شوک بزرگ آمار اشتغال به فدرال رزرو

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۳۲

گروه جهان

پس از انتشار آمارهای ناامیدکننده درباره بازار کار امریکا در حال حاضر نگاه مضطرب سرمایه‌گذارها به فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا) است تا تکلیف نرخ بهره را در آیند‌ه‌یی نزدیک مشخص کند. چندی پیش «ژانت یلن» رییس فدرال رزرو امریکا در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد اعلام کرد که شرایط برای بالا بردن نرخ بهره مهیاست.

نکته مهم در این سخنرانی این بود که او بالا رفتن نرخ بهره را منوط به آمار اشتغال در امریکا کرده بود. نگرانی سرمایه‌گذاران در جهان تنها به فعالیت‌های فدرال رزرو محدود نمی‌شود بلکه آنها در عین حال منتظرند تا نتیجه فعالیت‌های همه‌پرسی پیرامون ماندن یا رفتن انگلیس از اتحادیه اروپا نیز مشخص شود. این همه‌پرسی در تاریخ بیست و سوم ژوئن انجام خواهد شد. به گزارش فایننشال تایمز، انتشار آمار مربوط به اشتغال و بیکاری امریکا موجب شد تا دست‌اندرکاران فدرال رزرو به این فکر باشند که تغییر نرخ بهره را تا اواخر جولای به تاخیر بیندازند. آمار روز جمعه نشان داد که کارفرمایان امریکایی توانستند تنها 38.000 شغل ایجاد کنند. این در صورتی است که انتظار می‌رفت این میزان به چیزی حدود 164.000 شغل دست پیدا کند.

بر همین اساس یلن روز یک‌شنبه در نشستی در فیلادلفیا اعلام کرد که فدرال رزرو تمام جوانب را موشکافانه تا روز 14 و 15ژوئن که زمان برگزاری جلسه سیاست‌گذاری پولی است، بررسی خواهد کرد. به گفته یکی از اقتصاددان‌های بانک ملی پاریس «ما همه باید گوش به زنگ سخنان یلن باشیم تا ببینیم پیش‌بینی‌های او در مورد بازار آشفته کار در امریکا چگونه خواهد بود.» حال مهم‌ترین کار سرمایه‌گذاران این است که ببینند با توجه به‌ آمار منتشر شده آیا یلن همچنان به «افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی» پافشاری خواهد کرد یا خیر.

در دسامبر گذشته فدرال رزرو نرخ بهره کلیدی را پس از تقریبا یک دهه افزایش داد. این میزان افزایش نرخ بهره به دلیل نگرانی‌های موجود درباره کاهش رشد اقتصاد جهانی و نوسانات بازارهای مالی برای مدت یک‌سال در همان حد نگه داشته ‌شد.


آماری نه چندان مطلوب

«ماه گذشته کارفرمایان امریکایی کمترین میزان استخدام را از سال 2010 به این سو داشته‌اند.» این جمله خلاصه‌یی است از آنچه اداره آمار کار امریکا منتشر کرد. این حقیقت به تنهایی شوکی بزرگ برای قدمی است که فدرال رزرو قصد داشت در آینده‌یی نزدیک بردارد. اشتغال ماهانه در ماه مه چیزی حدود 38000 مورد گزارش شد که در مقایسه با آمار استخدام 123000 موردی ماه آوریل کاهشی ناامید‌کننده محسوب می‌شود. اما دلسردی واقعی زمانی برای سیاست‌گذاران فدرال رزرو اتفاق افتاد که این میزان آمار را با آمار 160.000 موردی تولید مشاغل که انتظارش را داشتند، مقایسه کردند. نرخ اشتغال ایجاد شده در امریکا در اوایل سال گذشته حدود 200 هزار فرصت شغلی در ماه بود که رسیدن این نرخ به حدود 30 هزار فرصت شغلی، دولت امریکا را شوکه کرده است. در گزارش اداره آمار کار امریکا آمده است که تعداد فرصت‌های شغلی «نان فارم پی رول» (که فعالیت‌های کشاورزی، خانگی و سازمان‌های غیرانتفاعی را شامل نمی‌شود) درماه مه ‌تنها 38 هزار واحد افزایش یافته که پایین‌ترین میزان رشد آن در پنج و نیم سال اخیر است.

نرخ بیکاری در این ماه با کاهش سه درصدی نسبت به ماه گذشته به رقم 4.7 درصد رسیده است که گرچه پایین‌ترین سطح آن از نوامبر سال 2007 به شمار می‌رود؛ اما کارشناسان آن را تحت تاثیر کاهش مشارکت نیروی کار در این کشور توصیف می‌کنند.»بث آن بوینو، کارشناس اقتصادی ارشد موسسه رتبه‌بندی استاندارد‌اندپورز امریکا گفته است: «تا پیش از این انتظار داشتیم بهره دلار در ماه ژوئن افزایش یابد اما با این آمار منتشر شده بانک مرکزی امریکا باید منتظر انتشار آمارهای دیگری از اقتصاد امریکا باشد تا نسبت به این مساله تصمیم‌گیری کند.»دیگر آمارها نسبت به شاخص‌های اقتصاد امریکا نیز سیگنال‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر را به سرمایه‌گذاران، سیاست‌گذاران و روسای شرکت‌ها ارسال کرده است. همین عامل سبب شد که فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را در این کشور با وجود قول‌های قبلی افزایش ندهد. شاخص سهام داو جونز روز جمعه با اعلام این خبر 31.5 واحد معادل 0.18 درصد سقوط کرد. شاخص اس‌اندپی 500 متشکل از 500 سهام برتر در بورس نیویورک و نزداک نیز 0.29 درصد و شاخص نزداک کامپوزیت نیز 0.58 درصد کاهش داشت تا به دنبال آن سرمایه‌گذاران، طلا را حاشیه امنی برای سرمایه‌گذاری بدانند، هجوم سرمایه‌گذاران به این سمت باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی 30 دلار افزایش پیدا کند.


حمله به اقتصاد

پس از انتشاراین گزارش، «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه امریکا که زیر ضربه سخنان تند و آتشین «هیلاری کلینتون» نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور قرار گرفته بود، فرصت مناسبی پیدا کرد تا با حضور در جمع هواداران خود در ایالت کالیفرنیا، پاسخگوی سخنان کلینتون باشد. ترامپ در این رابطه گفت: «گزارش وضعیت کار ثابت می‌کند که سیاست‌های اقتصادی دموکرات‌ها، امریکا را در مسیر نادرستی قرار داده است. آنها خودشان را مسخره کرده‌اند.»

کلینتون نیز در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» گفت: «من فکر می‌کنم که اوباما یک شرایط بغرنج اقتصادی را تحویل گرفت و من بارها طی سال گذشته آن را خاطرنشان کرده‌ام. ما در تلاش برای بیرون آمدن از باتلاق سیاست‌های ناکارآمد جمهوری‌خواهان یک مسیر طولانی را پیموده‌ایم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر