فعالیت نخستین اتحادیه تعاونی‌های فرهنگی، آموزشی

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۸۰


گروه تشکل‌ها| توجه به تعاونی‌ها و فعالیت بنگاه‌های خرد و کوچک در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور

داشته باشد.

سازمان ملل در سال 1994 طی تحقیقی پیرامون تاثیر تعاونی‌ها در اقتصاد جهان به این نتیجه رسید که زندگی حدود 3میلیارد نفر یا تقریبا نیمی از جمعیت آن روز، از طریق فعالیت تعاونی‌ها تامین می‌شود. کارشناسان تشکلی براین‌باروند که اتحادیه‌ها باید با برگزاری جلسات هم اندیشی و همفکری بهره‌وری بخش تعاون را افزایش

دهند. حال در این باره باید به تشکیل تعاونی‌هایی همچون؛ فرهنگی، آموزشی، مسکن، مصرف‌کنندگان و... اشاره کرد که در همین زمینه روز گذشته مراسم آغاز فعالیت نخستین اتحادیه تعاونی‌های فرهنگی، آموزشی کشور در استان تهران همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مجتمع آموزشی راه رشد برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران؛ در این مراسم که با حضور مقام‌های عالی‌رتبه آموزشی و تعاونیشکل گرفت از آرم این اتحادیه برای فعالیت رسمی آن

رونمایی شد.

در این مراسم معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی یک مجموعه به هم پیوسته است؛ گفت: اعضای تعاونی پایه‌های آن به شمار می‌روند.

هر عضو نقش مهمی در شکل‌گیری تعاونی دارد و هر تعاونی هم نقش مهمی در تشکیل اتحادیه تعاونی‌ها دارند و اینها همگی با همفکری و همدلی از طریق شبکه پدید می‌آیند و مطابق با یکی از اصول هفتگانه تعاون یعنی اصل همکاری بین تعاونی‌ها فعالیت

می‌کنند.

حمید کلانتری اتحادیه تعاونی‌ها را مجموعه‌یی از چند مجموعه که دارای مرامنامه و اهداف مشخص هستند قلمداد کرد و افزود: این اتحادیه که مراحل ثبت خود را به اتمام رسانیده است باید کار خود را آغاز کند و به مرحله عمل برسد تا اهداف بخش تعاونی را محقق کند. وی در ادامه عنوان کرد: توسعه تعاون و ارائه خدمات باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود و در این باره ضروری است که نیاز کنونی جامعه با گسترش فعالیت تعاونی شکل گیرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیام تعاون را رقابت سالم توام با رفاقت، همفکری، مشارکت و استفاده از امکانات بالقوه درجای جای کشور دانست و گفت: با استفاده از تعاون می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. نمونه‌یی از این همکاری را هر ساله در برگزاری بزرگ‌ترین مراسم ارزشمند جهان یعنی روز عاشورا می‌توان مشاهده کرد که با استفاده از فرهنگ تعاون و مشارکت مردمی انجام می‌گیرد.

کلانتری در ادامه سخنان خود با اشاره به تاسیس مجتمع‌های آموزشی در قالب تعاونی‌ گفت: این نوع فعالیت‌ها که با افراد زیر مجموعه عضو تعاونی‌های فرهنگی، آموزشی شکل می‌گیرد موثر در توسعه فرهنگ تعاون خواهد بود. در واقع، با پایه‌گذاری و نهادینه‌کردن فرهنگ تعاون در مدارس، آینده‌سازان کشور عزیزمان کار جمعی را یاد می‌گیرند و در آینده با توسعه کار جمعی به رشد اقتصادی کمک خواهد شد. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اتحادیه‌ها باید با برگزاری جلسات هم اندیشی و همفکری بهره‌وری را افزایش دهند، گفت: با هدف توسعه و گسترش تعاونی‌های آموزشی در سال جاری 1000 تعاونی آموزش گروهی در سطح کشور تشکیل خواهد شد که به واقع در هر استان بیش از 30 تعاونی به وجود خواهد آمد که برگزاری همایش مدرسه تعاونی، اقتصاد و مشارکت در همین راستا برگزار می‌شود.

از سوی دیگر؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران لازمه کار جمعی و تعاونی را ایمان و اعتقاد دانست و گفت: برای پیشرفت کشور هم باید بستر تعالی تعاونی‌ها را با ایجاد ایمان و اعتقاد به تعاونی فراهم کرد و با معرفی الگوی‌های موفق همچون تعاونی راه رشد و اتحادیه تعاونی‌های فرهنگی، آموزشی استان تهران مصداق‌های عملی کار مشارکتی و تعاونی را به دانش‌آموزان یاد داد؛ چراکه مهم‌ترین راه برای تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه تعاونی و فرهنگ تعاون است.

احمد لطفی نژاد با اشاره به جمعیت سیزده و نیم میلیون نفری دانش‌آموزان کشور که امروز زنگ مدرسه برای آنها به صدا در آمد، گفت: این عزیزان وارد مدارس شدند تا علم آموزی کنند و در آینده ایران عزیزمان اثر گذار

باشند.

امید است با برنامه‌ریزی و فعالیت تعاونی‌های آموزشی، فرهنگی شرایط برای حضور بیشتر و موثر دانش‌آموزان در رونق اقتصادی فراهم شود تا تصدی‌گری دولت در این بخش کمتر شده و چابکتر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. درواقع، بخش خصوصی باید با برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت و حمایت از کار جمعی باید دخالت دولت را در بخش‌های تعاونی کمرنگ‌تر کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر