چالش‌های پیش‌ روی جنگل‌های استوایی در 2016

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۰۷

در سال‌2015 عوامل متعددی وضعیت جنگل‌های استوایی جهان را تحت تاثیر قرار داده و اکنون این عوامل برای سال‌جدید میلادی بررسی و پیش‌بینی شده‌اند. رویدادهایی چون آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های اندونزی، تایید رسمی پروژه کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از جنگل‌زدایی و تخریب جنگل‌ها (+REDD) و نیز تاسیس چندین پارک ملی تنها چند مورد از موضوعات و اتفاقات مهم و مرتبط با جنگل‌های استوایی در سال‌2015 بوده‌اند. سایت مونگابی اخیرا در گزارشی به بررسی و پیش‌بینی مسائل و رویدادهای مرتبط با اکوسیستم جنگل‌های استوایی در سال‌2016 پرداخته‌ که به شرح زیر است:

ال‌نینو: پدیده ال‌نینو به‌طور معمول موجب بروز خشکسالی‌های چشمگیر در جنوب شرق آسیا، جنوب و غرب آمازون و مناطق شمالی می‌شود؛ همچنین خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی که عامل انسانی دارند را افزایش می‌دهد. کارشناسان با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود پدیده ال‌نینو تا سال‌2016 ادامه پیدا ‌کند، اظهار داشتند: اندونزی، برزیل، روسیه و کانادا با بیشترین میزان آتش‌سوزی‌های جنگلی در سال‌ آتی روبه‌رو هستند.

کاهش بهای اجناس: بهای بسیاری از اجناس و وسایل در قسمت اعظمی از سال‌2015 روند رو به کاهش داشته و درنتیجه سرمایه‌گذاری در بخش استخراج انرژی و معدن متوقف شد. کارشناسان می‌گویند اگرچه شاخص شفافی از کاهش مشابه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی صنعتی و توسعه مزارع وجود نداشته اما اگر بازار روغن پالم و سویا، همچنین احشام کساد بماند می‌تواند بر قیمت زمین‌ها تاثیر بگذارد و امکان‌ اجرای پروژه‌های تبدیل جنگل‌های حاشیه‌یی به زمین‌های زراعی را کاهش دهد. همچنین در برخی کشورها، دولت‌ها ممکن است پروژه‌های توسعه زیرساختی و برنامه‌های تبدیلی را به تعویق اندازند. اقتصاد رو به کاهش چین نیز محرک اصلی افت قیمت کالا در سطح جهان است. در صورتی که شکوفایی اقتصادی چین پایان یابد، می‌تواند بر بازار اجناس و محصولات تولید‌شده از درختان جنگل‌های استوایی تاثیر بگذارد.

قانون «تورب» در اندونزی: پس از آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار تورب که به بحران ملی سلامت در اندونزی تبدیل شد، رییس‌جمهور این کشور دستورالعمل‌هایی برای حفظ و نگهداری از زمین‌های به وجود آورنده تورب صادر کرد. هرچند این دستورالعمل‌ها به قانون تبدیل نشده و ممکن است مورد تایید پارلمان این کشور قرار نگیرد. همچنین درصورتی‌که دستورالعمل‌های جدی‌تر مربوط به زمین‌های به وجود آورنده تورب اعمال شود چندین شرکت اصلی از بین می‌روند. اما اگر مقامات اندونزی در مورد وقوع آتش‌سوزی‌ها نگرانی دارند، باید به‌طور اساسی در این موارد اقدام کنند.

پروژه کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از جنگل‌زدایی و تخریب جنگل‌ها (+REDD): پس از شروع رسمی کنفرانس پاریس پیشروی برنامه کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از جنگل‌زدایی و تخریب جنگل‌ها در سال‌2016 آغاز خواهد شد. بیشتر توجهات روی مذاکره بر جزییات ( +REDD) ازجمله سرمایه‌گذاری و آنچه بازار بالقوه برای اعتبارات این پروژه به حساب می‌آید، قرار خواهد گرفت. همچنین پروژه‌های تغییر کربن هم به سرمایه‌گذاری‌های جدید نیاز دارد.

اقتصاد ویران برزیل: اقتصاد ویران برزیل ممکن است هم تاثیرات مثبت، هم تاثیرات منفی بر جنگل‌ها داشته باشد. ضعف اقتصادی این کشور ممکن است برخی سرمایه‌گذاران را تشویق کند تا تولیدات کشاورزی خود را گسترش دهند و این اقدامات درنهایت بر اکوسیستم جنگل‌های استوایی تاثیر بگذارد.

درک حقوق ذاتی زمین: انتظار می‌رود در سال‌ جدید میلادی پیشرفت بیشتری در اقدامات منتهی به تایید حقوق سنتی زمین به دست‌ آید. حامیان محیط‌زیست تحت تاثیر شواهدی قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد گروه‌های محلی در کنترل و مراقبت از منابع طبیعی در صورت تایید حقوق سنتی مدیریتی‌شان وظایف خود را بهتر انجام می‌دهند. در کشورهایی همچون اندونزی تلاش‌ها بر آن است تا کنترل جنگل‌ها از دست دولت خارج شود و به گروه‌های محلی تحویل داده شود. هرچند این نگرانی وجود دارد که اگر این فرآیند به خوبی انجام نشود به جنگل‌زدایی‌های بیشتر بینجامد.

تعهدات برای حذف جنگل‌زدایی: اتخاذ سیاست‌های حذف جنگل‌زدایی در میان مصرف‌کنندگان، تاجران و تولیدکنندگان اصلی اجناس از تمامی انتظارات در دو سال‌گذشته پیشی گرفته است. اما متعهد شدن نسبت به اجرای تعهد به‌مراتب از عملی کردن آن آسان‌تر است؛ بنابراین باید به دنبال بحث‌های بسیاری در مورد این بود که چگونه شرکت‌ها در روند حذف پدیده جنگل‌زدایی از زنجیره‌های تدارکاتی‌شان پیشرفت می‌کنند.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی: حاصل شدن پیشرفت‌هایی در عرصه تکنولوژی‌های مربوط به نظارت بر جنگل‌ها همچنان تداوم دارد. سازمان دیده‌بان جهانی جنگل با به‌روز کردن دستاوردها و اطلاعات خود بینش بیشتری را در مورد کیفیت، گستردگی و سلامت جنگل‌ها در اختیار افراد می‌گذارد.

مناطق حفاظت‌شده جدید: کشورهای مالزی و پرو با اعلام برنامه‌هایی برای تاسیس مناطق حفاظت‌شده جدید در سال‌2015 خبرساز شدند؛ اگرچه ممکن است در عمل تاکنون اقدامی نکرده باشند و این روند در سال‌جدید نیز ادامه پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر