احداث نخستین مجتمع نمایشگاهی بخش‌خصوصی

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۵۳

گروه تجارت

بخش‌خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی تهران، برای ایجاد مجتمع نمایشگاهی که از استانداردهای روز دنیا برخوردار باشد، اعلام‌آمادگی کرد؛ مشروط به آنکه تعهد و تضمین لازم از سوی دولت برای این سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. در این راستا، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از آمادگی این شرکت برای امضای توافقنامه همکاری با اتاق تهران برای ساخت مجتمع بزرگ نمایشگاهی در سایت ولنجک خبر داد و اعلام کرد که مقدمات اجرایی واگذاری ساخت این مجتمع نمایشگاهی در حد و اندازه سایت‌های بزرگ نمایشگاهی کشور که برای کلیه نمایشگاه‌های تخصصی قابلیت بهره‌برداری داشته باشد، انجام شده است.

در این زمینه، ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران، پس از پرداختن به مساله رایزنان بازرگانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی در نشست پیشین خود، جلسه دیگری را با مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران برگزار کرد. در این نشست حسین اسفهبدی خبرهای تازه‌یی از برنامه‌های این شرکت ارائه داد و فعالان اقتصادی نیز نظرات و نقدهای خود را درباره رویه برپایی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بیان کردند.


حضور غیرمنسجم شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها

حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این نشست گفت: در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای هدف، تشکل‌های آن بخش باید به کار گرفته شوند و سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی باید تنها نقش حاکمیتی خود را ایفا کنند. سیدحسین سلیمی از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز بر هزینه‌کرد درآمد برپایی نمایشگاه‌ها در تکمیل و ارتقای زیرساخت‌های سایت نمایشگاهی تهران تاکید کرد. مهدی شریفی‌نیک‌نفس هم با بیان اینکه چندین نمایشگاه معتبر جهانی در بخش نفت و گاز در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که مجتمع‌ها و شرکت‌های پتروشیمی ایرانی به صورت پراکنده در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند که منجر به کمرنگ شدن حضور ایران در این رویدادهای مهم بین‌المللی شده است. وی خواستار آن شد که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به عنوان سیاست‌گذار این رویدادهای تجاری و اقتصادی در داخل و خارج از کشور، دستورالعمل‌های لازم برای حضور یکپارچه شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های معتبر خارجی را صادر کند تا بنگاه‌های داخلی در این نمایشگاه‌ها در قالب پاویون ایران مشارکت داشته باشند.


فراخوان سهامداری در نمایشگاه فرودگاه امام(ره)

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران پس از شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات فعالان اقتصادی با بیان اینکه این شرکت آمادگی دارد که پاویون ایران در نمایشگاه‌های معتبر خارجی را با مشارکت شرکت‌ها و تشکل‌ها ایجاد کند، گفت: در این زمینه این آمادگی را داریم که برای تشکل‌ها یارانه در نظر بگیریم. حسین اسفهبدی همچنین از طرح ساخت مجتمع نمایشگاهی در شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) خبر داد که به گفته وی برای ساخت آن 1500میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است. وی از اتاق تهران خواست با مشارکت در این طرح یکی از سهامداران این نمایشگاه شود. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنین تاکید کرد که تضمین‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این منطقه از سوی دولت داده خواهد شد تا سرمایه‌گذاران با خیال آسوده به این طرح پا بگذارند.


صدور مجوز نمایشگاه آفتاب از سال آینده

معاون وزیر صنعت همچنین خاطرنشان کرد که از سال آینده، مجوز برپایی برخی نمایشگاه‌ها فقط در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب داده خواهد شد و افزود: در حال حاضر ظرفیت برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب افزایش یافته است. اسفهبدی در عین حال از نوسازی و تجهیز سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر به دنبال بازسازی بخش شرقی این سایت نمایشگاهی هستیم و مناقصه آن نیز به زودی برگزار می‌شود. وی افزود: از دیگر برنامه‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، متعادل کردن نرخ غرفه‌های سایت نمایشگاهی برای شرکت‌های خارجی است و به دنبال آن هستیم با نزدیک شدن به نرخ‌های بین‌المللی، بخشی از درآمدهای این بخش را در اختیار شرکت‌های داخلی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی اختصاص دهیم.

سایت نمایشگاه بین‌المللی فاقد تجهیزات لازم

پس از سخنان اسفهبدی برخی دیگر از اعضای ستاد اقتصادی پساتحریم در اتاق تهران نظرات خود را در ارتباط با شیوه برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مطرح کردند. فریال مستوفی طی سخنانی بر ارتقای کیفی نمایشگاه‌ها در داخل کشور تاکید کرد و در عین حال یادآور شد که حضور و مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی نیز باید با دقت و گزینشی باشد. محمد اتابک دیگر عضو این ستاد و از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، سایت نمایشگاهی ولنجک تهران را فاقد استانداردهای نمایشگاهی دانست و گفت: با وجود انتقادهای بخش خصوصی، این سایت نمایشگاهی همچنان از وجود سالن‌های کنفرانس مجهز برای گردهمایی شرکت‌های ایرانی و خارجی برخوردار نیست. حسن فروزان‌فرد دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر تشکیل و تاسیس کمپین نمایشگاهی در کشور تاکید کرد و گفت: این کمپین باید به گونه‌یی باشد که بتواند تمام نیازهای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها را در طول مدت برگزاری تامین کند.


تدوین توافقنامه اتاق تهران و شرکت نمایشگاه‌ها

در پایان این نشست مهدی جهانگیری، رییس ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به عنوان مادر تشکل‌ها و پارلمان بخش‌خصوصی خواستار واگذاری مدیریت نمایشگاه‌ها به بخش‌خصوصی است، گفت: نهادینه کردن نقش تشکل‌ها در سیاست‌گذاری و برگزاری تخصصی و حرفه‌یی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از محورهای مهمی است که اتاق تهران به دنبال آن است و از این رو امضای توافقنامه همکاری میان اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران را در دستور کار قرار دارد که پس از تدوین آن به زودی به امضای دوطرف خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر