آغاز روند افزایشی قیمت گاز در سال 2016

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۳۶


گروه انرژی|حمید مظفر|

در یک سال و نیم اخیر و با آغاز موج کاهشی قیمت نفت خام، بازار گاز نایمکس امریکا نیز دچار بحران شد. قیمت گاز طبیعی در این بازار به حدود 2دلار سقوط کرد و موجب کاهش درآمدهای فعالان این بخش شد؛ اما بررسی این بازار در ابتدای سال 2016 از افزایش قیمت حکایت می‌کند. به گزارش «تعادل» به نقل از وال‌استریت ژورنال روز پنج‌شنبه 7 ژانویه قیمت آتی گاز طبیعی پس از انتشار فهرست داده‌هایی که حاکی از کاهش بیش از انتظار ذخایر گاز در هفته گذشته بود، رشد چشم‌گیری پیدا کرد.

به گزارش آژانس اطلاعات انرژی امریکا EIA فهرست ذخایر گاز طبیعی در هفته آخر منتهی به ژانویه 117میلیارد فوت مکعب کاهش داشته است. پیش از این وال‌استریت‌ژورنال پیش‌بینی کرده ‌بود که EIA گزارش 100میلیارد فوت مکعب برداشت را منتشر کند که همین موضوع سبب شده بود که تحلیلگران و تجار به بررسی این موضوع بپردازند.

در بازار معاملات تجاری نیویورک NYMEX قیمت معادلات آتی گاز برای دریافت در ماه فوریه با 5/11 سنت معادل 1/5 درصد افزایش در قیمت به 2دلار و 382 سنت به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو رسید. این قیمت در ادامه مسیر افزایش قیمتی است که از ماه نوامبر اتفاق افتاده است.

درحال حاضر حجم ذخایر گاز طبیعی برای این مقطع از سال 15درصد بیشتر از سطح میانگین پنج‌ساله است.

آب و هوای ملایم و در نتیجه تقاضای کنترل‌ شده و تولید پرقدرت منجر به ایجاد مازاد عرضه در بازار در خلال ماه‌های اخیر شده است. حجم ذخایر گاز معمولا با آغاز فصل سرما کاهش پیدا می‌کند. علت این امر استفاده بیشتر مصرف‌کنندگان برای تامین حرارت داخلی ساختمان‌هاست. اما امسال معتدل بودن دمای هوا منجر به این شد که حجم ذخایر گاز رو به افزایش باشد اما این اتفاق تا ماه نوامبر 2015 بیشتر به طول نینجامید.

در هفته گذشته کاهش شدید دمای هوا در اکثر نقاط امریکا منجر به تقویت تقاضای گاز شد. همچنین براساس گزارش موسسه مشاوره انرژی Gelber & Associates هوای سرد منجر به توقف در بعضی خطوط تولید در هفته گذشته شد.

«باب یاوگر» رییس بخش معاملات آتی بانک سرمایه‌گذاری Mizuho پس از این اتفاقات اظهار کرد:«بالاخره به سناریو زمستانه رسیدیم! این مساله‌یی بود که خود را بروز نمی‌داد».

به گفته کایل کوپر، تحلیلگر IAF پیش‌بینی می‌شود با توجه به ادامه‌دار بودن هوای سرد حجم برداشت از ذخایر گاز در دو هفته آینده به 200میلیارد فوت مکعب نزدیک شود. وی افزود:«ما درحال ورود به سردترین دوره از سال هستیم. البته درحال حاضر دارای سطح بالایی از ذخایر گازی برای تامین این نیاز هستیم اما حجم مصرف گاز به ‌شدت گاوی است».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر