تداوم روند کاهشی تورم تولیدکننده خدمات

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۹۳

گروه اقتصاد کلان|

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران از شاخص قیمت تولید‌کننده بخش‌های خدمات در سال 95، تورم سالانه این بخش از تولیدکننده‌ها در سه ماه فصل بهار به 10.6درصد رسیده است. شاخص قیمت تولیدکننده اجزای مختلفی دارد که یکی از بخش‌های آن خدمات است و از هشت گروه خدماتی تشکیل شده است. این گزارش نشان می‌دهد روند سالانه شاخص تولید خدمات همچنان رو به کاهش و از سال 91 به کمترین میزان خود رسیده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که تورم در بخش بیمه از سال 91 تاکنون به بیشترین حد خود رسیده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران از شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در بهار95 شاخص کل در بهار سال جاری به 192.8رسید که نسبت به فصل قبل 1.2‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش شاخص کل نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 9.8‌درصد است‌. ‌درصد تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (این تورم سالانه) 10.6‌درصد است.

در این میان شاخص گروه «خدمات تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتورسیکلت و کالاهای شخصی و خانگی» در فصل بهار 95 برابر با 2030 است که نسبت به فصل قبل 2.4‌درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) برابر با 10.7‌درصد است.

شاخص گروه «خدمات هتل و رستوران» هم در فصل بهار سال 95 برابر با 228.4 است که نسبت به فصل قبل 1.8‌درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری هم نسبت به دوره مشابه سال قبل برابر 9.4‌درصد است. شاخص گروه «خدمات حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات» در فصل بهار سال 95 برابر با 203.1 که نسبت به فصل قبل 3‌درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل برابر با 8‌درصد است. شاخص گروه «خدمات واسطه‌گری مالی (بیمه) » در فصل بهار سال 95 برابر است با 215.9 که نسبت به فصل قبل 6.8‌درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل برابر با 3.1‌درصد است.

در همین حال، شاخص گروه «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار» در فصل بهار 95 برابر با 161.5 است که نسبت به فصل قبل 0.8‌درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل برابر با 8.4‌درصد است. علاوه بر این، شاخص گروه «خدمات آموزش» درفصل بهار سال 95 برابر است با 199.7 که نسبت به فصل قبل یک‌‌درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل سال جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل برابر با18.1درصد است. همچنین شاخص گروه «خدمات بهداشت و مددکاری اجتماعی» درفصل بهار سال 95 برابر است با 232.3 که نسبت به فصل قبل 1.2‌درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل برابر با 17.2‌درصد است. شاخص گروه «سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» در فصل بهار سال 95 برابر است با 204.7 که نسبت به فصل قبل 6.2‌درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل برابر با 12.6 است.

در بین شاخص‌های اعلام شده توسط مرکز آمار ایران بیشترین ‌درصد تغییر نسبت به فصل قبل (تورم نقطه به نقطه) را در بین شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات متعلق به بخش واسطه‌گری‌های مالی با 6.8‌درصد تغییر نسبت به فصل قبل است. همچنین کمترین تغییر نسبت به فصل قبل به گروه مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار اختصاص دارد. اما بیشترین و کمترین افزایش در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) به ترتیب به بخش‌های آموزش و بیمه اختصاص دارد.

بررسی آمارهای بالا از آن جهت حایز اهمیت است که یکی از اهداف مهم دولت در سال جاری رسیدن به تورم تک رقمی است. با مقایسه آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار مشخص می‌شود که روند کاهش تورم از پاییز تابستان 92 که مصادف با شروع کار کابینه روحانی است تاکنون ادامه یافته و میزان تورم سالانه از 22.2 در تابستان 92 به 10.6 در بهار 95 رسیده است. همچنین‌درصد تغییر مجموع فصل‌های منتهی به فصل جاری در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) هم کاهش محسوسی را از زمان شروع به کار دولت یازدهم داشته و نرخ تورم نقطه به نقطه از 23.8در تابستان 92 به 9.8 در بهار 95 رسیده است. به نظر می‌رسد آمارهای مرکز آمار ایران موید این مساله است که دولت و بانک مرکزی در مهار تورم موفق بودند اما باید منتظر ماند تا ببینیم آیا در سال 95 تورم تولیدکننده بخش خدمات هم تک‌رقمی بودن را تجربه خواهد کرد یا خیر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر