از منطقه

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۰۰

ذخایر نفتی عربستان

70 سال دیگر تمام می‌شود

عربستان‌سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان معتقد است ذخایر نفت این کشور به میزان 266.5میلیارد بشکه برای 70سال دیگر کفایت

می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در بروشورهای مربوط به اوراق قرضه عربستان اعلام شده است. ریاض قصد دارد در آینده نزدیک اوراق قرضه 5، 10 و 30ساله خود را به ارزشی در مجموع 10میلیارد دلار به فروش برساند. ذکر میزان ذخایر نفتی عربستان به این دلیل است که فروش طلای سیاه 75درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این «سعودی آرامکو» شرکت دولتی نفت عربستان قصد دارد تا سال2018 سهام خود را به سرمایه‌گذاران بفروشد اما هنوز درباره محل عرضه این سهام تصمیم‌گیری نکرده است.


کاهش 10میلیارد دلاری واردات انرژی ترکیه

واردات انرژی ترکیه در اواخر امسال باتوجه به افت قیمت جهانی نفت، کاهش 10میلیارد و 300میلیون دلاری خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس داده‌های برنامه میان‌مدت دوره2017 تا 2019میلادی، ترکیه سال گذشته 37میلیارد و 800میلیون دلار انرژی وارد کرده و پیش‌بینی می‌شود میزان واردات انرژی کشور در اواخر امسال باتوجه به افت قیمت جهانی نفت، با کاهش 10میلیارد و 300میلیون دلاری به 2میلیارد و 500میلیون دلار برسد.

با کاهش وابستگی کشور به واردات انرژی و جبران اتلاف درآمدها در حوزه تجارت خدمات، سهم کسری بودجه جاری سال آینده در درآمد ملی به 4.2درصد خواهد رسید.


کویت قانون مالیات بر ارزش افزوده را اجرا می‌کند

به‌دنبال کسری بودجه کویت، دولت این کشور بااشاره به تحولات اقتصادی و لزوم تقویت درآمدهای غیرنفتی، دستور حمایت از طرح‌های مبتنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده را صادر کرد. این اقدام درحالی است که کویت پیش از این، از شرکت‌های ثروتمند داخلی و خارجی نیز مالیات اخذ نمی‌کرد. به گزارش ایرنا، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تلاش برای ورود شرکت‌های خصوصی به عرصه‌های اقتصادی کویت، موجب آغاز روند اخذ مالیات بر ارزش افزوده شده است. این طرح قیمت کالاهای مصرفی را افزایش خواهد داد که البته دولت با حمایت از شهروندان کویتی تلاش می‌کند آنها را از موج گرانی مصون نگه دارد و اتباع خارجی مقیم این کشور، هزینه‌های افزایش قیمت‌ها را پرداخت خواهند کرد.

به‌تازگی نیز هیاتی از شرکت امریکایی «جنرال الکتریک» به کویت سفر کرده و راه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور را بررسی کرده است. وزارت دارایی کویت پیش‌بینی کرده است که به‌دلیل کاهش قیمت نفت، کسری بودجه این کشور در سال جاری به 38میلیارد دلار برسد و کل درآمد این کشور در سال مالی 2017 -2016 حدود 7.4‌میلیارد دینار (24.4‌میلیارد دلار) برآورد شده است. درآمدهای حاصل از نفت در بودجه آینده کویت به 19.1‌میلیارد دلار می‌رسد. حدود 94درصد درآمدهای کویت با فروش نفت تامین می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر