پایان بحران گروگانگیری با 70 کشته و زخمی

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۱۷

گروه جهان

ارتش بنگلادش اعلام کرد جسد ۲۰نفر از گروگان‌ها که توسط مهاجمان مسلح کشته شده بودند، در رستوران هولی پیدا شده است. این افراد همگی زخم‌های شدیدی بر تن داشتند. هنوز تابعیت این افراد مشخص نیست.

به گزارش رویترز، ارتش بنگلادش پیش‌تر در عملیات ویژه‌یی در داکا پایتخت این کشور، توانست ۱۳نفر از گروگان‌ها در یک کافه را نجات داده و 6مهاجم مسلح را بکشد. یکی از مهاجمان نیز بازداشت شده است. داعش مسوولیت این گروگانگیری را پذیرفته است. حسینه واجد نخست‌وزیر بنگلادش، به‌دنبال این گروگانگیری گفته دولتش تروریسم را ریشه‌کن خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، گروهی متشکل از 9فرد مسلح جمعه شب به رستوران هولی آرتیسان بیکری در خیابان79 منطقه گلشن در پایتخت بنگلادش حمله کردند. در این حمله پس از تبادل آتش با نیروهای امنیتی، بیش از 40نفر از حاضران در رستوران که بیشتر آنها خارجی بودند را به گروگان گرفتند. کماندوهای بنگلادش پس از گذشت 10ساعت از گروگانگیری صبح شنبه با حمله به این رستوران گروگان‌ها را آزاد کردند. برخی منابع غیررسمی از کشته شدن 24نفر و زخمی شدن 49نفر دیگر در درگیری‌ها خبر می‌دهند. پلیس بنگلادش می‌گوید در این عملیات علاوه بر کشته شدن دو نیروی پلیس، 15نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. با گذشت چند ساعت از پایان گروگانگیری همچنان سرنوشت تعداد زیادی از گروگان گرفته‌شدگان مشخص نشده است. پیش از این نیز چندین حمله تروریستی در بنگلادش صورت گرفته و هر بار اگرچه گروه‌های داعش و القاعده مسوولیت این حمله‌ها را به‌عهده گرفتند، اما دولت بنگلادش با رد حضور این گروه‌ها در این کشور، آن را به گروه‌های افراطی و مخالفان سیاسی خود نسبت داده است. هرچند درخصوص عوامل حمله روز جمعه، تاکنون دولت بنگلادش سکوت کرده ولی به نظر می‌رسد این‌بار نیز دولت برای توجیه دستگیری بیش از 11هزار نفر از افراد مختلف در چند هفته گذشته، انگشت اتهام را به سوی مخالفان نشانه رود. گفته می‌شود در سه سال گذشته در حمله گروه‌های افراطی در بنگلادش حدود 50نفر ازجمله چند وبلاگ‌نویس، دانشگاهیان و اقلیت‌های مذهبی کشته شدند. حزب مخالف ملی‌گرای بنگلادش، مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم را بهانه‌یی برای نابودی احزاب مخالف این کشور می‌داند. به اعتقاد کارشناسان، دولت بنگلادش با حمله اخیر داعش در آزمون سختی قرار گرفته، داکا یا باید مدارک محکمی درخصوص دست داشتن مخالفان سیاسی خود در این حمله ارائه کند یا اینکه حضور داعش را در این کشور بپذیرد. در صورت اعتراف به حضور داعش در این کشور مجبور است بخشی از اتهام‌های خود را علیه مخالفان سیاسی پس بگیرد.

افراط‌گرایی بنگلادش را تهدید می‌کند

نشریه فارین پالیسی چندی پیش با هشدار نسبت به رشد افراط‌گرایی در بنگلادش نوشت که احزاب سیاسی برای مقابله با بنیادگرایی باید به اصول پایه کشور بازگردند. در این گزارش آمده است: بنگلادش بار دیگر با تهدید جدی بنیادگرایان مذهبی روبه‌رو است. این کشور از زمان استقلال از پاکستان راه طولانی برای تبعیض‌های قومی و مذهبی پشت‌سر گذاشته است. این کشور همچنین تلاش کرده تهدید اسلام‌گرایی رادیکال (وهابیسم) را برطرف کند؛ تهدیدی که می‌تواند بنگلادش را در مسیر امروز پاکستان قرار دهد. بنگلادشی‌ها در سال1972 قانون اساسی خود را براساس سکولاریسم و پلورالیسم سیاسی تدوین کردند. اما ژنرال زیائور رحمان در سال1977 اصل سکولاریسم را از قانون اساسی حذف کرد و در سال1988 ژنرال ارشاد به‌عنوان بخشی از استراتژی جلب حمایت اسلام‌گرایان برای مقاصد سیاسی، اسلام را دین رسمی بنگلادش اعلام کرد. امروز بنگلادش بار دیگر با تهدید جدی بنیادگرایی روبه‌رو است. رهبران سیاسی این کشور برای مقابله با این تهدید باید به اهداف و اصول اولیه بازگردند.

حزب حاکم آوامی (Awami) که در دو انتخابات عمومی پیشین پیروز شده، وعده داده که ناآرامی‌ها را در این کشور کنترل کرده و آرامش را به بنگلادش برمی‌گرداند. با این حال برخی مخالفان دولت می‌گویند که تلاش‌های دولت علیه بنیادگرایی متناقض بوده و کافی نیست. در شرایطی شبه‌نظامیان بازداشت می‌شوند که ناظران بسیاری معتقدند که سردرگمی دولت در استراتژی مبارزه با بنیادگرایی خود باعث ناآرامی بیشتر در این کشور شده است. به‌عنوان مثال، در همین اواخر زمان خان کمال، وزیر کشور بنگلادش از محکوم کردن قتل نظم‌الدین صمد فعال سکولار بنگلادشی، خودداری کرده و گفت که «لازم است بررسی شود آیا این فرد مطلب مشکل‎داری نوشته است یا خیر.»

کمال پیش‌تر نیز با انتشار بیانیه‌یی در واکنش به حملات تروریستی اواخر آگوست خطاب به شهروندان بنگلادشی هشدار داده بود که چیزی ننویسند یا صحبتی نکنند که برای دیگران توهین‌آمیز باشد. سخنان و بیانیه‌یی که به اعتقاد ناظران بسیاری، حمایت تلویحی از اقدامات تروریستی اسلام‌گرایان تندرو در این کشور است. رهبران حزب حاکم آوامی توضیح داده‌اند که برای برخورد با اسلام‌گرایان تندرو احساس خوبی ندارند چراکه مخالفان به‌طور خستگی‌ناپذیری از این مساله علیه دولت استفاده می‌کنند. به نوشته فارین پالیسی، گروه افراطی «حفاظت اسلام» در سال2013 تظاهرات گسترده‌یی را برگزار کرده و خواستار اجرای یک برنامه 13‌بندی بود؛ درخواست‌هایی که گروه‌های اسلامی دیگر نیز از آن حمایت می‌کردند. حزب ملی‌گرای بنگلادش به‌عنوان مهم‌ترین حزب مخالف دولت نیز ابتدا از درخواست‌های این گروه حمایت کرده ولی بعدا مسیر خود را تغییر داد. کارشناسان بنگلادشی بر این باورند که حزب آوامی و حزب ملی‌گرای بنگلادش به‌عنوان دو حزب بزرگ و کلیدی این کشور باید با کنار گذاشتن اختلافات جدی، روی بحران‌های جدی اقتصادی و اجتماعی موجود در این کشور تمرکز کنند. برداشتن این گام‌ها نه تنها احزاب سیاسی بنگلادش را قوی‌تر خواهد کرد که باعث خواهد شد این کشور بهتر بتواند به مقابله با تهدیدی (رشد افراط‌گرایی) برود که امروز جدی‌تر از همیشه مجال بروز یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر