات مردم در نظام توزیع حل و فصل شود و افراد جامعه نیز از این سرگردانی رهایی یابند. به واقع، اگر ما هدفمان خدمت به خلق خداست پس کاهش و رفع این معضلات به سرو صداهای رسانه‌یی نیازی ندارد و روسای صنوف نیز از اجرای این موضوع نباید ناراحت باشند.


شتاب برای اجرای طرح ادغام

از سوی دیگر نایب‌رییس اول اتاق اصناف تهران در خصوص ادغام اتحادیه‌های صنفی گفت: همان‌طور که در هیات عالی نظارت بر اصناف طرح ادغام واحدهای صنف با نظرات کارشناسی تصویب شده است به نظر من طرح ادغام باید طبق مصوبه هیات عالی نظارت هر زودتر اجرایی شود و درخواست داریم در سریع‌ترین زمان ممکن با برگزاری جلسات ویژه به اجرا گذاشته شود. ابراهیم درستی اضافه کرد: این فرصتی طلایی است تا از موازی‌کاری و تداخل صنفی اتحادیه‌های صنفی جلوگیری شود. این طرح در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی نقش حایز اهمیتی دارد که باید اجرا شود. این مقام صنفی در ادامه متذکر شد: ضرر و زیان ناشی از تداخل صنفی را مردم باید بدهند واگر کسی نفع مردم، کشور و اقتصاد صنفی را مدنظر قراردهد هرگز با این طرح مخالفت نخواهد کرد. نایب‌رییس اول اتاق اصناف تهران تصریح کرد: موافق اجرای طرح ادغام هستم و اعتقادم این است که هرچه تاخیر دراجرای این طرح صورت گیرد تاوانش را مردم ومتصدیان واحدهای صنفی باید بپردازند. درستی خطاب به مخالفان طرح ادغام عنوان کرد: در اجرای هر طرحی نظراتی که ناشی از نفع شخصی باشد، مردود است ولی اگر در راستای اجرای هر چه بهتر و سریع‌تر طرح ادغام مخالفان نظر کارشناسی دارند، ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد در غیر این صورت مخالفت با طرح ادغام شخصی بوده و نفع مردم در آن دیده نمی‌شود. نایب رییس اول اتاق اصناف تهران اضافه کرد: تاکنون مخالفان روش‌های مطلوبی را برای اعلام نظر خود استفاده نکرده‌اند در حالی که اتاق اصناف تهران آمادگی کامل دریافت نظرات مخالفان را داشته و دارد هر چند که تعدادشان محدود است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر