حجم تجارت ایران و ترکیه به ۳۰‌میلیارد دلار خواهد رسید

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۴۳

مدیرکل گمرک منطقه آزاد ماکو گفت: برای کاهش زمان توقف ناوگان ترانزیت عبوری نیاز به دستگاه‌های کنترلی روزآمد است که موجود نیست و برای پیشگیری از صف‌های کیلومتری کامیون، سیستم مکانیزه نوبت‌دهی در دست راه‌اندازی است.

به گزارش فارس، اکبر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران به آخرین تغییرات گمرکی در مرز بازرگان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ورودی‌های مرزی گفت: باتوجه به اینکه قرار است حجم مبادلات تجاری ایران با ترکیه به 30‌میلیارد دلار برسد، باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌هایی همچون تردد کامیون‌های ترانزیتی، پایانه صادراتی و کنترل غیرمحسوس توسعه‌یافته و به‌روز شود.

وی از ساخت پایانه صادراتی به مساحت 16هزار مترمربع در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: این پایانه دارای انبار و امکانات تهویه و بارگیری 500 کامیون است که کار حمل‌ونقل را انجام می‌دهند.

نوبخت به آمار گمرکی در سال93 اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعات گمرکی، 136هزارو262 تن کالا به ارزش 85میلیون‌و495هزار دلار از گمرکات منطقه ماکو صادر شده است که عمده آن، مواد غذایی، البسه و محصولات پتروشیمی بوده است، همچنین در چهار ماهه ابتدای سال94، 48هزارو543 تن کالا به ارزش 29میلیون دلار از این منطقه صادر شده است.

مدیرکل گمرک منطقه آزاد ماکو به آمار واردات از طریق گمرک بازرگان و منطقه آزاد ماکو به سرزمین اصلی اشاره کرد و گفت: در سال93، 366هزارو666 تن کالا به ارزش 492میلیون دلار و در چهار ماهه ابتدای امسال 118هزارو782 تن کالا به ارزش 157میلیون‌و250هزار دلار از این منطقه وارد کشور شده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که بخش واردات مربوط به ترانزیت خارجی و ورود به کشورهای ترکمنستان و عراق است که حجم آن 3میلیون‌و164هزارو357 تن بوده است.

وی بیشترین حجم کالاهایی که از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای خارجی ترانزیت می‌شود را البسه، مواد خوراکی و آرایشی و بهداشتی عنوان کرد و گفت: بزرگ‌ترین مشکل در ترانزیت، ارزان نرخ بودن سوخت در داخل کشور است که معمولا طرف خارجی مایل است از سوخت ارزان ما استفاده کند، اما ما اجازه نمی‌دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر