«تعادل» وضعیت بازار سرمایه را بررسی می‌کند

تزریق امید به بازارسرمایه

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۰:۴۰:۱۷
کد خبر: ۳۱۱۲۸۵
تزریق امید  به بازارسرمایه

بورس تهران پس از چندین هفته تنش بالاخره توانست روزهای خوشی را تجربه کند و بازدهی اولین هفته اردیبهشت ماه مثبت شد. این مثبت شدن باعث شده که امید در دل سهامداران جوانه بزند و افزایش امید در میان مدت می‌تواند اعتمادسازی درست و اصولی را در پی داشته باشد.

گروه بازار سرمایه|

بورس تهران پس از چندین هفته تنش بالاخره توانست روزهای خوشی را تجربه کند و بازدهی اولین هفته اردیبهشت ماه مثبت شد. این مثبت شدن باعث شده که امید در دل سهامداران جوانه بزند و افزایش امید در میان مدت می‌تواند اعتمادسازی درست و اصولی را در پی داشته باشد.

بازار سرمایه این روزها تحت تاثیر اخبار مثبت قرار دارد و ادامه‌دار بودن این شرایط می‌تواند نقدینگی جدید و قدرتمند وارد دایره معاملات کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار نیمایی به صورت آهسته روند افزایشی دارد و از سوی دیگر دلار بازار آزاد نیز تا حدود زیادی به آرامش برسد و به نوعی روی مدار ثبات است.

درحال حاضر قیمت دلار نیمایی در محدوده 40 هزار تومانی است و در مقابل قیمت دلار بازار در دایره 63 هزار تومانی قرار دارد. با توجه به فاصله بیش از 20 هزار تومانی میان دلار نیمایی و بازار آزاد انتظار می‌رود که نرخ نیمایی نیز با یک سرعت مشخص روند روبه بالایی را تجربه کند تا فاصله خود را با بازار آزاد کمتر کند.

با افزایش قیمت دلار نیمایی، بازار سرمایه نیز می‌تواند تکانی بخورد؛ چراکه شرکت‌های بورسی با دلار نیمایی معامله می‌کنند و افزایش نیمایی می‌تواند ارزش این شرکت‌ها افزایش دهد و رشد واقعی ارزش شرکت‌ها نیز رشد و توسعه بازار سهام را در پی دارد. شرکت‌های بورسی با دلار نیمایی معامله می‌شوند و تنها از دلار بازار آزاد به صورت هیجانی تاثیر می‌پذیرند و همین موضوع باعث شده که بازار سرمایه نتواند با افزایش قیمت دلار تکانی بخورد. درحال حاضر باید منتظر ماند تا افزایش قیمت دلار نیمایی به صورت آهسته و پیوسته انجام شود و این رشد روی صورت مالی‌ها تاثیر بگذارد.

به جز نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد موضوع معافیت مالیاتی بازار سرمایه و مالیات بر عایدی سرمایه‌ در بازارهای موازی باعث یک سیگنال مثبت به بورس شده است. طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس) ‌ها و بازار‌های خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست. این موضوع یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه به حساب می‌آید و افزایش مالیات در بازارهای موازی میتواند خروج نقدینگی را از بازارهای موازی در پی داشته باشد که در نهایت پیش‌بینی می‌شود این نقدینگی به بورس برسد.

طی دو سال گذشته میزان فشار، دخالت و دستکاری روی بازار سرمایه بسیار بالا بود و اکنون این فشار به بازارهای موازی رسیده و این بدان معناست که بورس تهران در سال جاری این پتانسیل را دارد که نقدینگی سایر بازارها را جذب کند و به نوعی رشد و توسعه را خود را آغاز کند.

به هر ترتیب بورس درحال حاضر تحت تاثیر اخبار مثبت و سودساز است و اگر شرایط خود را بدین شکل ادامه دارد احتمالا طی چند ماه آینده شاهد روزهای بسیار خوشی در بورس تهران باشیم.

 

روند رو به بالای نفت

تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داده، اما بالا رفتن ارزش دلار و نرخ تورم در امریکا احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره را پایین آورده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود. نگرانی در مورد عرضه نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه از قیمت آن حمایت می‌کند. بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرايیل گفت هرگونه حکمی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی که در حال تحقیق در مورد حمله هفتم اکتبر حماس به اسرايیل و حمله این رژیم به غزه است، هیچ تاثیری بر اقدامات این رژیم ندارد اما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

اسرايیل حمله به رفح را در روز پنجشنبه و علی‌رغم هشدار متحدانش در مورد تلفات بالا در این منطقه آغاز کرد. تحلیلگران عقیده دارند این عوامل ژئوپلیتیکی تاثیر تورم بالا را خنثی کرده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

اطلاعات اقتصادی امریکا که در روز گذشته منتشر شد نشان داد تورم در این کشور در ۱۲ ماهه منتهی به ماه مارس، ۲.۷درصد افزایش داشته که بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است. انتظار می‌رود فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را در اجلاس خود در هفته آینده ثابت نگه دارد.

این اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد نباید به این زودی‌ها منتظر پایین آمدن نرخ بهره بود. در این بین، ارزش دلار به بالاترین رقم در برابر ین طی ۳۴ سال گذشته رسیده که یکی از دلایل آن بالا رفتن نرخ تورم بوده است. از طرف دیگر، هیثم القیس، دبیرکل اوپک گفت پایان نفت به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. سرعت تقاضا برای انرژی تا حدی است که انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند جای نفت را بگیرند. بنابراین تمرکز باید بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای باشد نه استفاده از نفت.

 

بازار از نگاه معاملات

طی اولین روز معاملاتی هفته یعنی شنبه شاخص کل بورس تهران 654 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 304 هزار و 979 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد هزار و 395 واحدی در رقم 765 هزار و 45 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با ریزش 85 واحدی به رقم 25 هزار و 519 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افت 89 واحد به سطح 140 هزار و 900 واحد رسید.

روز شنبه برای ششمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 36 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. همچنین نماد حسینا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن 26 میلیارد تومان بود. پس از حسینا، نمادهای ثپردیس، فملی، آسیا و تاصیکو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خودرو، فولاد، ورنا، خساپا و کرومیت تعلق داشت.

روز گذشته قیمت سهام فملی متاثر از رشد قیمت جهانی مس صعود کرد به تنهایی 2 هزار و 935 واحد شاخص را بالا کشید. پس از فملی، تاصیکو و سدشت نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای شپنا، شستا و وبملت از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای تجلی، حسینا و فجهان بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، شگویا و خاور نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و کاما و خزامیا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، کرمان و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند.

روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 409 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 642 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 0.4درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 702 میلیارد تومان رسید.

در معاملات نماد ثپردیس بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 85 میلیارد تومان بود. پس از ثپردیس، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و خزامیا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فاراک و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 747 میلیون و 515 هزار و 122 سهم در صدر قرار گرفته است. فاراک در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد وتجارت و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات شنبه، 79 نماد صف خرید داشتند و 32 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 34درصدی نسبت به روز کاری قبل به 203 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 28درصدی به 167 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر