رشد 6 درصدی معاملات مسکن در فروردین

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۵۸


افزایش 6.3درصدی معاملات خرید و فروش شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌تواند نشانه‌یی برای رونق نسبی بازار مسکن باشد، بهبودی که رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران آن را آغازی برای رقم خوردن فاز ابتدایی خروج از رکود در خردادماه می‌داند. حسام عقبایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در فروردین ماه 1395 شاهد ثبت 6 هزار و 390 قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران بودیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.3درصد رشد داشت زیرا در فروردین ماه 1394 تعداد قراردادهای خرید و فروش شهر تهران 5 هزار و 989 مورد بود. وی افزود: با وجود بهبود بازار مسکن در تهران، بازار معاملات کل کشور در فروردین نسبت به مدت مشابه سال94 کاهش یافت. در فروردین ماه 1395 در کل کشور 34 هزار و 92 قرارداد خرید و فروش امضا شد؛ حال آنکه در فروردین 1394 این رقم 52هزار و 540 مورد بود که نشان از کاهش 35درصدی معاملات کشور در فروردین 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. عقبایی ادامه داد: امیدوارهستیم که در 6ماهه دوم سال جاری شاهد رونق به مفهوم واقعی در بخش مسکن باشیم و مبنای این ادعا نیز گزارش‌های میدانی از افزایش حجم مراجعات به دفاتر مشاور املاک تهران و نیز کل کشور است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهارکرد: آمار اجاره شهر تهران نیز حاکی از آن است که تهرانی‌ها عجله بیشتری برای تحرک بخشیدن به بازار مسکن نسبت به کل کشور دارند. به گفته وی در فروردین 1395 در شهر تهران شاهد 8 هزار و 199 قرارداد اجاره بودیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد بیشتر شده است. در کل کشور نیز 29 هزار و 985 قرارداد اجاره داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت همراه بود. عقبایی درباره کاهش 40درصدی تعداد معاملات فروردین سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته گفت: نیمه اول فروردین تعطیل است، در نیمه دوم نیز معاملات چندانی رقم نمی‌خورد و بیشتر شاهد مراجعه‌کنندگانی هستیم که برای یافتن مورد متناسب با نیاز خود مراجعه می‌کنند تا در اردیبهشت و خرداد اقدام به خرید کنند لذا اگر رقم 34 هزار مورد را ضربدر 2 کنیم به رقمی حدود 68 هزار مورد می‌رسیم که امیدوارکننده است.

وی معتقد است: از آن‌جا که بخش مسکن بیش از 3سال است که در رکود بسیار سنگین به سر می‌برد لذا طولانی شدن این مدت ما را به این پیش‌بینی می‌رساند که در 6ماهه اول سال 95 شاهد افزایش حجم معاملات باشیم و در6ماهه دوم خروج از رکود مسکن رقم بخورد. وی گفت: اگرچه بسیاری ازکارشناسان، اقتصاد مسکن را به فنر جمع شده‌یی تعبیر می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنند اتفاقات سال‌های 68، 86 و 91 در مورد جهش قیمت مسکن تکرار می‌شود، انتظار می‌رود که بازار با ثباتی را درسال 95 سپری کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر