فرمول جدید هند برای پرداخت بدهی نفتی خود به ایران

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۶۲

گروه انرژی|

روز شنبه «تعادل» در گزارشی از افشاگری روزنامه هندی درباره اختلاف 2میلیارد دلاری ایران و هند و همچنین اختلاف نظر دو کشور در نحوه محاسبه این بدهی نفتی هند به ایران خبرداده بود، روزنامه انگلیسی زبان فایننشال اکسپرس چاپ هندوستان که به ابعاد تاریک طولانی شدن روند پرداخت بدهی نفتی از سوی این کشور پرداخته بود از اختلاف نظر دو کشور بر سر قیمت روپیه در برابر یورو و اختلاف بر سر زمان در نظر گرفتن این قیمت، خبر داده بود. به‌طوری که یک مقام ارشد دولت هندوستان به روزنامه فایننشال اکسپرس گفته است که اختلاف نظر بر سر نحوه محاسبه ارزش یورو در این پرداخت‌هاست. شرکت ملی نفت ایران اعتقاد دارد باید نرخ یورو در حال حاضر برای این پرداخت‌ها لحاظ شود در حالی که شرکت‌های نفتی هندی معتقدند این نرخ باید با توجه به زمان بسته شدن قرارداد پرداخت شود، اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود به‌طوری که دیروز پایگاه خبری بیزینس لاین در گزارشی از موافقت هندی‌ها نسبت به پرداخت بهره 1.5درصدی به بدهی نفتی‌شان به ایران خبر داد. به گزارش «تعادل» و به نقل از تسنیم، پالایشگاه‌های هندی با پرداخت بهره 1.5درصدی به طلب نفتی 6.5میلیارد دلاری ایران موافقت کردند. البته معادله پرداخت بدهی نفتی هند به ایران اکنون از حالت یک مجهولی خارج شده است، عوامل دیگری نیز طی این سال‌ها به این مساله سایه افکنده که به نوعی می‌تواند منجر به کوتاه آمدن هر یک از طرفین در خواسته‌های خود شود. براساس گزارش پایگاه خبری بیزینس لاین، هند در اقدامی به نشانه حسن نیت موافقت کرد بهره‌یی 1.5درصدی بابت 6.5میلیارد دلار بدهی نفتی پالایشگاه‌های این کشور به ایران پرداخت کند. ایران به دنبال گرفتن بهره مثبت 75 واحد پایه لیبوری از ایران بابت بدهی 6.5میلیارد دلاری پالایشگاه‌های هندی به این کشور بود تا از این طریق ضررهای وارده ناشی از نوسانات نرخ ارز را جبران کند، این پایگاه خبری همچنین می‌افزاید، یک مقام وزارت دارایی هند در این باره گفت: «هرچند ما معتقدیم که هیچ بهره‌یی به این پول تعلق نمی‌گیرد، اما شرکت‌های نفتی به نشانه حسن نیت موافقت کرده‌اند که نرخ بهره‌یی را برای این پول پرداخت کنند. بهره 7 روزه مثبت 75 واحد پایه لیبور امریکا معادل نرخ بهره حدودا 1.5درصدی است.»

درخواست ایران برای دریافت بهره در جریان دیدار دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند با ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران در تهران در ماه گذشته میلادی مطرح شده بود. این درخواست پس از آن مطرح شد که نوساناتی در نرخ ارزهای خارجی به وجود آمده بود. ایران هر بشکه نفت را به شرکت‌های اسار اویل و مانگالور هند بر مبنای دلار فروخته بود. حدود 45درصد پول نفت ایران به صورت روپیه در بانک یو سی او سپرده‌گذاری می‌شد و 55درصد باقی مانده قرار بود در زمان پیدا شدن یک کانال بانکی مناسب تسویه شود.

اکنون با لغو تحریم‌ها، ایران خواهان دریافت بدهی‌های تسویه نشده‌اش است، اما اسار اویل و دیگر پالایشگاه‌های هندی می‌خواهند با نرخ ارز زمان خریداری نفت در سه سال گذشته این پول را پرداخت کنند. در فوریه 2013، زمانی که این سیستم پرداخت پول بین ایران و هند ایجاد شد، هر دلار امریکا زیر 55روپیه بود. اما اکنون هر دلار امریکا معادل 67روپیه است.

وی افزود: «ایران معتقد است که حدود 15میلیارد روپیه (226 میلیون دلار) به دلیل نوسانات نرخ ارز متضرر شده و این نرخ بهره به جبران این زیان کمک خواهد کرد.» این مقام هندی گفت، هند نسبت به پرداخت نرخ بهره نظر مساعد دارد، هرچند بر اساس «موافقتنامه پرداخت دو جانبه» که در آگوست 2012 بین دو کشور برقرار شد، نرخ بهره‌یی پیش‌بینی نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر