شارژ خبری بورس در هفته‌ای کم رمق

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۷۴۴

گروه بورس

در چهار روز کاری تالار شیشه‌یی در هفته گذشته، شاخص بورس تهران توانست ۱۰۹واحد رشد کند و با رد کردن کانال ۷۴هزار واحدی به رقم ۷۴هزار و ۴۹واحدی رسید. از مجموع چهار روز کاری هفته منتهی به ۱۵ تیر ۱۳۹۵، سه روز نماگر بازار با رشد و یک روز با افت همراه بود.

با رای شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، شرکت‌های بورسی می‌توانند در نرخ‌های پایین‌تری اقدام به وام‌گیری کنند و در نتیجه تولید خود را افزایش دهند که این موضوع می‌تواند باعث سودآوری بیشتر و در نتیجه رونق در بازار سرمایه ایران شود. هم‌اکنون کاهش نرخ تسهیلات بانکی از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده و از ۱۶ تیرماه لازم‌الاجرا بود که البته با توجه به تعطیلات عید فطر اجرایی شدن این مصوبه با نخستین روز کاری بورس تهران در هفته جاری یعنی ۱۹ تیرماه مصادف می‌شود.

کاهش نرخ تسهیلات بانکی که از امروز اجرایی خواهد شد، می‌تواند در بلندمدت روی بورس تهران تاثیر مثبت بگذارد اما احتمال دارد با اجرایی شدن این مصوبه در روزهای ابتدایی آن، جو روانی مثبتی در بازار سرمایه حاکم شود و آن جو به کمک این روزهای مبهم بورس آید.

از طرفی لغو تحریم‌های اقتصادی ایران توانست شرایطی مهیا کند تا ایران بار دیگر به عضویت WFE در آید، این موضوع سبب می‌شود ایران بتواند روابط خود را با بورس‌های منطقه گسترش دهد و با اعضای فدراسیون بورس‌ها تعاملاتی داشته باشد؛ چراکه یکی از شرط‌های ورود ایران به بورس‌های جهانی و جذب سرمایه‌گذار خارجی عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس است. این موضوع می‌تواند در بلندمدت شرایط بورس ایران را به سمت بهتری پیش برد و باعث شود راه ایران برای همکاری با بورس‌های بزرگ جهان تا حدودی هموارتر شود.

از دیگر اخباری که در روزهای گذشته در فضای بورس ایران منتشر شد، رونمایی از اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه بود که به گفته رییس سازمان بورس و بانک مرکزی این اوراق در کسری از دقیقه به فروش رفتند، اما نکته‌یی که می‌ماند، این است که انتشار این اوراق تا چه حد می‌تواند در بازار سرمایه ایران تاثیرگذار باشد؛ از سوی دیگر باید دید مبلغی که با آن اوراق بهادار رهنی خریداری شده ناشی از فروش سهم‌ها در بازار سرمایه بوده یا اینکه پول دارایی‌های مالی با درآمد ثبت به سمت خرید این اوراق روانه شده که در حالت دوم انتشار این اوراق می‌تواند به نفع بازار سرمایه ایران باشد. بنابراین در مجموع بورس تهران آخرین هفته کاری خود را در ماه رمضان سپری کرد و از آنجایی که ماه رمضان به صورت سنتی و بر اساس تجارب گذشته، در شرایط بورس تهران تاثیر داشته، بعد از تعطیلات عید فطر و با شروع هفته جدید معاملات روی دیگری به خود خواهد دید. در همین راستا شاخص‌های بازار اول و دوم بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته به ترتیب به رقم ۵۱هزار و ۴۷۰واحد و ۱۶۳هزار و ۹۶۹واحد رسیدند، همچنین شاخص آزاد شناور نیز به رقم ۸۲هزار ۸۷۴واحد رسید.


روند معاملات بورس

در پایان معاملات هفته منتهی به 15تیرماه 95، شاخص کل با 0.15درصد افزایش روبه‌رو شد و شاخص کل با 109واحد افزایش نسبت به هفته قبل‌تر به رقم 74049واحد رسید. شاخص بازار اول با 68واحد افزایش به رقم 51471واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 288واحد افزایش عدد 163969واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.13درصد و 0.18درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در 4 روز کاری هفته مذکور، ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 9433میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل‌تر، 3.8درصد افزایش یافته است.

در ضمن تعداد 4006میلیون سهم و حق تقدم در 256هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 7.2درصد و 16درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات نرمال به 9422میلیارد ریال رسید و حجم معاملات نرمال با 4002میلیون سهم به ترتیب با 3.7درصد افزایش و 7.3درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

بر این اساس تعداد 691975 برگه اوراق مشارکت به ارزش 700میلیارد ریال معامله شد که 614درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. طی هفته گذشته محصولات چوبی با 17.1درصد، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با 9.11درصد، خدمات فنی و مهندسی با 7.9درصد، زراعت و خدمات وابسته با 4.89درصد و استخراج سایر معادن با 3.42درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.


رشد 0.77درصدی آیفکس

طی هفته گذشته شاخص کل فرابورس از رقم 778واحد به 784واحد رسید که در مجموع با رشد 0.77واحدی روبه‌رو شد. اما از طرف دیگر ارزش بازار حدود هزار میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات نیز از رقم 78. میلیارد تومان در ابتدای هفته به 109.5میلیارد تومان تا پایان معاملات روز سه‌شنبه ثبت شد. اما در مقابل حجم معاملات در بازه مذکور از 335میلیون ورقه به 246میلیون ورقه رسید.

طبق این گزارش و در هفته منتهی به 15 تیرماه، ارزش، حجم و تعداد معاملات به ترتیب با افزایش 12، 35 و 41درصدی همراه شدند. همین‌طور بازار اول، بازار دوم، بازار سوم و بازار ابزارهای نوین مالی هر یک به ترتیب با رشد 45، 50، 136 و 17درصدی روبه‌رو شدند و تنها بازار پایه با افت 49درصد مواجه شد.

حجم معاملات نیز در بازار اول، دوم، سوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب شاهد رشد 105، 14، 16، 41 و 389درصدی بود. از طرفی تعداد معاملات نیز در بازار اول، دوم و پایه با رشد 153، 43 و 10درصد همراه بود ولی بازارهای سوم و ابزارهای نوین مالی با افت 78 و 17درصدی روبه‌رو شدند. ارزش معاملات صکوک، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز در هفته قبل به ترتیب با رشد 9، 781 و 15درصدی روبه‌رو شد.

بانک‌ها و موسسات اعتباری با 24درصد، فلزات اساسی 23درصد، محصولات کاغذی 7درصد، عرضه برق، گاز، بخار و آب‌گرم 6درصد، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی 5درصد، هتل و رستوران 4درصد، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات 4درصد، سرمایه‌گذاری‌ها 3درصد، استخراج زغال‌سنگ 2درصد و سایر صنایع با 16درصد، ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته گذشته را شامل شدند. در مجموع بازار دوم با 43درصد، پایه 30درصد، صکوک 12درصد، اول 12درصد، گواهی تسهیلات مسکن 2درصد و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با یک‌درصد از سهم ارزش بازار از کل را به خود اختصاص دادند.

در هفته‌یی که گذشت در بازار فرابورس پذیره‌نویسی اوراق رهنی بانک مسکن- مرحله اول در نماد «رهن 9704» و در بازار ابزارهای نوین مالی آغاز و به اتمام رسید؛ نرخ اجاره‌بها در این اوراق 18.5درصد سالانه به مدت 2 سال انجام می‌پذیرد. همچنین تعداد کل اوراق 3میلیون ورقه بود و مبلغ کل این اوراق 300میلیارد تومان برآورد شد. از طرفی عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا61» در بازار ابزارهای نوین مالی انجام شد که تعداد کل این اوراق 10میلیون ورقه و مبلغ کل اوراق 1000میلیارد تومان بود. قیمت کشف شده این اسناد نیز 87، 712 تومان برآورد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر