دولت جدید عراق رای اعتماد گرفت

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۹۳

پارلمان عراق به کابینه جدید این کشور که توسط حیدر العبادی، نخست‌وزیر جدید معرفی شده بود رای اعتماد داد. العبادی برای احزار پست معاونت نخست وزیری دو شخصیت سنی و کرد را معرفی کرده بود.

به گزارش وال استریت ژورنال، براساس توافق تازه برای تقسیم قدرت که پس از چندین هفته بن‌بست سیاسی به دست می‌آید «صالح مطلق» و «هوشیار زیباری» به عنوان معاونان سنی و کرد پست نخست‌وزیری رای اعتماد گرفته‌اند.

«ابراهیم جعفری» هم به عنوان وزیر‌خارجه رای اعتماد گرفت. «عادل عبدل مهدی» از شورای عالی اسلامی عراق هم به عنوان وزیرنفت منصوب شد. با استعفای نوری مالکی از مقام نخست وزیری،

حیدر العبادی که یک چهره میانه رو شیعه است مسوول تشکیل دولت تازه شده بود. با این حال وزرای کشور و دفاع هنوز مورد توافق قرار‌ نگرفته‌اند. العبادی قول داده ظرف یک هفته این پست‌ها را پر کند.

مالکی همچنین ایاد علاوی، از نخست‌وزیران سابق و اسامه نجیفی، رییس سابق مجلس هم درپستی تشریفاتی به عنوان معاونان رییس‌جمهور منصوب شدند.

حیدرالعبادی، جانشین نوری‌المالکی نخست وزیر پیشین عراق شد که برای تشکیل دوباره دولت با مخالفت شدید گروه‌های سنی مواجه شده بود. بحران سیاسی ناشی از بلاتکلیفی دولت عراق طی ۵ ماه گذشته درپی تصرف بخش‌ بزرگی از عراق توسط شبه نظامیان امارت اسلامی درخرداد گذشته، این کشور را درآستانه فروپاشی قرار داد.

نوری‌المالکی که از سال ۲۰۰۶ نخست‌وزیر عراق بود از سوی مخالفان خود متهم به نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و عمدتا سنی‌ها شده بود. با تشدید حملات شبه نظامیان امارت اسلامی و تهدید یکپارچگی کشور عراق، برخی از حامیان پیشین مالکی نیز از او فاصله گرفتند.

با اوج گرفتن بحران و افزایش فشارهای بین‌المللی برای استقرار هرچه سریع‌تر دولت جدید عراق «فواد معصوم» رییس‌جمهوری جدید، حیدرالعبادی را به جای نوری‌المالکی به عنوان نخست وزیر جدید مسوول تعیین تشکیل دولت کرد.

امریکا اعلام تشکیل دولت تازه عراق پیش از سازماندهی یک ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با گروه «امارت اسلامی» را ستوده است. جان کری، وزیر خارجه امریکا گفت که امریکا در نبرد با این گروه در کنار عراقی‌ها می‌ایستد. امریکا قبلا درموارد متعدد عراقی‌ها را به تشکیل یک دولت فراگیر با حضور سنی‌ها ترغیب کرده و آن را شرط حمایت نظامی بیشتر برای مقابله با شبه نظامیان گروه داعش اعلام کرده بود.

این گروه از تنش میان اقلیت سنی و دولت تحت هدایت شیعیان دربغداد بهره‌برداری کرده است. با این حال بسیاری از شورشیان از آن زمان اشاره کرده‌اند که درصورت نهادینه شدن حقوق سنی‌ها در یک نظام اصلاح شده سیاسی در بغداد آماده‌اند علیه داعش وارد عمل شوند.

نیروهای عراقی روزدوشنبه گفتند که پیکارجویان داعش را با پشتیبانی هوایی امریکا از ناحیه وسیعی پیرامون سد استراتژیک حدیثه عقب رانده‌اند. نیروهای دولتی و شبه نظامیان همچنین «بروانا» در شرق حدیثه را از نیروهای داعش پس گرفتند. گزارش‌ها حاکی‌ است که نیروهای داعش هنگام عقب‌نشینی سلاح‌ها و وسایل نقلیه خود را رها کردند.

درتحولی دیگر روزدوشنبه نیروهای داعش به یک شهر ساحلی رود فرات درشمال بغداد حمله کردند و حداقل ۱۶نفر را کشته و ۳۰ نفر دیگر را زخمی کردند. از سوی دیگر دبیرکل اتحادیه عرب اعضای این سازمان را ترغیب کرده درهمه سطوح ممکن با داعش برخورد کنند.


واکنش امریکا به رای اعتماد دولت عراق

به دنبال رای اعتماد مجلس عراق به دولت جدید این کشور، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده باراک اوباما در تماس تلفنی، تشکیل دولت را به حیدر العبادی، نخست‌وزیر جدید عراق تبریک گفته است. رهبران امریکا و عراق دراین تماس تلفنی بر سر این نکته که گام مهم دولت جدید، رسیدگی به نارضایتی‌های اقشار مختلف مردم عراق است، اتفاق نظر داشتند. ایالات متحده پیش‌تر اعلام کرده بود، تشکیل یک دولت فراگیر درعراق که شامل شیعیان، سنی‌ها و کردها باشد برای مقابله با شبه‌نظامیان دولت اسلامی ضروری است. جان کری، وزیر امورخارجه ایالات متحده، تایید کابینه جدید دولت عراق از سوی مجلس این کشور را نقطه عطف برای عراق و سنگ بنای تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با شبه نظامیان داعش دانست. کری گفت دولت عراق به رهبری حیدر‌العبادی که دوشنبه از مجلس رای اعتماد گرفت، این پتانسیل را دارد که تمام گروه‌های مختلف عراقی را گردهم آورد و آرمان مردمش را محقق کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر