کشورهای دیگر با کمبود آب چه می‌کنند؟

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۷۴

استرالیا از سال 1996 تا 2010 خشکسالی‌ای را تجربه کرد که تاکنون بی‌سابقه بوده است. از اوسط دهه 1990 استرالیا 15درصد از باران تابستانی و 25درصد از باران پاییزی را از دست داده است.

براساس آخرین گزارش سالانه شورای آب و هوای استرالیا، غرب این قاره در 80 سال آینده ممکن است با کاهش 50 درصدی بارش باران در پاییز و زمستان رو به رو شود. تیم فلانری، دانشمند استرالیایی پیش از این اعلام کرده بود که استرالیا باید در خط مقدم مبارزه با گرم شدن کره زمین قرار بگیرد. او گفته بود: «ما دارای انرژی خورشید و باد در این قاره هستیم، باید نیروگاه‌های زغال سنگی خود را تبدیل به انرژی پاک کنیم و از همه توان این کشور برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم».

کمبود آب درحال تبدیل شدن به یک چالش فزاینده است که فشار بر تامین منابع آب شهری را تشدید می‌کند. براساس مطالعات منابع آبی در استرالیا، آب‌های ورودی به سدهای کلیدی تامین‌کننده آب شرب شهر سیدنی در صورت انتشار گازهای گلخانه‌یی با روند فعلی به میزان 25درصد تا سال 2070 کاهش خواهد یافت.

نتیجه تحقیقات دیگری در استرالیا نشان می‌دهد که بروز خشکسالی در این کشور دارای اثرات بهداشتی و روانی گسترده در بین کشاورزان بوده است. ناامیدی و افسردگی شدید حداقل 15درصد از مردان روستایی بین 30 تا 49سال با شدت یافتن خشکسالی مرتبط است. بین سال‌های 2002 و 2003 تولید محصولات کشاورزی در زمان خشکسالی یک درصد از تولید ناخالص ملی استرالیا را کاهش داد. این میزان معادل نیمی از کاهش تولید ناخالص ملی استرالیا در سال 2009 بعد از بحران اقتصاد جهانی بود.

یک نظرسنجی که توسط شورای آب و هوای استرالیا انجام شده، نشان می‌دهد 78درصد از مردم این کشور از گرم شدن کره زمین آگاه هستند. مقامات استرالیایی درحال تشویق شهروندان به انجام راهکارهای اجرایی برای مقابله با خشکسالی در این کشور هستند. در ملبورن، شهرداری یک سیاست فعال صرفه‌جویی در آب (به خصوص در جمع‌آوری حداکثری آب باران برای آبیاری باغ‌ها و فضاهای سبز شهری) را برای شهروندان لازم‌الاجرا کرده است. یک واحد تولیدکننده آب شیرین در ملبورن نیز ساخته شده که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. مقامات شهر ملبورن معتقدند تا سال 2050 این شهر با کاهش 18درصدی بارش مواجه خواهد بود و از همین حالا باید زیرساخت‌های مورد نیاز آینده برای مقابله با کمبود آب فراهم شود.

یکی از راهکارهای ارائه شده برای گذر از دوران خشکسالی در استرالیا به شهروندان این است که خانه‌های خود را عایق‌بندی کنند، لوله‌کشی منازل را کنترل کرده و از انرژی خورشیدی در منازل استفاده کنند. همچنین توصیه‌هایی برای استفاده از تجهیزات کاهش مصرف آب در منازل نیز به شهروندان داده شده است. علاوه بر این در مدارس استرالیا توسعه پایدار جدی گرفته می‌شود. ممنوعیت استفاده از کیسه‌های نایلونی یا آلومینیومی برای آوردن غذا، کمپوست مواد غذایی در حیاط مدرسه، مخزن برای جمع‌آوری آب باران و پنل‌های انرژی خورشیدی در پشت بام مدارس از مواردی است که در اکثر مدارس استرالیا رعایت می‌شود.

با تمامی اقداماتی که از سوی مردم استرالیا برای گذر از زمان خشکسالی درحال انجام است به عقیده یکی از فعالان محیط زیست ملبورن، عدم علاقه مردم به مسائل محیط زیستی تاسف‌آور است زیرا عواقب ناشی از گرم شدن کره زمین، تمام استرالیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اقدامات انجام یافته برای عبور از خشکسالی کافی نیست. با افزایش موج گرما، تاثیر بر ماهیگیری و محصولات کشاورزی بالا خواهد بود و دولت باید در تمامی موارد تحت تاثیر خشکسالی چاره‌اندیشی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر