سوییس، ژاپن، فرانسه، سنگاپور، استرالیا و چین، شروط ایران را برای سرمایهگذاری در قشم پذیرفتهاند و براساس پروتکل امضا شده، قرار است در حوزه فولاد، نیروگاه، شهر فرودگاهی و پروژههای گردشگری سرمایهگذاریهایی صورت گیرد. به گفته مدیرعامل منطقه آزاد قشم؛ قرار است مناطق آزاد اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کنند که براین اساس، دو خواسته منطقه آزاد قشم از تمامی سرمایهگذاران خارجی این است که در این منطقه سرمایهگذاری کنند، نه اینکه پروژهها را فاینانس کنند؛ ضمن اینکه هر سرمایهگذاری که وارد این منطقه میشود به عنوان نماینده عالی دولت در جزیره پذیرفته و تضامین را نیز بپذیرند. در همین حال نیز قشم به هاب مالی منطقه خلیج فارس تبدیل میشود که براین اساس، مذاکراتی با سرمایهگذاران ژاپنی صورت گرفته و قرار است که در صورت پذیرش پیشنهادها، پروتکلهای لازم برای مدیریت بازارهای مالی و سرمایهیی در قشم صورت گیرد. مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به این موضوع از مذاکره با سرمایهگذاران برای تاسیس بانکهای خارجی در قشم خبر داد و گفت: چینیها شروط ایران برای تاسیس بانک در این منطقه را پذیرفتند. حمیدرضا مومنی با اشاره به اینکه ایجاد شعب بانکهای خارجی در اولویت قرار دارد، گفت: اگرچه ضوابط خاصی از سوی بانک مرکزی بر تاسیس بانکهای خارجی حاکم است اما به نظر نمیرسد محدودیت خاصی در کار باشد. مومنی در خصوص میزان سرمایهگذاری لازم برای توسعه منطقه آزاد قشم گفت: تا خردادماه سال۹۵ میتوان رقم دقیقی از میزان سرمایه مورد نیاز داخلی و خارجی برای توسعه قشم را اعلام کرد، چراکه باید در ابتدا با سرمایهگذاران خارجی به توافق برسیم تا در نهایت بتوان شرایط را برای اعلام رقم دقیق سرمایهگذاریها فراهم آورد. مومنی گفت: اعتقاد ما براین است که چنانچه بانک و بیمه خارجی و همچنین سوییفت در مناطق آزاد برقرار نباشد، امکان انجام عملیات مالی و پذیرش سرمایهگذاران خارجی وجود ندارد، گفت: براین اساس یکی از مواردی که در مذاکرات با سرمایهگذاران خارجی عنوان شده، ایجاد بانک و بیمه خارجی در مناطق آزاد است که براین اساس شروط مناطق آزاد مورد موافقت چینیها قرار گرفته و قرار است ایجاد بانک خارجی از سوی چینیها در این منطقه دنبال شود. مومنی همچنین در تشریح آخرین وضعیت راهاندازی پل خلیجفارس گفت: در طرح جامع حملونقل و شبکه ارتباطی خلیج فارس یک پل، یک ریل قطار و نیز بندر کاوه دیده شده است که براین اساس اگر این پروژه تکمیل شود، کریدور جنوب به شمال راهاندازی شده و هند، چین و قشم به سرزمین اصلی، شمال ایران و اروپا متصل خواهد شد و در این صورت بخش اعظم ماموریت ما در حمل و نقل دریایی و زمینی نیز به سرانجام میرسد. مومنی خاطرنشان کرد: شبکه خلیجفارس به ۸۵۰میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که ۱۳۱میلیون یورو مربوط به راهآهن، ۱۳۳میلیون یورو مربوط به اتوبان، ۱۳۴میلیون یورو مربوط به بندر کاوه و ۵۴۰میلیون یورو به مربوط به خود پل خلیجفارس است. مومنی همچنین یادآور شد: قرار است شهرک پوشاکی در قشم با همکاری چینیها راهاندازی شود.