3 ابزار تشویقی برای واحدهای صنعتی پژوهشگر

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۴۷

گروه صنعت و معدن|

آن‌طور که معاون وزیر صنعت می‌گوید؛ از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، بیش از یکصد مرکز پژوهشی و تحقیق و توسعه غیردولتی در حوزه صنعت و معدن کشور ایجاد شده و افزایش تعامل این واحدهای خدمات مشاوره‌یی با بنگاه‌های اقتصادی، درآمدهای هنگفتی را نصیب کشور کرده است؛ چنانچه واحدهای خدمات فنی و مهندسی، به عنوان یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید، بیش از یک میلیارد دلار خدمات مشاوره فنی و مهندسی به کشورهای مختلف دنیا صادر کردند. در این راستا، برای تشویق واحدهای صنعتی به انجام پژوهش‌های دانشگاهی، 3 ابزار مالی تعیین شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اشتغال رتبه‌های برتر دانشگاهی در این وزارتخانه تضمین داده است.

به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیوند صنعت و دانشگاه جزو شعارهایی است که در تمامی ادوار، مورد توجه دولت بود اما دولت یازدهم، با اجرای 6 طرح خلاقانه، تجلی ارتباط تعاملی صنعت و دانشگاه را به منصه ظهور رساند.

علی‌اصغر توفیق، ابلاغ آیین‌نامه پسادکتری صنعتی، ایجاد فرصت‌های مطالعات داخلی، پشتیبانی از پایان‌نامه‌ها و فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی (فاجد)، راه‌اندازی کرسی تدریس نخبگان صنعتی در دانشگاه‌ها و ارائه خدمات «مشاور مادر» در مراکز دانشگاهی را تدابیر دولت برای برقراری ارتباط تعاملی صنعت با دانشگاه دانست.

به گفته توفیق، این ارتباط صنعت و دانشگاه موجب می‌شود دانشگاه‌ها با هدف کسب درآمد، خود را برای حل مشکلات بنگاه‌های صنعتی و معدنی مهیا ساخته و بنگاه‌های صنعتی و معدنی نیز در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود به دانشگاه‌های معتبر مراجعه کنند.

ابزارهای مالی تشویقی

وی همچنین به مشوق‌های دولت تدبیر و امید برای برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه اشاره کرد و گفت: بند (س) ماده (31) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، آن دسته از بنگاه‌های صنعتی و معدنی را که برای مرتفع کردن مشکلات تولید خود پژوهش‌های دانشگاهی انجام دهند، از 10درصد مالیات ابرازی معاف می‌کند.

توفیق ادامه داد: در تبصره (10) ماده (35) این قانون نیز در صورت رفع یک مشکل به واسطه پژوهش‌های دانشگاهی، معافیت بهره‌برداران معادن تا 10درصد حقوق دولتی و تا سقف 50میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی گفت: ماده (4) این قانون نیز به دولت اجازه می‌دهد تا 50درصد هزینه پژوهش‌های کاربردی بنگاه‌های صنعتی و معدنی را در اندازه بودجه مصوب تقبل کند؛ مشروط بر آنکه منجر به تولید کالاهای تازه یا اختراع و نوآوری شود.

اشتغال تضمینی رتبه‌های برتر دانشگاهی

به گفته توفیق، پیش از این استادان رشته‌های صنعتی و معدنی فقط از فرصت مطالعاتی 6ماهه خارج از کشور برخوردار بودند و پس از بازگشت نیز به دلیل برخی تفاوت‌های فناورانه (تکنولوژیکی) نمی‌توانستند در رفع مشکلات صنایع و معادن کشور اثر بگذارند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی (فاجد) گفت: در این طرح فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مطرح کشور در بنگاه‌های صنعتی و معدنی به مدت 6ماه مشغول به کار می‌شوند و از وزارت صنعت، معدن و تجارت حقوق دریافت می‌کنند.

به گفته توفیق، امسال برای اجرای آزمایشی طرح (پایلوت)، یک‌هزار دانش‌آموخته رتبه‌های برتر دانشگاهی در بنگاه‌های صنعتی و معدنی کشور اشتغال می‌یابند. وی گفت: پس از 6 ماه اشتغال این دانش‌آموختگان، بدون شک صاحبان بنگاه‌های صنعتی و معدنی در صورت رضایت از عملکرد آنان نسبت به اشتغال پایدارشان اقدام خواهند کرد. به گفته او، در حقیقت دانش‌آموختگان 6ماه فرصت دارند، قابلیت‌های خود را به اثبات برسانند و صاحب شغل شوند.

همچنین مدیرکل فناوری و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه گفت: این مراکز مستقل، قابلیت ارائه خدمات به تمامی واحدهای صنعتی و معدنی را دارند و تاکنون نقش‌های مهمی در برخی صنایع مادر کشور داشته است.

نوری‌امیری گفت: فعالیت این مراکز امید زیادی را برای بومی‌سازی، بهبود فرآیند و ارتقای کیفیت صنایع مختلف مانند خودرو، لاستیک، صنایع معدنی و... ایجاد کرده است و در دوران پساتحریم و افزایش فضای رقابتی در کشور، اهمیت این مراکز بسیار پررنگ‌تر خواهد بود.

به گفته وی، این مراکز با پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش کیفیت تولیدات داخلی، طرح‌های علمی و کاربردی مهم و سودمندی ارائه می‌کنند و انجمن‌های تخصصی آنها در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری این وزارتخانه اتاق دارند.

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آیین‌نامه پسادکتری صنعتی نیز گفت: برای اجرای آزمایشی طرح (پایلوت) برای نخستین‌بار در کشور 50نفر از استادان دانشگاه در بنگاه‌های صنعتی و معدنی مشغول به کار شدند. به گفته نوری‌امیری، این افراد به جای تدریس در دانشگاه در ماموریتی با مدت معین در اختیار بنگاه‌های صنعتی و معدنی قرار می‌گیرند تا دانش آنان در اختیار صنایع و معادن کشور قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره پشتیبانی دولت تدبیر و امید از پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گفت: در قالب این طرح واحدهای صنعتی و معدنی مشکلات خود را در قالب پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری تعریف کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد حمایتی، 40 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. نوری‌امیری گفت: باید 40درصد هزینه را بنگاه صنعتی یا معدنی مربوط و 20درصد آن را دانشگاه پرداخت کند.

به گفته او، با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات بنگاه‌های صنعتی و معدنی کشور با هزینه اندک مرتفع می‌شود و پایان‌نامه‌های دانشگاهی حالت کاربردی پیدا می‌کند. نوری‌امیری گفت: امسال در قالب همین طرح 4هزار و 500 پایان‌نامه در قطب‌های علمی و دانشگاهی کشور مورد پشتیبانی دولت تدبیر و امید قرار می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر