سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری برای احداث واحد پتروشیمی در ماکو

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۰۷

فارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: سرمایه‌گذاران چین، هند و یک هلدینگ ایرانی در ساخت نیروگاه، پتروشیمی و فرو آلیاژ در این منطقه مشغول کار شده‌اند و خط آهن ایران و ترکیه از مرز بازرگان نیاز به یک میلیارد دلار اعتبار دارد. به‌گزارش فارس، مدیرعامل منطق آزاد ماکو روز گذشته از سرمایه‌گذاری 3میلیارد دلاری توسط یک هلدینگ کشور در صنعت پتروشیمی خبرداد و گفت: 60درصد از این پروژه بر عهده بخش خصوصی ایرانی است و 40 درصد آن را قرار است خارجی‌ها بر عهده گیرند که تاکنون با شرکت اوکراینی و آلمانی مذاکراتی انجام شده که در صورت اختصاص گاز و تامین 15میلیون مترمکعب آب، سرمایه‌گذار خارجی هم وارد کار می‌شود. حسین فروزان به ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو به عنوان هفتمین منطقه آزاد کشور اشاره کرد و گفت: ماکو آخرین منطقه آزادی است که در دولت مصوب شده و سه شهرستان شوط، پل‌دشت در مرز ایران و نخجوان و شهرستان ماکو و شهر بازرگان به عنوان مرز ورودی ایران با ترکیه و اروپا را به هم مرتبط می‌کند. وی به حجم مبادلات تجاری از طریق مرز بازرگان و منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: سالانه 16 تا 17 میلیارد دلار کالا از طریق مرز بازرگان به عنوان بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشور مبادله می‌شود و 300هزار کامیون از طریق این مرز تردد می‌کنند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به ظرفیت‌ موجود در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین معادن مس، فرو سیلیس، منیزیم و سنگ‌های نرم در این منطقه وجود دارد که اغلب دست نخورده باقی مانده است و برای جلوگیری از خروج سنگ‌های خام از این منطقه شهرک صنعتی سنگ را تعریف کرده‌ایم که کار مطالعاتی آن انجام شده تا سنگ حتما فرآوری شود و سپس از منطقه خارج شود که هم می‌تواند رونق صادراتی را به ترکیه داشته باشد و هم اشتغالزایی برای مردم منطقه ایجاد کند. فروزان به ظرفیت‌های کشاورزی این منطقه هم اشاره‌یی کرد و گفت: 6 سد در این منطقه داریم و با وجود جاری بودن رود ارس می‌توان بخش زیادی از زمین‌ها را زیر کشت برد، اما مشکل اینجاست که آب حتما باید پمپاژ شود. وی با بیان اینکه با وجود تردد کامیون‌های بسیار و واردات و صادرات از این منطقه جاده زمینی و ترانزیتی مناسبی نداریم، تصریح کرد: 140کیلومتر مسیر از مرز بازرگان جاده به پهنای 11 متر است که با وجود درآمدهای چندسال اخیر منطقه اصلاح نشده و فقط به خزانه دولت واریز می‌شود و توسعه‌یی برای منطقه در پی ندارد. وی گفت: فاصله ماکو از شهرهای تبریز و ارومیه 330 کیلومتر است که نیاز به احداث فرودگاه را دوچندان می‌کرد که این کار در دستور قرار گرفت و آبان‌ماه نخستین پرواز آزمایشی به تهران انجام می‌شود و تا شهریورماه سال آینده ایرلاین جدیدی را با هماهنگی سازمان هواپیمایی و منطقه آزاد برای افزایش مسیرهای پروازی در دستور کار قرار خواهیم داد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در مورد فعالیت کارخانجات تولیدی صنعتی در این منطقه نیز این‌گونه توضیح داد که اکنون 50 کارخانه در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، پوشاک، تجهیزات پزشکی در این منطقه فعالند که 3 کارخانه به صورت سرمایه‌گذاری مشترک با ترک‌ها در حوزه درب‌های ضد سرقت، تولید مواد پلاستیکی و شیمیایی فعالیت می‌کنند.

فروزان همچنین از احداث بزرگ‌ترین پایانه صادراتی در منطقه آزاد ماکو خبرداد و گفت: یکی از نیازهای صادرات، وجود انبارها و منطقه‌یی برای انتقال کالاهای صادراتی است که این کمبود تاکنون وجود داشت و اکنون 80 هکتار را در اختیار بخش خصوصی گذاشتیم که تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد که تاثیر مثبتی در ترخیص کالا خواهد داشت. وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه بازارچه‌های مرزی به دلیل پایین بودن عوارض ورودی کالا راهی برای واردات رسمی کالاهای قاچاق از جمله پوشاک ترک شده‌اند که به نقاطی خارج از منطقه آزاد انتقال داده می‌شوند، خاطرنشان کرد: مشکل قاچاق کالا از جمله پوشاک فقط بازارچه‌های مرزی نیست بلکه باید حمایت از تولید به گونه‌یی شود که کالای ترک واردات قاچاق مقرون به‌صرفه نباشد، الان کار به جایی رسیده که بسیاری از اجناس ایرانی به نام کالای ترک از تهران وارد بازارچه‌های مرزی می‌شود. وی گفت: تا سال گذشته گمرکات مرزی از جمله گمرک بازرگان یکی از شلوغ‌ترین گمرکات بود که افراد را برای انتقال 5 تا 6 کیلو بار اجیر می‌کردند و فرد در ازای دریافت مبلغی ناچیز بین مرز ایران و ترکیه مدام در تردد بود. به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، کالاهای ورودی به بازارچه مرزی از لحاظ مسائل بهداشتی، میزان ورود و خروج و سلامت توسط منطقه آزاد ماکو و گمرک نظارت می‌شوند و طبق آمار رسمی سال گذشته 15میلیون کالا به این بازارچه‌ها وارد شده است. وی ادامه داد: اما مشکل اینجاست که هنوز گمرکات ما به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته و های‌تک مجهز نشده و بسیاری از کالاها از طریق کامیون قاچاق می‌شوند. وی در مورد توسعه حمل‌ونقل که در صادرات کالا نیز بسیار موثر خواهد بود، گفت: طبق توافقی که بین رییس‌جمهور کشورمان و ترکیه انجام شده قرار است تا 140 کیلومتر ریل راه‌آهن از ارزرون تا مرز بازرگان و از آنجا به تبریز کشیده شود که جز کار مطالعاتی تاکنون هیچ کار اجرایی انجام نشده است، این طرح نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه دارد که امیدواریم بتوانیم آن را تامین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه آزاد ماکو اشاره‌یی کرد و گفت: کار احداث یک نیروگاه از 3 ماه گذشته توسط سرمایه‌گذار چینی در این منطقه آغاز شده که 70 درصد آن به نام چینی‌ها و 30 درصد توسط سرمایه‌گذار ایرانی انجام می‌شود و قرار است در 17 ماه اول حداقل 70 مگاوات برق تحویل دهند.

وی همچنین از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هند برای تولید فروآلیاژ در این منطقه خبرداد و گفت: فاز اول این کار یک‌سال آینده افتتاح خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر