نان در کش‌وقوس افزایش یا کاهش قیمت

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۱۹

گروه صنعت| نان به‌عنوان یکی از اقلام اساسی در سبد غذایی خانوارها، چند سالی است که به‌دلیل عرضه آرد به قیمت آزاد و دولتی، با نرخ دوگانه‌یی مواجه بوده است. چندی پیش معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه در سال جاری، قیمت آرد مصرفی نانوایان آزادپز ۱۰درصد کاهش یافته است، گفته بود که هیچ نانوایی به بهانه افزایش قیمت آرد، اجازه بالا بردن قیمت ندارد. این در شرایطی است که اخیرا اعلام شد، برای اصلاح قیمت‌گذاری نان، دولت یازدهم افزایش تدریجی دوباره قیمت این کالای اساسی را در دستور کار دارد. در این راستا، مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور از بررسی طرح هدفمندسازی گندم، آرد و نان در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که مسوولیت آن را قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برعهده گرفته و قرار است در این کارگروه، مشکلات موجود در زمینه هدفمندسازی یارانه برای کالاهای اساسی ازجمله نان مورد پیگیری قرار گیرد. محسن بهرامی ارض‌اقدس گفته بود که در دولت قبل، متاسفانه، قیمت نان به یک‌باره چند برابر شد که جبران این افزایش قیمت، به‌صورت پرداخت یارانه مستقیم به هر نفر معادل ۴ تا ۵هزار تومان انجام شد تا مردم نان را آزاد بخرند، اما بعد از عبور از این مرحله که با نارضایتی‌هایی همراه بود، سه سال اجازه افزایش قیمت این کالا داده نشد، اما در حال حاضر، دولت چاره‌یی جز اصلاح دوباره و افزایش قیمت نان ندارد. اما در واکنش به این اظهارنظر، حسن عباسی معروفان معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرده که هیچ‌گونه افزایش قیمتی در نان‌های مصرفی مردم در کشور وجود ندارد؛ چراکه قیمت مواد اولیه آرد گران نشده است، بلکه برای نانوایی‌های آزادپز، نرخ آرد دریافتی 10درصد کاهش یافته است. آردی که نانوایان آزادپز تا 2 ماه قبل 950تا هزار تومان خریداری می‌کردند، اکنون توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران 900تومان به آنها فروخته می‌شود که درواقع نرخ آرد آنها 10درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، قیمت هر کیلوگرم آرد نانوایان دولتی نیز 665تومان بوده که از دو سال گذشته تغییری نداشته و امسال نرخ آرد نانوایان دولتی تغییر ندارد. آنچه در سال گذشته به واسطه عرضه آرد یارانه‌یی و آرد دولتی در نانوایی‌ها مشاهده شد، این بود که نرخ نان آزاد‌پزها میان مشتری و تولیدکننده به صورت توافقی تعیین شد و براساس کنجد و اندازه نان نرخ آن متفاوت بود. اما نرخ نان دولتی در هر شهر، براساس اعلام شورای آرد و نان توسط استاندار تعیین می‌شود. امسال نیز براساس بخشنامه هیات دولت، قیمت گندم یارانه‌یی همانند سال‌های گذشته 665تومان است و گندم آزاد که 1150تومان است قرار است به نرخ 900تومان یعنی تقریبا به نرخ جهانی به صنایع مرتبط و نانوایان آزادپز ارائه شود که می‌توان انتظار کاهش قیمت در این زمینه داشت.


کاهش قیمت «نان آزادپز»

در همین راستا محمدجواد کرمی رییس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه‌حجیم) اظهار کرد: باتوجه به اینکه واردات گندم آزاد بود، آزاد‌پزها و صنایع مرتبط خودشان اقدام به خرید گندم می‌کردند ولی باتوجه به اینکه جلو واردات گرفته شده، دولت گندم را دراختیار کارخانه‌ها و نانوایان آزادپز قرار می‌دهد. به گفته وی، در بخشنامه‌یی که هیات دولت مصوب کرده بود، بحث ارائه‌ گندم 900تومانی برای تمام مصارف از اول فروردین‌ماه اعلام شده بود. در همین زمینه علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نیز گفت: براساس بخشنامه هیات دولت، امسال قیمت گندم یارانه‌یی هیچ تغییری نخواهد کرد و با همان قیمت کیلویی 665تومان عرضه می‌شود اما هر کیلوگرم گندم آزاد برای صنایع مرتبط و نانوایی‌های آزادپز با 250تومان کاهش قیمت، کیلویی 900تومان ارائه می‌شود. وی گفت: با این حساب، براساس تصمیمی که در کارگروه‌های استانی آرد و نان گرفته می‌شود، قیمت نان آزادپز کاهش می‌یابد.


برخورد تعزیراتی با گران‌فروشی

در همین زمینه، معاون وزیر صنعت نیز روز گذشته، درخصوص قیمت برخی اقلام غذایی اساسی در بازار سخن گفت و با تاکید بر اینکه نصب اتیکت قیمت برای کالاهای فاقد بسته‌بندی الزامی است، اظهار کرد: مبنای کنترل بازرسان در سطح خرده‌فروشی، فاکتور خرید است و اگر فروشنده سود عمده و خرده‌فروشی را رعایت نکند، مورد برخورد تعزیراتی قرار می‌گیرد. محمود نوابی همچنین درمورد وجود نظام یا قانونی برای کنترل قیمت کالاهایی که نرخ مصرف‌کننده روی آنها درج نشده (مانند برنج، حبوبات و غیره) در سازمان حمایت اظهار کرد: براساس قانون نظام صنفی، میزان سود در مقطع عمده فروشی 3درصد و مقطع خرده‌فروشی 10درصد برای کالاهایی نظیر برنج، حبوبات و... درنظر گرفته شده است. وی افزود: براساس قوانین جاری کشور درج قیمت به صورت نصب اتیکت یا فهرست نصب شده در محل الزامی است و واحد‌های فروش در صورت عدم درج قیمت به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر