شمار نفرات باقیمانده داعش ۱۵هزار نفر است

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۰۸۹

گروه جهان

ژنرال شان مک‌فارلند، فرمانده لشکر سوم ارتش امریکا که عملیات ائتلاف علیه داعش را رهبری می‌کند، می‌گوید: شمار نفرات باقیمانده برای این گروه در عراق و سوریه به حدود ۱۵هزار نفر می‌رسد و ۴۵هزار نفر از آنها دیگر در میان شبه‌نظامیان حضور ندارند.

برآورد ارائه‌شده از سوی ژنرال مک‌فارلند، کمتر از تخمین‌های قبلی است که شمار شبه‌نظامیان «داعش» در عراق و سوریه را بین ۱۹ تا ۲۵ هزار نفر می‌دید. مقام‌های امریکایی اکنون رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر را در خط مقدم به‌طور فعال یا زنده برآورد می‌کنند. فرمانده لشکر سوم ارتش امریکا در عین حال گفته هم از شمار جنگجویان و هم از کیفیت عملیاتی این گروه کاسته شده است.

به گزارش رویترز، شان مک‌فارلند گفته است: «اکنون، راحت‌تر از یک سال پیش، به بعضی مناطق می‌توان رفت‌وآمد کرد و دشمن (در این مناطق) نبرد زیادی انجام نمی‌دهد.» به گفته این مقام ارشد ارتش امریکا، گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، ائتلافی از کردها و عرب‌های آن کشور که از حمایت ایالات متحده برخوردار هستند تا چند هفته دیگر قادر خواهند بود کنترل کامل شهر منبج در مرز ترکیه را در دست گیرند. مک‌فارلند در مورد عملیات آزادسازی موصل در عراق نیز گفته که نیروهای مسلح آن کشور در وضعیت آماده‌باش برای حمله قرار دارند، اما ایالات متحده هنوز آماده‌سازی‌های لازم را در پایگاه هوایی قیاره در شمال آن کشور به پایان نرسانده است. وزیر دفاع امریکا سال گذشته گفته بود برای کمک به بازسازی این پایگاه هوایی، امریکا ۵۶۰ نفر از نیروهای خود را به این منطقه اعزام می‌کند. مقام‌های امریکایی از جمله اوباما طی ماه‌های گذشته تاکید کرده‌اند که از قدرت داعش در عراق و سوریه، به‌طور مشخصی کاسته شده است. با وجود گفته‌های مقام‌های دولتی، جمهوری‌خواهان به تازگی دست به انتقادهایی از گزارش‌های ارائه‌شده در مورد موفقیت‌ها و پیشروی‌ها علیه داعش زده‌اند. شبکه خبری فاکس می‌گوید: گزارشی تهیه‌شده از سوی گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه، می‌گوید وزارت دفاع ایالات متحده در تحلیل‌های مربوط به نبردها «دست‌کاری» کرده تا کارزار علیه داعش را «نزد افکار عمومی، موفق‌تر نشان دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر