روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۷۶

شفاف‌سازی گمرک

از آمار صادراتی

گروه تجارت گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: آمار تجارت خارجی براساس جداول ردیف‌های تعرفه‌یی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج می‌شود و کاملا صحیح است. درباره علت رشد صادرات در چهار ماهه نخست سال جاری باید گفت که اقلام صادراتی کشور در چهار ماهه نخست سال جاری عمدتا با افزایش صادرات روبه‌رو بوده‌اند به طوری که تنها 20 قلم اول صادرات که بیش از 60 درصد از کل آن را به خود اختصاص داده‌اند با وجود کاهش قابل توجه کالاهایی همچون میعانات گازی، پلی‌اتیلن، متانول، اوره و... باز هم در مجموع رشدی 34درصدی در وزن و 25درصدی در ارزش دلاری را به خود دیده‌اند. همچنین در تیر ماه، میزان بالایی از گازهای طبیعی مایع شده برای نخستین‌ بار از ابتدای سال جاری تاکنون از کشور صادر شده که از خانواده گروه کالایی بوتان و پروپان به ‌شمار می‌رود و این کالا به تنهایی بالغ بر 10درصد از کل صادرات را در برگرفته است که افزوده شدن این رقم به صادرات به تنهایی برای بیان علت رشد صادرات کشور در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کفایت می‌کند.


کم کیفیت‌ و باکیفیت‎ترین خودروها

گروه صنعت براساس جدول ارزیابی کیفی خودروها در تیر ماه امسال که از سوی وزارت صنعت منتشر شده، پایین‌ترین کیفیت مربوط به پراید ۱۳۱و بالاترین کیفیت مربوط به تندر۹۰ اتوماتیک بوده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش ارزیابی کیفی خودروها در تیر ماه سال جاری را منتشر کرد. بر این اساس در این ماه ۷۰هزار و ۷۷۲دستگاه خودرو سبک تولید شده که براساس آن ۹۳درصد از حجم تولیدات مربوط به خودروهای سواری و ۷درصد مربوط به خودروهای وانت بوده است. خودروهای سبک تولیدی کشور در این ماه ۳۳مدل خودرو سواری و ۹مدل وانت بوده است. در بخش سواری خودروهای پژو ۲۰۶ و برلیانس به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۷مدل خودرو با حجم تولید ۵ هزار و ۵۹۷ دستگاه در رده کیفی ۳ستاره، ۹مدل خودرو با تعداد ۱۴هزار و ۳۷۴دستگاه در رده کیفی ۲ستاره و ۱۷مدل خودرو با تعداد ۴۵هزار و ۶۱۱ دستگاه در رده کیفی یک ستاره قرار دارند. در عین حال در ایران هیچ مدل خودرویی در رده کیفی ۴ستاره و ۵ ستاره قرار نمی‌گیرند. این گزارش نشانگر آن است که در کلاس قیمتی بالای ۱۰۰میلیون تومان خودرو نیومزدا ۳ در کنار کیا سراتو در بالاترین رده کیفی قرار دارند؛ همچنین در کلاس قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰میلیون تومان خودرو جک در کنار برلیانس و آریو در سه رتبه کیفی برتر قرار گرفته است. بر این اساس در کلاس قیمتی ۲۵میلیون تا ۵۰ میلیون تومان، تندر ۹۰ اتوماتیک در بالاترین رتبه کیفی و تیبا ۲ در پایین‌ترین رده کیفی قرار گرفته‌اند.


ورود موقت شکر خام

آزاد شد

گروه تجارت محدودیت ورود موقت گندم برای واحدهای تولیدی و صادرکننده رفع شد. گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت همه‌ جانبه از مقوله صادرات کالا و خدمات، ورود موقت شکر خام را برای واحدهای تولیدی و صادراتی آزاد اعلام کرد. عبدالرضا غلامی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت: محدودیت‌های ورود موقت گندم در راستای حمایت از صادرات غیرنفتی و کمک به واحدهای تولیدی صادرکننده آرد و صنایع مرتبط کاهش یافته و مدت زمان ورود موقت گندم از 4ماه به 6 ماه افزایش یافته است. وی درخصوص انجام رویه ورود موقت از طریق سامانه جامع امور گمرکی گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی و با عنایت به پیگیری‌ها و رهنمودهای مستمر ریاست کل گمرک، موضوع استفاده از سامانه جامع امور گمرکی در رویه ورود موقت برای پردازش در دستور کار معاونت فنی و امور گمرکی، دفتر صادرات و دفتر فناوری اطلاعات است که در نخستین فاز مقرر شد دفتر صادرات مجوزهای ورود موقت برای پردازش که جزو مجوزهای قبل از اظهار کالا تلقی می‌شوند را با استفاده از سامانه تجارت فرامرزی صادر کند که این موضوع اجرایی شده و مجوزها پس از بررسی درخواست متقاضی و انجام مراحل مربوطه در سامانه تجارت فرامرزی وارد شده و کد رهگیری مجوز از طریق پیامک به متقاضی ارسال می‌شود. مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران درخصوص مقصد نهایی عمده محصولات صادراتی کشورمان از محل ورود موقت نیز گفت: مقصد عمده کالاهای صادرات از محل ورود موقت مواد اولیه کشورهای امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، کشورهای شرق آسیا همچون کره جنوبی، چین و هند، ترکیه و... است.


رفع مشکل مالیات پیمانکاران در مناطق آزاد

گروه تجارت مشکل پیمانکاران و شرکت‌های فعال برای استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده(52) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با صدور تصویب‌نامه هیات وزیران رفع شد. با پیگیر‌ی‌های دبیرخانه کمیته ماده 76 مشکل پیمانکاران و شرکت‌های فعال برای استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده(52) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با صدور تصویبنامه هیات وزیران رفع شد. مشکلات مالیات بر ارزش‌افزوده پیمانکاران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ناشی از بخشنامه شماره در جلسه کارگروه کارشناسی کمیته ماده 76 با حضور تشکل‌های اقتصادی ذی‌نفع در بخش خصوصی همچنین دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط نظیر سازمان امور مالیاتی و شورای عالی مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت. مصوبه جلسه مذکور به عنوان نظر تشکل‌های اقتصادی مرتبط در بخش خصوصی به اطلاع معاونت حقوقی رییس‌جمهور رسانده شد و پیگیری لازم توسط دبیرخانه کمیته ماده 76 صورت گرفت. هیات وزیران با پیشنهاد ارائه شده این دبیرخانه و به درخواست معاونت حقوقی رییس‌جمهور با موضوع موافقت و اعلام کرد:«شرایط شکلی و محتوایی مجوز فعالیت (بهره‌برداری) در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی به ترتیبی است که حسب مورد توسط سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی و سازمان مسوول منطقه ویژه اقتصادی تعیین و ابلاغ می‌شود و زمان شروع فعالیت مندرج در مجوز از سوی سازمان یاد شده، مبنای استفاده از معافیت مالیاتی است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر