تظاهرات کارگری در ترکیه به خشونت کشیده شد

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۶۳


گروه جهان همزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی روز کارگر در ترکیه و حضور سنگین نیروهای امنیتی در استانبول، یک مرد براثر برخورد با آب‌ پرفشار کشته شد. براساس گزارش خبرگزاری دوغان، فردی 57 ساله در تماس با آب پرفشار در نزدیکی میدان تقسیم کشته شد.

به گزارش حریت، پلیس استانبول که آماده بود با دو گروه از هواداران سازمان‌های دست چپی که قصد ورود به میدان تقسیم از طریق منطقه بشیکتاش و دیوان‌یولو را داشتند، درگیر شد. تظاهرکنندگان در حالی که شعارهای ضددولتی سر داده بودند به کوچه‌های مجاور خیابان‌های یادشده گریختند. گفته می‌شود، تعدادی در این درگیری‌ها بازداشت شدند.

استانداری استانبول اعلام کرده است که حدود 25هزار نیروی پلیس برای برقراری امنیت و مقابله با اغتشاشات احتمالی در این شهر بسیج شده‌اند. مراسم روز جهانی کارگر در ترکیه سال‌هاست که به صحنه تظاهرات ضددولتی و زدوخورد پلیس و معترضان تبدیل می‌شود. امسال نیز استانداری استانبول اجازه برگزاری مراسم روز کارگر در میدان تقسیم (یکی از نمادهای تظاهرات ضددولتی) این شهر اجازه نداده بود. در استانبول به سندیکاهای کارگری اجازه داده شده که مراسم خود را در منطقه (باکرکوی) ده‌ها کیلومتر دورتر از میدان تقسیم برگزار کنند. ایستگاه مترو میدان تقسیم نیز یک‌شنبه به‌طور کامل بسته بود.

در مراسم روز کارگر سال گذشته نیز پلیس ترکیه از ماشین‌های آبپاش و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان در استانبول استفاده کرد و بیش از 100نفر نیز بازداشت شدند.

همچنین انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در مقابل اداره پلیس در شهر «غازی عینتاب» در جنوب ترکیه، باعث کشته شدن ۲ مامور پلیس و زخمی شدن ۱۳ مامور دیگر شده است. از سوی دیگر ارتش ترکیه اعلام کرده است که در حمله عوامل گروه پ.ک.ک به مواضع ارتش در شهرک «نصیبین» در جنوب شرق ترکیه، 3سرباز کشته شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر