طرح سازمان ملل برای ماندن اسد در قدرت

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۳۱

گروه جهان

منابع دیپلماتیک در ژنو از طرح جدید سازمان ملل برای باقی ماندن بشار اسد در قدرت به شرط انتخاب سه معاون از سوی مخالفان برای وی خبر می‌دهند، طرحی اولیه که گفته می‌شود مخالفان با آن موافقت نکردند. مذاکرات کنونی سوریه چهارشنبه گذشته همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور آغاز شد. این مذاکرات درحالی برگزار می‌شود که از ماه مارس آتش‌بس در این کشور برقرار شده است. به گزارش اسکای‌نیوز عربی، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه و مسوول برگزاری مذاکرات صلح این کشور جمعه با هیات دولت سوریه در ژنو دیدار کرد و پس از آن مذاکراتی با مخالفان سوری داشت. گفته می‌شود، در این نشست دی میستورا با هیات دمشق مسوولان سوری شرکت‌کننده در مذاکرات تغییراتی در طرح‌ پیشین سازمان ملل به وجود آوردند و گفتند که با این تغییرات می‌توانند پیشنهاداتی که مطرح شده را بپذیرند. بشار جعفری، رییس هیات سوریه در ژنو، با مثبت خواندن مذاکراتش با دی ‌میستورا گفته است: «تغییراتی که ما در طرح دی‌ میستورا به وجود آورده‌ایم با اصل بیانیه‌ها صادر شده و با دستورالعملی که سازمان ملل مطرح کرده مغایرتی ندارد.»گفته می‌شود، مخالفان تاکید دارند که در مذاکرات ژنو باید روند انتقال سیاسی در سوریه با روی کار آمدن یک هیات ریاستی و کابینه حکومتی با صلاحیت‌های کامل آغاز شود اما دی میستورا معتقد است که دست‌کم در این برهه از زمان و برای آغاز روند انتقال قدرت، بشار اسد باید در مقام خود بماند.

گفت‌وگوی محرمانه روسیه و امریکا

منابع دیپلماتیک غربی نیز از نشست طولانی میان نمایندگان روس و امریکایی خبر داده‌اند که در جریان آن درباره مرحله انتقالی در سوریه بحث و گفت‌وگو شده است. روزنامه الشرق الاوسط نوشته، منابع دیپلماتیک غربی گفته‌اند این نشست هفته گذشته برگزار شده و طرف امریکایی به دنبال رسیدن به توافقی با روسیه درباره مرحله انتقالی در سوریه قبل از تابستان است. به گفته این منابع، این توافق بسیار به طرح روسیه و برنامه مسکو درباره مرحله انتقالی و شکل قانون اساسی، حکومت و انتخاباتی نزدیک است که قرار است ظرف 18 ماه برگزار شود.

این منابع نگرانی جدی خود را درباره احتمال اینکه دوطرف که در رسیدن به آتش‌بس در سوریه موفق بودند، توافق جدیدی درباره این کشور به دور از چشم طرف‌های منطقه‌یی و بین‌المللی دیگر امضا کرده باشند؛ توافقی که به افکار مسکو نزدیک‌تر است و شامل ابقای بشار اسد در قدرت برای دوره‌یی طولانی یا کوتاه یا حداقل اجازه دادن به وی برای نامزدی در انتخابات است. به اعتقاد ناظران سیاسی، از جمله مسائلی که نشان‌دهنده هماهنگی نزدیک و دوجانبه مسکو و واشنگتن است، این است که نماینده روسیه در نشست‌های کمیته پیگیری آتش‌بس یا کمیته پیگیری امور انسانی همواره اعلام کرده که با طرف امریکایی درباره این مساله یا آن مساله به توافق رسیده است.

منابع غربی همچنین از ابهام در روش برخورد امریکا با مساله مرحله انتقالی در سوریه صحبت کرده و گفته‌اند: «واضح است که واشنگتن و مسکو دست در دست هم گذاشته‌اند و حتی طرف امریکایی روی مسکو برای ایجاد راهکاری در سوریه حساب باز کرده است. کارشناسان معتقدند که نظام کنونی امریکا خواهان خلاصی از پرونده سوریه و تحقق یک دستاورد دیپلماتیک است. از جمله دلایلی که واشنگتن را به تسریع در تلاش‌ها در این زمینه وادار می‌کند در درجه اول مساله انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاست. از این زاویه تقریبا بر سر این مساله توافق وجود دارد که از ابتدای سپتامبر واشنگتن تقریبا فلج می‌شود.»

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که اعتراف اوباما به اینکه مداخله در لیبی بزرگ‌ترین اشتباهش است، دلیل بزرگی است که امریکا و اوباما نمی‌خواهند همان اشتباه را در سوریه تکرار کنند. امریکا نمی‌خواهد خلأ قدرتی در سوریه به وجود بیاورد که بحران کنونی را دامنه‌تر کند.


زنگ خطر بحران انسانی در حلب

مذاکرات ژنو از چهارشنبه برای بررسی جدی گذار سیاسی در سوریه در شرایطی از سر گرفته شده که همزمان با تشدید عملیات نظامی در جبهه‌های مختلف، بحران انسانی در حلب نیز عمیق‌تر شده است.

رسانه‌ها گزارش داده‌ند که ارتش سوریه پس از درگیری‌ با تروریست‌های داعش در خناصر، مسیر حلب-خناصر- دمشق را پس از بسته شدن آن باز کرده است. به گزارش النشره، در حالی که نیروهای ارتش سوریه اخیرا از چند محور وارد جنگ بی‌امان علیه داعش و جبهه النصره در استان حلب در شمال این کشور شده‌اند، شنبه از آزادسازی مسیر حلب - خناصر- دمشق خبر دادند. گفته شده، درگیری‌ها همچنان در حومه شرقی حلب میان ارتش سوریه و نیروهای داعش ادامه دارد و داعش در تعدادی از روستاهای اطراف خناصر و کویریس پیشروی داشته است.

ارتش سوریه فوریه گذشته شهرک خناصر واقع در تنها خط امدادرسانی که حلب را به سایر مناطق مرتبط می‌کند از داعش پس گرفته بود. اما مسیر خناصر - حلب به علت خمپاره‌های داعش بسته شده بود.

داعش در بیانیه‌یی اعلام کرده بود، حوزه نفتی دریهم و تپه‌های اطراف آن را تا مسافت 65 کلیومتری جنوب شرق حلب که مشرف بر شهرک خناصر است، تحت اختیار دارد. از سوی دیگر درگیری‌هایی بین نیروهای سوریه از یک سو و جبهه النصره و گروه‌های افراطی هم‌پیمان آن از سوی دیگر در منطقه حندرات رخ داده است.

در حومه جنوبی حلب درگیری‌ها میان ارتش سوریه و النصره در اطراف شهرک استراتژیک العیس مشرف بر جاده بین‌المللی حلب و دمشق ادامه دارد و النصره ماه گذشته میلادی این شهرک را به دست گرفت و نیروهای سوری در حال آزاد‌سازی آن هستند. به گزارش دیدبان حقوق بشر طی سه روز گذشته حداقل 30 هزار نفر از داعش فرار کرده‌اند. النشره گزارش داد که ارتش سوریه مخفیگاه‌ها و تجهیزات داعش را در محله المریعیه و تل کروم در حومه دیرالزور منهدم کرد و نیروهای داعش را در اطراف فرودگاه الضمیر در قلمون شرقی هدف قرار داد.

در جبهه القلمون شرقی نیز ارتش پیشروی‌هایی در اطراف فرودگاه نظامی الضمیر داشته است و به مسافت 700 متری کارخانه سیمان البادیه رسیده‌اند که داعش برای ربودن کارگران و غیرنظامیان در ابتدای ماه جاری میلادی از آن استفاده کرده بود. این پیشروی با هدف حفظ امنیت فرودگاه الضمیر در برابر حملات مکرر تروریست‌هاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر