ارتقای رفاه خبرنگاران در دستور کار

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۸۲

گروه اقتصاد اجتماعی

خبرنگاران ازجمله اقشاری هستند که در جامعه ایرانی تحت‌فشار اقتصادی قرار دارند. کار سخت، دستمزد کم، امنیت شغلی پایین، منازعات بیمه‌یی با کارفرما، ساعات کاری نامناسب و مشکلاتی از این دست، ویژگی‌های اصلی شغل خبرنگاری به حساب می‌آید. مسائلی که رفاه اجتماعی خبرنگاران به مثابه ستون فقرات رسانه‌های کشور و کسانی که نیروی کار رکن چهارم دموکراسی هستند را در معرض خطر قرار داده است. حال زمزمه‌هایی برای بهبود وضعیت شغلی این صنف به گوش می‌رسد. در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تامین اجتماعی و رسانه و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان تامین اجتماعی و معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که مسوولان حوزه تامین اجتماعی و مطبوعات در آن حضور داشتند، وعده‌های بسیاری برای ارتقای سطح معیشت خبرنگاران داده شد. وعده‌هایی که تحققش نه تنها به نفع خبرنگاران، بلکه همسو با منافع کلی جامعه خواهد بود.


ارتقای معیشت 5 میلیون و 200 هزار نفر

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی که متولی اصلی مستمری‌بگیری و تامین اجتماعی در کشور است، سخنران اصلی مراسم بود. وی در سخنان خود به تلاش برای ارتقای معیشت 5میلیون و 200هزار مستمری بگیر اصلی و تبعی این سازمان اشاره کرد و گفت: «سازمان تامین اجتماعی یک صندوق بازنشستگی نیست و درمان 42میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین می‌کند.»

به گزارش ایسنا، سیدتقی نوربخش با بیان اینکه این سازمان بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی و اقتصادی کشور است و در ایجاد امنیت اجتماعی نقش بسزایی دارد، گفت: «سازمان تامین اجتماعی تنها یک صندوق بازنشستگی نیست بلکه خدمات درمانی به 42میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین می‌کند. در کنار خدمات درمانی، 18خدمت بیمه‌یی به بیمه‌شدگان تحت پوشش ارائه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به حق مسکن، غرامت دستمزد، حق از کارافتادگی و بیمه بیکاری و بن خواروبار اشاره کرد.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بااشاره به تحت پوشش بودن 5 میلیون و 200هزار مستمری بگیر اصلی و تبعی تامین اجتماعی افزود: «وظیفه تامین معیشت این افراد را به عهده داریم اما متاسفانه در برابر بسیاری از آنها شرمنده هستیم و سعی می‌کنیم هر سال خدمات معیشتی به بیمه‌شدگان را ارائه دهیم. خدمات دیگری نظیر سفرهای زیارتی را برای افراد تحت پوشش ترتیب داده‌ایم و سعی می‌کنیم امنیت خاطر مستمری‌بگیران را تامین کنیم.» وی با بیان اینکه وظایفی در قبال 14میلیون نیروی کار کشور داریم، ادامه داد: «این افراد با محاسبه خانواده‌هایشان به 36میلیون نفر می‌رسند و ما بدون اتکا به بودجه عمومی کشور فعالیت‌هایی را برای آنها انجام می‌دهیم و باید گفت که ماهانه 5200میلیارد تومان صرف ارائه خدمات و تجهیز منابع در سازمان می‌شود و این مبلغ 30درصد بودجه عمومی کشور است.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پایان به اقدامات انجام شده در مدت گذشته از جمله احیای مجدد معاونت فرهنگی-اجتماعی این سازمان اشاره کرد و گفت: «راه‌اندازی سیستم پاسخگویی آنلاین به پرسش‌های بیمه‌شدگان را نیز اخیرا راه‌اندازی کرده‌ایم که نشان‌دهنده اهمیتی است که سازمان برای پاسخگویی به افکار عمومی قایل است.»


توجه ویژه به بیمه خبرنگاران

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: «مسائل بیمه‌یی خبرنگاران و اهل قلم با عنایت خاص مسوولان سازمان به صورت ویژه رسیدگی می‌شود.»

به گزارش ایرنا، محمدحسن زدا افزود: «در راستای امضای این تفاهم‌نامه دبیرخانه مشترک رسیدگی به مشکلات بیمه‌یی خبرنگاران تشکیل شده است که امیدواریم در آینده‌یی نزدیک به دبیرخانه دایمی تبدیل شود.

همچنین قرار است با آموزش کارکنان سازمان تامین اجتماعی، مسائل بیمه‌یی خبرنگاران تنها در دو شعبه در تهران متمرکز شود تا همکاران این سازمان به شیوه‌یی مناسب به امور خبرنگاران و اصحاب رسانه رسیدگی کنند. مدت تشکیل دبیرخانه مشترک میان سازمان تامین اجتماعی و معاونت امور مطبوعات وزارت ارشاد یک‌سال است که امیدواریم در آینده به دبیرخانه دایمی تشکیل شده تا رسیدگی بهتری به موضوعات خبرنگاران شود.»

زدا با بیان اینکه همچنین قراردادهای پیمانکاری در این حوزه نیز بررسی می‌شود، ادامه داد: «با این اقدام مسائل سخت‌گیرانه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشکلات خبرنگاران به صورت ویژه در سال‌های آینده نیز رسیدگی جدی شود.»

وی در ادامه به ترویج فرهنگ بیمه‌یی و تامین اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: «فرهنگ بیمه‌یی و تامین اجتماعی در ایران مغفول مانده است و حتی بالاترین سطوح مدیریتی کشور نیز شناخت کافی از موضوع بیمه و تامین اجتماعی ندارند. در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یاریگر سازمان باشند تا مردم بیشتر با مباحث بیمه‌یی و بیمه‌گری آشنا شوند. همچنین اصحاب رسانه‌ها می‌توانند کارفرمایان را با حق و حقوق و تکالیف شان بیشتر آشنا کنند. ما حدود سه میلیون مستمری بگیر در کشور داریم که این تعداد برای هنرمندان و اهل قلم به عنوان سه میلیون سوژه به شمار می‌روند تک تک اینها درس و پیام خوبی برای مردم دارند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر