برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل شهری

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۰۹

گروه تعاون پریسا هاشمی

در بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده از وسایل نقلیه عمومی رایج است. تشویق برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در تمام کشورها وجود دارد. باورکردنی نیست اما دوبی برای تشویق افراد جایزه‌یی معادل 215هزار یورو (4کیلو طلا) درنظر گرفته است. این بهترین راه برای مبارزه با آلودگی هواست. اما در ایران به‌دلیل فرسوده بودن این استفاده کمتر است. ضمن آنکه وسایل عمومی در کلان‌شهرها جوابگوی مسافران شهری نیست. تصدی‌گری بخشی از حمل‌ونقل عمومی به بخش تعاونی و غیردولتی واگذار شده است. چیزی حدود 25درصد این بخش در دست تعاونی‌هاست. علیرضا ناطقی، مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی در ساختمان اتحادیه تعاونی حمل‌ونقل درون‌شهری با مشکلات و فعالیت‌های این بخش از نزدیک روبه‌رو شد. روزنامه تعادل نیز در این نشست شرکت کرد و گزارش عملکرد شرکت‌هایی که فرمان اتوبوسرانی کل کشور را در دست دارند، بررسی کرد که از نظرتان می‌گذرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی حمل‌ونقل درون‌شهری بااشاره به فعالیت‌های این اتحادیه می‌گوید: فعالیت‌های مختلف ازجمله ارتقای خدمات آموزشی، فرهنگی و تبلیغاتی برای اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی درحوزه حمل‌ونقل درون‌شهری و فعالیت‌های خدماتی ازجمله کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، علمی، اداری، مالی، تجاری و مالی، ازجمله پیگیری وام‌های شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و راننده‌ها را سرلوحه خود قرار دادیم. در این اتحادیه فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی را بیشتر با استفاده از برون‌سپاری انجام می‌دهیم. در مورد پیمایش تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در کاهش آلودگی هوا و محیط‌زیست، از جنبه هوشمندسازی روش‌های حمل‌ونقل در بهره‌برداری، خدمات فنی- تخصصی (با استفاده از تجربه دربخش فنی بهره‌برداری و خودرویی)، سازماندهی حقوقی (مشاوره‌ها و داوری‌ها در اختلافات) نیز فعالیت زیادی داشتیم.

سیدجمال علی‌الحسینی با بیان اینکه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت غیردولتی حمل‌ونقل درون‌شهری اتوبوسرانی، تعاونی است، می‌افزاید: نخستین افتتاح بخش غیردولتی اتوبوسرانی نیز به وسیله تعاونی صورت گرفت. در گذشته دو خط شاهراه داشتیم، اول بهارستان- جمهوری و دومین شاهراه، تجریش- راه‌آهن بود. این دو خط پرمسافر و پردرآمدترین بخش اتوبوسرانی تهران بود. بعد از آن بقیه خط‌ها و بی‌آرتی هم راه افتاد. آن موقع این واگذاری ریسک بزرگی بود، چون با کرایه اتوبوسی که آن روزها مصوب شده بود، ادامه حیات برای بخش غیردولتی سخت بود اما موفقیت تعاونی‌ها نشان داد که بخش قابل اطمینانی است و توانایی تعاونی در واگذاری غیردولتی به همه ثابت شد. یکی از شرکت‌های تعاونی‌ با 300 دستگاه اتوبوس در ماه حدود 10میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. دو شرکت دیگر هم تقریبا به همین تعداد مسافر را جابه‌جا می‌کنند. قریب 25درصد جابه‌جایی مسافر در تهران (تاکسی و اتوبوس) شرکت‌های تعاونی به عهده دارند. حدود 15هزار اتوبوس تعاونی حمل‌ونقل درون‌شهری در سراسر کشور داریم که به صورت میانگین در روز 8میلیون نفر جابه‌جایی را به عهده دارند. 534 شرکت تعاونی حمل‌ونقل در سراسر کشور وجود دارد و از این تعداد 139 شرکت در بخش اتوبوسرانی فعالیت دارند. حدود 65هزارنفر در سراسر کشور عضو این شرکت‌های تعاونی است و 1500 عضو آن بانوان هستند. حدود 21هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم توسط این شرکت‌های تعاونی به وجود آمده است.


نخستین نمایشگاه حمل‌ونقل درون‌شهری

مدیرعامل اتحادیه تعاونی حمل‌ونقل درون‌شهری بااشاره به اینکه برنامه‌های مهمی در سال‌جاری، با حمایت معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال خواهیم کرد، می‌گوید: نخستین نمایشگاه حمل‌ونقل بین‌المللی درون‌شهری کشور را برگزار خواهیم کرد. کشورهای سوئد، آلمان، فرانسه، چین، ترکیه، کره‌جنوبی و ژاپن برای معرفی خودروها و تجهیزات وابسته به حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و...) دعوت شده‌اند. با سفارتخانه‌ها درحال مکاتبه هستیم و برنامه‌ریزی ما برای برگزاری نمایشگاه در نیمه دوم سال1394 است. ضمن آنکه تولیدکنندگان داخلی هم حضور خواهند داشت.

وی بااشاره به اهدافی که این نمایشگاه دنبال می‌کند، می‌گوید: تجمیع نمایشگاه‌های متعدد حمل‌ونقل با رویکرد حمل‌ونقل درون‌شهری خواهد بود. بعضی کشورها تولیدات خود را می‌آورند و بعضی برای معرفی و مذاکره ارایه خدمات در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. قابل ذکر است که 20 کشور دیگر نیز برای بازدید از نمایشگاه به ایران خواهند آمد. باتوجه به تحریم‌هایی که وجود دارد، این دستاورد خوبی خواهد بود. برای رونق اقتصادی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی نیز این نمایشگاه خیلی مهم است و رقابت را تقویت خواهد کرد. استانداری‌های مختلفی هم در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود از این نمایشگاه استقبال کردند. زیرا می‌توانند بدون تقبل هزینه‌های هنگفت سفر به این کشورها، از تولید و تحقیقات آنها در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل درون‌شهری استفاده کنند.


واردات اتوبوس برای نوسازی

سیدجمال علی‌الحسینی بااشاره به اینکه درحال پیگیری پروژه جدیدی هستیم، می‌گوید: در راستای آن باید مذاکراتی با نمایندگان مجلس داشته باشیم. زیرا موانع قانونی برای ورود خودروهای استوک نسبت به سال استفاده آنها وجود دارد.

بنا به گزارش «تعادل» اتوبوس‌هایی در کشورهای خارجی وجود دارد که بعد از 5سال مجوز حضور در شهر را ندارند. ازسوی دیگر ایران هم برای ورود این اتوبوس‌ها به ایران منع قانونی دارد. وی در ادامه می‌افزاید: درحال بررسی کیفیت اتوبوس‌هایی با 5سال کارکرد هستیم و اگر مجوز آن را از مراکز ذی‌ربط بگیریم، سعی می‌کنیم موانع قانونی آن را هم حذف کنیم تا درصورت نیاز و به‌دلیل گران‌بودن اتوبوس‌های نو خارجی، از خودروهای استوک خارجی استفاده کنیم. درحال تعامل و انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های تولید داخلی هستیم که شرکت‌های تعاونی با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیلات بانک توسعه و تعاون نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی حمل‌و‌نقل درون‌شهری با بیان اینکه باتوجه به وجود معافیت‌ها و تسهیلات بخش تعاون و بخش خدمات شهری نسبت به ورود اتوبوس با قیمت مناسب اقدام خواهیم کرد، تاکید می‌کند: اما به‌دلیل رونق اقتصادی کشور، تاکید ما بر استفاده از تولید داخلی و ملی است حتی اگر به کمک دولت نیاز به تسهیل مشکلات خودروسازی کشور کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر