نقدینگی «تصنعی» زیاد شد

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۳۷

معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه موسسات غیرمجاز سهمی در افزایش نقدینگی ندارند، گفت: با افزایش آمارهای 6بانک و 4موسسه اعتباری رشد نقدینگی به ‌صورت «تصنعی» بالا رفت. پیمان قربانی در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با اظهارات اخیر مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر اینکه رشد 23درصدی نقدینگی به اقتصاد آسیب می‌زند، اظهار داشت: واقعیت این است که در زمینه رشد نقدینگی باید شرایط اقتصاد را از جانب تورم و رکود با هم در نظر بگیریم.

وی افزود: به همین خاطر است که سال قبل بانک مرکزی هدف 23 تا 25درصدی را برای رشد نقدینگی مطرح کرد و در راستای این هدف تورم را کاهش داد و افزایش رشد نقدینگی را برای خروج از رکود تورمی به طور همزمان دنبال کرد. معاون اقتصادی بانک مرکزی در همین ارتباط به کاهش 19.1درصدی تورم اشاره و تصریح کرد: در راستای سیاست‌های مذکور تورم کاهش یافت و رشد اقتصادی برای 4فصل پیاپی مثبت و رشد همگن نقدینگی نیز معادل 22.3درصد حاصل شد.

قربانی دستاوردهای مذکور را در راستای اهداف تعیین‌شده در بانک مرکزی خیلی خوب عنوان کرد و ادامه داد: لازم است تاکید شود طی 22ماه گذشته از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا پایان اسفندماه مبلغ 290.6هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده که 81هزار میلیارد تومان آن مربوط به افزایش پوشش آماری و لحاظ آمارهای 6بانک و 4موسسه اعتباری است.

وی تاکید کرد: قاعدتا این افزایش پوشش آماری نه‌تنها پدیده نامطلوبی به شمار نمی‌رود بلکه ثمره افزایش گستره و پوشش آماری بانک مرکزی بر فعالان بازار پول و احصای بهتر نقدینگی موجود در کشور است. این عضو هیات عامل بانک مرکزی در عین حال اضافه کرد: این بخش از افزایش پوشش آماری به‌ دلیل آنکه نقدینگی آن قبلا در اقتصاد بوده واجد آثار اقتصادی نبوده بنابراین شفافیت آماری و افزایش کنترل بانک مرکزی بر فعالیت این موسسات را به‌ همراه داشته و این امکان را فراهم می‌سازد تا این بانک به عنوان مسوول و تنظیم‌کننده سیاست‌های پولی کشور بستر شفاف‌تری را در زمینه اجرایی کردن سیاست‌های خود پیش رو داشته باشد.

قربانی در واکنش به ذکر این نکته از سوی مصباحی‌مقدم مبنی‌بر اینکه علاوه‌بر لحاظ پوشش آماری 6بانک و 4موسسه اعتباری، افزایش موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در رشد نقدینگی موثر بوده است، اظهار داشت: همانطور که قبلا تاکید کرده‌ام اضافه کردن آمارهای چند بانک و موسسه اعتباری باعث می‌شود رشد نقدینگی به‌ صورت تصنعی بالا برود چون در پایه محاسبه رشد نقدینگی این آمار لحاظ نشده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین افزود: از همین رو بانک مرکزی اقدام به محاسبه رشد همگن نقدینگی پس از تعدیل رشد بابت افزایش پوشش آماری نمود، بر همین اساس رشد همگن 22.3درصدی اعلام شد. این رشد همان رشدی است که قابل مقایسه با عملکرد سال‌های قبل است و واقعی است. وی ادامه داد: اصولا باید توجه داشته باشیم که ماهیت افزایش پوشش آماری بر فعالان بازار پول این امر را به ‌دنبال دارد که یا باید موسسات و بانک‌های اضافه شده را در صورت و مخرج فرمول رشد قرار دهیم یا هر 2مورد را کسر کنیم تا رشد همگن به دست آوریم در غیر این صورت دچار خطا می‌شویم.

قربانی افزایش نقدینگی به‌ خاطر موسسات غیرمجاز را بحث دقیقی ندانست و تصریح کرد: موسسات غیرمجاز در آمار رشد نقدینگی بانک مرکزی وارد نمی‌شوند که فعالیت آنها باعث افزایش نقدینگی محاسبه شده توسط بانک مرکزی شده باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر