اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۵۸۲

رشد بازار بدهی در سال 95 همتراز با بازار سهام

رییس سازمان بورس اوراق بهادار، با اعلام این خبر که در طول یک‌سال گذشته کارهای خوبی در زمینه ایجاد بازار بدهی صورت گرفته و حجم این بازار افزایش یافته، اظهارکرد: به نظرم ترسی که در جهت توسعه ظرفیت بازار بدهی و بازار صکوک تا پیش از این وجود داشت با عرضه اسناد خزانه اسلامی از بین رفته و در حال حاضر معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی با اقبال بی‌سابقه‌یی مواجه شده و حتی بخشی از رشد بازار سرمایه مرهون فروش سریع این اوراق است.

محمد فطانت در گفت‌وگویی در خصوص اینکه آیا کاهش نرخ سود بانکی سبب خواهد شد تا نقدینگی از سمت بانک‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد؟ گفت: اگر منظور تنها بازار سهام است، در پاسخ باید بگویم خیر. بازار سهام به تنهایی نمی‌تواند نقدینگی را به سمت خود جذب کند. باید در این راستا، بازار بدهی همسنگ، همتراز و هم‌اندازه بازار سهام رشد کند و در کانون توجه اقتصاد کشور قرار گیرد.

رییس سازمان بورس اضافه کرد: به نظرم این عوامل نویدبخش است و اگر مجموعه بازار سرمایه یعنی بازار سهام و بازار بدهی و بازار صکوک را در نظر بگیریم این بازار می‌تواند نقدینگی را با توجه به ادامه روند کاهش نرخ سود به سمت خود جذب کند. وی تصریح کرد: در حال حاضر در نظام بانکی، حدود ۹۰۰هزار میلیارد تومان سپرده مردمی وجود دارد. وقتی 2درصد از نرخ سود کاهش پیدا می‌کند یعنی ۱۸هزار میلیارد تومان از هزینه بانک‌ها در جهت پرداخت نرخ سود کاهش می‌یابد که این امر بر عملکرد بانک‌ها در بازار سرمایه اثرگذار است، البته باید دید در عمل کاهش نرخ تسهیلات چگونه اتفاق می‌افتد.


چشم‌انداز بورس در سال 95

پیش‌بینی‌ها از چشم‌انداز بازار سهام در سال 95 با توجه به عوامل سیاسی و اقتصادی و همچنین متغیرهای داخلی و خارجی حکایت از روزهای روشن و پرامید دارد؛ روزهایی که می‌توان امیدوار بود فعالان بورسی بعد از حضور کمرنگ یا غیبت طولانی مدت در بازار سهام حاضر شوند و اقدام به سرمایه‌گذاری با دید میان و بلندمدت کنند. حسین عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی، سه طرح توسعه‌یی بورس در سال جدید را توسعه بازار بدهی، گسترش فعالیت سبدگردانی و توسعه فعالیت تامین سرمایه‌ها در حوزه‌ صندوق‌های سرمایه‌ اختصاصی اعلام کرد و تحقق این طرح‌ها را منوط به ایجاد شفافیت بیشتر در بازار سرمایه دانست.


موفقیت‌های تجاری و اقتصادی دولت

مصطفی امیدقایمی ضمن اشاره به اینکه چشم‌انداز بازار سرمایه در سال جاری بستگی به موفقیت‌های تجاری و اقتصادی دولت دارد، گفت: شرایط پیش آمده در ابعاد داخلی و خارجی با رعایت ملزومات برای ادامه روند مثبت دو ماه پایانی سال 94، نویدبخش یک بازار خوب در سال جاری البته در حد معقول و نه حبابی است. مدیرعامل سابق فرابورس در ادامه سخنانش به پیش‌بینی وضعیت گروه‌های بورسی در سال پیش‌رو پرداخت.


10 مصوبه اصلی کمیته فقهی در سال 94

قرارداد آتی سبد سهام و قرارداد اختیار معامله سبد سهام؛ اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، معاملات کشف مابه‌التفاوت (پریمیوم)؛ اوراق اجاره، مرابحه و استصناع قابل‌تبدیل یا تعویض با سهام؛ پذیره‌نویسی اوراق منفعت، رهنی و استصناع به کسر؛ اوراق رهنی مبتنی بر تسهیلات اعطایی از محل عقود مبادله‌یی که در نهایت به مطالباتی منجر می‌شدند؛ گواهی سرمایه‌گذاری خودرو؛ انتشار اوراق رهنی مبتنی بر تسهیلات مبادله‌یی با سرمایه‌گذاری مجدد اقساط دریافتی؛ اوراق سلف موازی خودرو و انتشار اوراق اجاره روی دارایی طلبکاران، 10 مصوبه‌‌ اصلی کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار است که در سال 94 در دستور کار قرار گرفت.


امید به آینده بهتر

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، رفع کامل تحریم‌ها، بازگشت پول‌های بلوکه شده در خارج از کشور و همچنین تبادل کالاها و خدماتی که تاکنون ممنوع بوده را عوامل موثر بر ادامه روند صعودی اقتصاد ایران خواند. مهدی تقوی چشم‌انداز اقتصادی سال 95 را بسیار روشن‌تر از سال گذشته دانست و گفت: امید به آینده بهتر، روی بورس نیز اثر گذاشته است.


پتانسیل بورس در سال ۹۵ مثبت خواهد بود

عضو انجمن حسابداری و حسابرسی ایران با اشاره به روند حرکت بازار سهام در سال گذشته گفت: بورس 95 به دلیل کاهش ریسک‌های سیستماتیک در سال گذشته، می‌تواند حرف‌های گفتنی بسیاری برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. محمدرضا گیوکی در ادامه به بررسی متغیرهای سیاسی، به عنوان یکی از متغیرهای اساسی و تاثیرگذار بر بازار سهام در سال گذشته، پرداخت.


نرخ سود بانکی و قیمت نفت دو عامل اثرگذار بر بورس

کاهش نرخ سود می‌تواند بخشی از پول‌های سپرده‌گذاری شده در بانک‌ها و نیز قسمتی از نقدینگی سرگردان جامعه را به سمت بازار سرمایه هدایت کند. محمد قصری، کارشناس بازار سرمایه، در ادامه مطلب فوق، وضعیت قیمت جهانی نفت را یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور در سال 95 ارزیابی کرد که می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر صنایع بورسی اثرگذار باشد.


3 تحول مهم 3ماهه نخست 2016

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی برخی تحولات مهم در صحنه اقتصاد جهان رخ داد که بر رفتار سرمایه‌گذاران و بازارهای مختلف تاثیر گذاشت، از آنجا که این تاثیرات پایا هستند درک آنها می‌تواند سرنخ‌هایی درباره آینده در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. سقوط شاخص بورس چین، نوسان شدید قیمت نفت و اقدامات حمایتی بانک‌های مرکزی سه عامل مهم و اثرگذار بر بازار است که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود.

اعلام تغییر شرایط معاملات اوراق تسهیلات مسکن

بعد از مصوبه 11 اسفند شورای پول و اعتبار مبنی‌بر افزایش وام مسکن زوجین به ۱۶۰میلیون تومان، متقاضیان استفاده از تسهیلات جدید منتظر اعمال تغییرات لازم در اوراق تسهیلات مسکن بودند که شرکت فرابورس شرایط جدید معامله این اوراق را اعلام کرد. به این ترتیب شرکت فرابورس در مورد افزایش سقف تسهیلات مسکن برای زوجین از محل اوراق گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن و تغییر نرخ سود آن، اطلاعیه‌یی صادر و با اعلام کاهش یک‌درصدی سود، شرایط انتشار و معامله اوراق جدید را تشریح کرد. در این اطلاعیه آمده است که براساس بخشنامه 17 اسفند ماه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5درصد به 17درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ سود تسهیلات مشارکتی نیز 21درصد تعیین شده است. همچنین براساس این اطلاعیه سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوجینی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین 85 و بعد از آن باشد (مشروط به عدم استفاده از تسهیلات طرح 92) از 500 ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا کرده است؛ به‌طوری که سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران 100میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران 200 برگه و برای شهر‌های بالای 200هزار نفر 160 برگه و برای سایر مناطق شهری که 60میلیون تومان برای هر پلاک ثبتی است، 120 برگه است. سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60میلیون تومان و در مراکز استان‌های بالای 200هزار نفر 50میلیون تومان است که تعداد اوراق مورد نیاز در تهران 120 ورقه و در مراکز استان‌ها 100 ورقه است. براساس این اطلاعیه استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذکور از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره از نمادهای «تسه 9408» و نمادهای بعدی امکان‌پذیر است. پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای «تسه 9407» و ماقبل صرفا تا سقف‌های تسهیلات قبلی (50میلیون تومان برای زوجین و 35میلیون برای سایر اشخاص) امکان‌پذیر خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر