نیاز مازندران به 2 هزار تخت بیمارستانی

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۱۱

یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم از ساختار اجرایی کشور در بخش سلامت تبلور پیدا می‌کند و دولت از طریق حل مشکلات بخش سلامت می‌تواند بسیاری از شاخص‌های بهداشتی، درمانی و اجتماعی را ارتقا دهد. استان مازندران یکی از مناطقی است که با توجه به جمعیت بالا نیازمند ایجاد ساختارهای تازه‌یی در بخش سلامت است. براساس این نیازهاست که رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نیاز حداقل 2هزارتختخوابی استان خبر می‌دهد و از تجمیع تمام ظرفیت‌ها برای پاسخگویی به این مطالبات صحبت می‌کند. قاسم جان‌بابایی در نخستین جشنواره سلامت و رسانه در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران اظهار کرد: توجه به حضور سلامت بسیار ضروری است و همه افراد جامعه در حد توان خویش وظیفه‌ دارند.

وی بااشاره به اقدامات درمانی انجام شده در حوزه سلامت کشور بعد از انقلاب، تصریح کرد: شاخص امید به زندگی در کشور به 80سال رسید و میانگین عمر در کشور بعد از انقلاب 25سال افزایش پیدا کرد، همچنین شاهد کاهش مرگ و میر کودکان در کشور به‌دلیل کنترل بیماری‌های واگیر مبتلابه کودکان بودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: باوجود اقدامات مناسب در این زمینه با چالش‌های نیز در این ارتباط مواجه بودیم که بالا بودن هزینه‌های درمانی یکی از مسائل مورد بحث در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بود که در سال‌های اخیر با اجرای طرح سلامت تاحدودی این نگرانی کاهش یافت.

وی بااشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور، افزود: با اجرای این طرح هزینه‌های درمانی برای بیماران به صورت مشخص و قابل پرداخت بدون دغدغه برای بیماران و خانواده‌ها تبدیل شد و حتی میزان مراجعات به مسوولان دانشگاه در ارتباط با تخفیف هزینه درمان کاهش یافت.

وی با اعلام اینکه با اجرای طرح تحول سلامت میزان مراجعات به مراکز دولتی افزایش پیدا کرد، گفت: ورود بیماران به مراکز دولتی رو به افزایش است و ضریب اشغال تخت در مراکز درمانی به بالاتر از صددرصد رسید، همین موضوع باعث شد که در برخی از مراکز درمانی با کمبود تخت مواجه شویم، از طرفی در اورژانس‌های مراکز درمانی با مشکلاتی مواجه هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نیاز به 2هزار تخت بیمارستانی در استان احساس می‎شود. وی با اعلام اینکه در اورژانس‌های بیمارستانی در استان تاحدودی دچار مشکل هستیم، افزود: احداث اورژانس‌های بیمارستانی در دستور کار قرار دارد و برای اورژانس پیش‌بیمارستانی اقداماتی در دست اقدام است.

جان‌بابایی با اعلام اینکه پیگیری برای ایجاد مجتمع‌های درمانی در برنامه قرار دارد، گفت: احداث این مجتمع در بسیاری از مراکز درمانی کشورها در حال اجراست، در استان مازندران هم باید به سمت ایجاد مجتمع‌های درمانی گام ‌برداریم.

وی با اعلام اینکه در حوزه بهداشت نیز اقداماتی مناسبی انجام شد، گفت: احداث 150خانه بهداشت در استان مازندران یکی از کارکردهای دانشگاه در زمینه پیشگیری بیماری‌ها غیرواگیر است که با احداث این خانه‌های بهداشت به افراد مستعد به دیابت و فشار خون که از بیماری خویش در مناطق روستایی بی‌خبر بودند آگاهی لازم داده شد.

جان‌بابایی یادآور شد: بسیاری از بیماری‌ها و مرگ میرها ناشی از افزایش بیش از اندازه مواد غذایی و کم تحرکی است که نشان می‌دهد در حوزه آموزش باید به‌صورت جدی‌تر ورود پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: برای مباحث آموزشی باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود، که رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند.

جان‌بابایی در پایان یادآور شد: تذکرات و گزارش‌های اصحاب رسانه در حوزه سلامت را پیگیری می‎کنم، به این دلیل‌ احساس می‌کنم که حتما مشکلی وجود داشت که فعالان رسانه‌یی این حوزه دغدغه دارند.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی دولت یازدهم از زمان تشکیل کابینه، ارتقای سطح خدمت‌رسانی در بخش بهداشتی و درمانی جامعه بود که در جریان اجرای طرح جامع سلامت متبلور شد. دولت یازدهم با برنامه‌ریزی‌های اعتباری و اجرایی تلاش کرد تا سهم پرداختی مردم ایران در بخش سلامت را تاحد چشمگیری کاهش دهد. ایده‌یی که به نظر می‌رسد فازهای بعدی آن در بخش سخت‌افزاری باید منجر به ایجاد ظرفیت‌های تازه در استان‌های مختلف کشورمان باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر