کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۵۳

برآورد هزینه «بی پی»

از میدان گازی «شاه دنیز»

شانا| شرکت انگلیسی بی‌پی برآورد می‌کند که گسترش میدان گازی شاه دنیز در جمهوری آذربایجان نزدیک به ١٨‌میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، شرکت انگلیسی بی‌پی اعلام کرد که هزینه ساخت فاز دوم میدان گازی و میعانات گازی فراساحلی «شاه دنیز» و گسترش خط لوله «قفقاز جنوبی» درمجموع نزدیک به ١٨‌میلیارد دلار خواهد رسید. حدود ٨٢درصد از این طرح در حال ساخت، تکمیل شده است. حجم ذخایر گاز و میعانات گازی میدان فراساحلی شاه دنیز به ترتیب یک تریلیون و ٢٠٠‌میلیارد متر مکعب و ٢٤٠میلیون تن برآورد شده است. فاز دوم پروژه شاه دنیز قرار است پس از توسعه خط لوله‌ قفقاز جنوبی و ساخت خط لوله‌های ترنس-آناتولیان و ترنس-آدریاتیک، گاز جمهوری آذربایجان را به بازارهای ترکیه و اروپا صادر کند. پس از ساخت فاز دوم این پروژه، تولید سالانه گاز این منطقه از ٩‌میلیارد متر مکعب به ١٦‌میلیارد متر مکعب خواهد رسید.


تولید و فرآورش 2.5برابری نفت اروندان

شانا| مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: تولید و فرآورش نفت و گاز در این شرکت از ابتدای امسال تاکنون بیش از ٢,٥برابر شد. سلطان کمالی با اشاره به افزایش ٢,٥برابری تولید و فرآورش نفت وگاز در شرکت نفت وگاز اروندان تصریح کرد: پیش‌بینی می‎شود تا پایان امسال این مقدار به سه برابر تولید اولیه شرکت برسد. علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز شرکت نفت وگاز اروندان را ازجمله شرکت‎های جوانی عنوان کرد که باید به ساختار آن توجه ویژه‎یی شود. وی تصریح کرد: همانطور که در پارس جنوبی یک تمدن صنعتی شکل گرفت، در اروندان نیز یک تمدن صنعتی باید تکمیل شود.


3هلدینگ ایرانی در جمع بزرگان پتروشیمی

ایرنا| در رتبه‌بندی شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در رده 34، گسترش نفت و گاز پارسیان در جایگاه 64 و هلدینگ تاپیکو نیز در رده 103 قرار گرفتند. به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، موسسه مستقل مطالعات شیمیایی (ICIS) هر سال بر اساس شاخص‌های هفتگانه شامل فروش، سود عملیاتی، سودخالص، دارایی‌ها، هزینه‌های تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری‌ها و نیروی انسانی، عملکرد شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی در سال گذشته را بررسی و آنها را رتبه‌بندی می‌کند. اما در میان شرکت‌های ایرانی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 4.2رشد توانسته عملکرد برتری را نسبت به دیگر شرکت‌های بورسی به دست آورد. سود خالص 10شرکت برتر این رده‌بندی نسبت به سال گذشته حدود 22درصد کاهش داشته است.


طرح وزارت نفت برای

افزایش ضریب نفوذ گاز

شانا| طرح وزارت نفت برای کاهش مصرف سوخت‌های مایع در صنایع کشور و افزایش ضریب نفوذ گاز در این بخش کلید خورد. محمود آستانه، مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی اظهار کرد: براساس آمار، ١٨هزار واحد صنعتی عمده و جزء در کشور سالانه 2‌میلیارد و ٧٠٠میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی مصرف می‌کنند که برای جایگزینی سوخت این واحدها با گاز برنامه‌ریزی شده است. مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی افزود: جایگزینی گاز با سوخت مایع مصرفی این واحدها ازجمله اهداف صنعت نفت به شمار می‌آید که برای تحقق این برنامه طرح بزرگی تهیه و مذاکراتی نیز با شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است. وی ادامه داد: پیشنهاد طرح گازرسانی به صنایع به شورای اقتصاد ارائه شده و امیدواریم بتوانیم با تصویب این طرح امکانات خوبی را برای گازرسانی به صنایع به‌ویژه اجرای خطوط لوله انتقال گاز فراهم کنیم. به گفته آستانه، تعدادی از این صنایع به خطوط لوله، انشعاب و ایستگاه نیاز دارند و این در حالی است که این صنایع توان اجرای آن را ندارند و باید با فراهم کردن تسهیلات، زمینه تحقق این برنامه را ایجاد کنیم.


٧٠٠‌میلیارد تومان قرارداد

با سازندگان ایرانی

شانا| مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران به نمایندگی از وزارت نفت و در مسیر اجرای طرح بومی‌سازی ١٠گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت، تاکنون ٥٢قرارداد به ارزش تقریبی ٧٠٠‌میلیارد تومان با سازندگان داخلی امضا کرده است.

رامین قلمبر دزفولی، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران به تشریح آخرین وضع طرح بومی‌سازی ١٠گروه خانواده کالاها و تجهیزات پرمصرف صنعت نفت پرداخت و گفت: با دستور وزیر نفت و پس از بررسی‌های کارشناسی، پروژه‌های 10‌گانه در اواخر سال ٩٣ تعریف و شرکت کالای نفت به عنوان مجری این طرح انتخاب شد. وی افزود: متناسب با این مسوولیت، برای هر یک از پروژه‌های 10‌گانه، مدیر پروژه تعیین شد و فعالیت‌های مربوط به این طرح پس از انحلال شرکت کالا در سال ٩٣ تاکنون با قوت ادامه دارد. قلمبر با بیان اینکه تاکنون از مجموع ١٠گروه تجهیزات مدنظر در این طرح، ٥٢قرارداد مربوط به چهار گروه از تجهیزات نهایی شده است، گفت: ارزش این قراردادها بالغ بر ٧٠٠‌میلیارد تومان است.


مهر تایید پاکستان بر افزایش واردات برق از ایران

ایرنا| کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیر در مورد مسائل اقتصادی کلان این کشور، طرح افزایش واردات برق از ایران به میزان 74مگاوات را تصویب نهایی کرد. تصویب افزایش واردات برق از ایران، در جلسه روز جمعه کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان به ریاست اسحاق دار، وزیر امور اقتصادی و دارایی این کشور انجام شد. رسانه‌های رسمی پاکستان روز شنبه گزارش دادند که شرکت «توانیر» ایران به عنوان طرف قرارداد با پاکستان، افزایش 74مگاواتی صادرات برق به این کشور را انجام خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر