آمار نقطه به نقطه قابل اتکا نیست

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۲۱

بر اساس آمارهای منتشر شده بانک مرکزی رونق اندک بازار مسکن از دی ماه سال گذشته آغاز شده است، اما فرهاد بیضایی، کارشناس حوزه مسکن معتقد است آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی به دلیل نقطه به نقطه بودن (ماه به ماه) نمی‌تواند در خصوص پیش‌بینی بروز رونق در بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

بیضایی در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه آمار نقطه به نقطه را به هیچ عنوان آمار قابل اتکایی نیست، گفت: تنها زمانی می‌توان بر آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تکیه کرد که این آمار بازه زمانی خاصی (مانند فصل بهار یا شش ماهه سال) را در بربگیرد.

وی افزود: همچنین آمارهای منتشر شده در خصوص رشد میزان معاملات در شهر تهران نیز نمی‌تواند قابل اتکا باشد و از سوی دیگر نمی‌توان این آمار را به کل کشور تعمیم داد.

بیضایی ادامه داد: از آنجایی که وضعیت خروج بخش مسکن از رکود را باید در کل کشور مورد بررسی قرار داد و معاملات بخش مسکن در شهر تهران مورد هدف سوداگران است در نتیجه نمی‌توان به تنهایی به آمار منتشر شده در مورد شهر تهران تکیه کرد و رشد آماری تعداد معاملات در آن را به منزله ایجاد رونق در بازار مسکن دانست.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: از سوی دیگر باید بررسی شود که این رشد معاملات مسکن، بر اساس رشد تقاضای مصرفی در کشور بوده یا فعالیت دلالان و سوداگران موجب افزایش معاملات بازار مسکن در تهران شده‌اند.

فرهاد بیضایی تاکید کرد: از طرف دیگر، بر اساس رشد تعداد پروانه‌های ساختمانی در کشور نیز می‌توان برای تشخیص بروز رونق در بازار مسکن را مورد بررسی قرار داد و در صورتی که در بخش صدور پروانه‌های ساختمانی شاهد رشد باشیم می‌توانیم رونق را نیز برای بازار مسکن پیش‌بینی کنیم.

همچنین این کارشناس مسکن در پاسخ به اینکه معمولا در سال‌های منتهی به انتخابات رکود به بازار مسکن بازمی‌گردد و از آنجایی که بخش مسکن کشور در حال حاضر نیز با رکود دست به گریبان است، و در اردیبهشت سال آینده ما شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری‌خواهیم بود، آیا ممکن است این رکود در نیمه دوم سال تشدید شود یا خیر نیز به «تعادل» گفت: از حالا نمی‌توان در خصوص اردیبهشت ماه سال آینده نسخه پیچید، زیرا بازار مسکن از مسائل مختلفی مانند اقتصاد کلان، میزان درآمدهای نفتی، گردش نقدینگی، سرعت گردش نقدینگی و عوامل دیگر تاثیر می‌پذیرد؛ از آنجایی که هر یک از این عوامل دایما در حال تغییر هستند و به همین نسبت نیز بازار مسکن تغییر خواهد کرد، نمی‌توان برای آینده پیش‌بینی دقیقی انجام داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر