شاخص‌های بودجه 95

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۰۸۵

گروه اقتصادکلان|

شواهد و اظهارنظرهای مختلف حاکی از آن است که دولت لایحه بودجه 1395 را فردا تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند. این لایحه با 34 روز تاخیر تقدیم مجلس می‌شود. آن طور که منابع آگاه گفته‌اند و شتاب دولت در تصویب مواد باقی مانده لایحه برنامه ششم توسعه نشان داده است، ‌لایجه بودجه سال 1395 همراه با لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه می‌شود.

بنا به گزارش «تعادل» لایحه بودجه سال 1395 با مقدار کمی رشد نسبت به سال 1394 تدوین شده است. هر چند که منابع عمومی بودجه دولت در لایحه بودجه سال 1395 نسبت به قانون بودجه امسال تغییری ندارد. بنا به گفته سخنگوی دولت منابع عمومی بودجه دولت در لایحه بودجه سال 1395 حدود 267هزار میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه امسال رشد صفر درصدی دارد. همچنین اعلام شده که حدود 66 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه دولت از محل فروش نفت به دست می‌آید که نسبت به قانون بودجه امسال که 71هزار میلیارد تومان بوده 4هزار میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر در لایحه بودجه سال آینده نرخ تسعیر دلار در برابر ریال حدود 2997 تومان در نظر گرفته شده است. از موارد دیگر مطرح در لایحه بودجه سال آینده تداوم قانون هدفمندی یارانه‌هاست که قرار است در سال آینده ادامه یابد و در این خصوص هم منابع آن بدون تغییر حدود 48هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مشخصه دیگر لایحه بودجه سال 1395 اعتبارات هزینه‌یی آن است که مبلغ آن حدود 166هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این هم نسبت به قانون بودجه امسال رشدی ندارد. از سوی دیگر مشخصه دیگر لایحه در بودجه عمرانی است که نسبت به اعتبارات عمرانی در قانون بودجه امسال حدود 10هزار میلیارد تومان یا حدود 20درصد کاهش دارد. بنا به گفته نوبخت اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی یا اعتبارات عمرانی در سال آینده بیش از 38هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به عملکرد اعتباری سال جاری 27.8درصد رشد خواهد داشت که با این حساب می‌توان گفت عملکرد بودجه عمرانی امسال حدود 29.7هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا 62.2درصد قانون محقق شده است.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده رشد اقتصادی 4.1درصد و نرخ تورم 10 تا 11درصد باشد. در همین ارتباط سخنگوی دولت پیش‌بینی کرده بود که

به نظر می‌رسد رویکرد بودجه سال 95 حرکت به سمت رشد اقتصادی بیشتر همراه با کاهش نرخ تورم باشد که بودجه سال 95 به صورت درون‌زا و برون‌گرا در چارچوب اقتصاد مقاومتی تهیه خواهد شد. نوبخت ادامه داد: طبق مدل‌های اقتصادسنجی با اجرای بودجه سال 95 پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی 1/4درصد و نرخ تورم

10 تا 11درصد برسد.

اولویت مجلس، ‌بودجه یا برنامه ششم توسعه؟

درحال حاضر در مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان بر سر این موضوع در چالش هستند که کدامیک را با توجه به پایان سال و نیز انتخابات پیش روی مجلس در اولویت بررسی قرار دهند. برخی از اعضای هیات رییسه مجلس معتقدند که اولویت، برنامه ششم توسعه است و مجلس باید بودجه سه دوازدهم را برای سال آینده تصویب کند این درحالی است که برخی دیگر از نمایندگان معتقد به این هستند که برنامه ششم توسعه از سال 1396 آغاز شود و سال آینده سال تنفس یا تمدید برنامه پنجم باشد.

اما آیا بودجه سال آینده می‌تواند راهگشای اقتصاد باشد؟

حسن روحانی، ‌رییس‌جمهوری معتقد است که سال آینده از لحاظ اقتصادی شرایط تغییر می‌کند اما اینکه شرایط اقتصادی چگونه تغییر می‌کند هنوز مشخص نیست. یکی از پارامترهای مهم در تدوین بودجه قیمت دلار است. بنا به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قیمت هر دلار امریکا در بودجه سال اینده معادل 2997تومان در نظر گرفته شده است این درحالی است که قیمت هر دلار امریکا در بازار آزاد 3700 تومان است ‌یعنی بیش از 700 تومان تفاوت قیمت در هر دلار است. اگر شرایط به همین‌گونه پیش برود، احتمال شکاف بیشتر قیمتی دلار دولتی و بازار آزاد می‌تواند حرکت اقتصاد را بیشتر منحرف کند. نکته دیگر قیمت نفت در بودجه است. بنا به گفته مقامات دولتی قیمت هر بشکه نفت در بودجه دولت 40دلار در نظر گرفته شده است. این درحالی است که قیمت نفت در بازار فعلی جهان به زیر 32دلار رسیده و قیمت نفت ایران زیر 29دلار است. این یعنی یک تفاوت 11دلار ‌درحال حاضر ‌در هر بشکه نفت. پیش‌بینی شده است که میانگین قیمت نفت در سال آینده 25دلار در هر بشکه باشد ‌در این صورت دولت نمی‌تواند روی درآمد 60هزار میلیارد تومانی حاصل از فروش نفت حساب باز کند.

این دو پارامتر به اندازه کافی می‌تواند بودجه را به چالش بکشد. حال باید دید مجلس چه راهکاری می‌اندیشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر