باز هم مردم بازار را رونق دادند

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۸۹۳

کمتر از دو هفته به آغاز ماه مبارک رمضان باقی‌مانده است. رکود سبب شده تا بدون اینکه دولت برای تنظیم بازار دست به کار شود، فروشندگان خود وارد عمل شده و تخفیف‌های مناسبی برای مردم درنظر بگیرند. کمتر از دو هفته به آغاز ماه مبارک رمضان رکود همچنان بر بازار حاکم است. دولت هم گویا از این فرصت استفاده کرده و قصد ندارد تا دخالتی برای تنظیم قیمت‌ها، در بازار داشته باشد. تشکل‌ها هم آنقدر از رکود و کسادی بازار نالانند که خود‌به‌خود به‌دنبال جلب مشتری هستند و نیازی نمی‌بینند که دولت تکلیفی به آنها برای کاهش قیمت‌ها داشته باشد.


کسادی بازار در آستانه ماه مبارک رمضان

در این میان نقش پررنگ تنظیم بازار رمضان را شاید تولیدکنندگانی به دوش کشند که از نبود مشتری و کسادی بازار گلایه دارند و بر این باورند که شاید رمضان، فرصت خوبی برای این باشد که بتوانند بخشی از کالاهای خود را بفروشند و نقدینگی را از این بازار نه‌چندان پررونق جمع کنند، به‌همین دلیل ترجیح می‌دهند هنوز که زمان تا رمضان باقی است، از فرصت حداکثر استفاده را کرده و بتوانند کالاهای خود را بفروشند. ازسوی دیگر، برخی بنکداران مواد غذایی نیز می‌گویند که کارخانجات به‌خصوص تولیدکنندگان کالاهای اساسی تخفیف‌های مناسبی را برای مردم درنظر گرفته‌اند؛ چراکه به هرحال فرا رسیدن ماه مبارک رمضان می‌تواند خود رونقی در بازار ایجاد کند و مردم برای خرید مایحتاج خود حداقل برای یک ماه، به بازار مراجعه کنند و همین امر، بازار را رونق می‌بخشد. درحالی که آن‌گونه که خرده‌فروشان هم می‌گویند خریدهای مردمی حتی برای مایحتاج روزمره نیز تقریبا به‌روز شده و مردم نقدینگی ندارند که بخواهند خریدهای زیادی انجام دهند و مثل گذشته، کالا را انبار کنند. اما در این میان، رونق مختص کالاهایی است که در ماه مبارک رمضان، بیشترین مصرف را دارند، اگرچه کالاهای اساسی در این زمره قرار می‌گیرند، اما برخی اقلام مخصوص هم در سفره‌های مردم قرار می‌گیرد که به‌نظر می‌رسد آنها هم رونق را در سایه خریدهای مردم برای ماه مبارک رمضان، تجربه کنند. البته اصناف نیز برنامه ویژه‌یی برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌اند که بیشتر متمرکز بر فروش‌های فوق‌العاده می‌شود و دیگر، نمایشگاهی در کار نیست.


مردم باز هم جور دولت را در رونق‌ کشیدند

البته دو سالی هم هست که دولت شعار رونق تولید و حمایت از مصرف‌کنندگان را سر داده است و بر این مبنا، طرح‌های متعددی را برای خروج از رکود بازار درنظر گرفته است، اما این طرح‌ها در عمل عملیاتی شده است یا نه، هنوز آثار آن مشخصا در بازار دیده نمی‌شود و بیشتر بازارها، همچنان در رکود به سر می‌برند، مگر اینکه مردم خود بخواهند و برخی بازارها را از رکود خارج کنند؛ بنابراین حداقل برای بازار کالاهای اساسی و مواد غذایی، باز هم مردم هستند که دست به کار شده و به جای دولت، بازار را رونق داده‌اند. در این میان گشت و گذار در بازار و سطح شهر هم به‌خوبی نشان می‌دهد که دولت نه تنها برنامه‌یی برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان ایفا نکرده است، بلکه حتی در ایام پایانی سال93 و شب عید امسال هم که قرار بود تنظیم بازار انجام شود، دولت نتوانست سربلند از تنظیم بازار بیرون آید بنابراین مردم به دولت در تنظیم بازار عید۹۴، کارت زرد دادند. بر این اساس هم‌اکنون هم نه خبری از برنامه دولت است و نه قرار است که طرح ویژه‌یی برای ماه مبارک رمضان ازسوی دولت پیاده شود، بلکه باز هم این مردم هستند که خود تصمیم گرفته‌اند علاوه بر اینکه با فروش بیشتر به واسطه کاهش قیمت، بازار را رونق دهند، نقش دولت را هم در خروج از رکود هر چند موقتی به دوش بکشند.


جزییات قیمت کالاهای اساسی

گزارش میدانی مهر از بازار کالاهای اساسی و اقلام موردنیاز مردم در ماه مبارک رمضان، نشانگر ثبات قیمتی است، اگرچه برخی تولیدکنندگان نیز از مراجعه بیشتر این روزهای مردم به بازار سوءاستفاده کرده و کم‌فروشی را باب کرده‌اند، اما حداقل در ظاهر، دست به قیمت نزده‌اند و نرخ‌ها را افزایش نداده‌اند.


گوشت قرمز

هم‌اکنون هر کیلوگرم گوشت چرخکرده ممتاز گوساله ۲۹هزار و ۶۰۰تومان، ران گوساله ممتاز ۳۴هزار و ۲۰۰تومان، خورشی گوساله ۳۸هزار و ۵۰۰تومان، راسته گوساله ممتاز ۳۶هزار و ۶۰۰تومان و ران گوسفندی ۸۰۰گرمی ۴۰هزار و ۸۰۰تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم آبگوشتی گوسفندی ۲۸هزار و ۳۰۰تومان، چرخکرده مخلوط گوساله و گوسفند ۳۰هزار و ۲۰۰تومان، گل ماهیچه گوساله ۳۷هزار و ۳۰۰تومان، گل ماهیچه سردست گوسفندی ۸۰۰گرمی ۴۴هزار و ۳۰۰تومان و مغز ران گوسفندی ۸۰۰گرمی ۴۴هزار و ۴۰۰تومان، ماهیچه پلویی گوسفند ۸۰۰گرمی ۳۹هزار و ۷۰۰تومان و فیله گوسفندی یک کیلوگرمی ۶۳هزار و ۴۰۰تومان است.

مرغ و تخم‌مرغ

بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که هر بسته ۱۸۰۰گرمی سینه مرغ بدون پوست ۱۷هزار و ۹۰۰تومان، مغز ران ۱۸۰۰گرمی ۱۸هزار و ۶۰۰تومان، فیله ساده ۹۰۰گرمی ۱۷هزار و ۷۰۰تومان، چرخکرده سینه و ران بدون پوست و استخوان ۶۸۰۰تومان، ران و سینه ۱۸۰۰گرمی ۱۷هزار تومان، جوجه کباب بی‌استخوان ۹۰۰گرمی ۱۵هزار و ۸۰۰تومان، بازوی مرغ ۱۲هزار و ۵۰۰تومان و بال مرغ ۱۱هزار تومان است. همچنین قیمت هر بسته ۶عددی تخم‌مرغ ۲۸۰۰تومان، ۹عددی ۴۲۰۰تومان، ۱۵عددی ۶۹۵۰تومان، ۲۴عددی ۹۰۰۰تومان، ۳۰عددی ۱۰هزار و ۳۰۰تومان و ۲۰عددی ۷۵۰۰تومان است.


لبنیات

قیمت کره ۱۰۰گرمی ۲۳۰۰تومان، شیر استریل

1.5لیتر 2.5درصد چربی ۴۲۰۰تومان، شیر نایلونی 1.5درصد چربی ۱۳۵۰تومان، ماست سون ۱۵۰۰گرمی ۵درصد چربی ۶۵۰۰تومان، پنیر یواف ۱۰۰گرمی ۱۱۰۰تومان، پنیر خامه‌یی ۱۰۰گرمی ۱۲۰۰تومان، پنیر پاستوریزه فنا ۱۵درصد چربی ۳۶۰۰تومان، پنیر پروبیوتیک ۴۰۰گرمی ۴۶۰۰تومان، پنیر پاستوریزه یواف ۴۰۰گرمی ۴۲۰۰تومان، پنیر کم‌نمک ۴۰۰گرمی ۴۳۰۰تومان، پنیر تازه محلی هر کیلوگرم ۲۸هزار و ۵۰۰تومان است. کشک شیشه‌یی ۵۰۰گرم ۶هزار تومان، کشک سنتی ۲۵۰گرمی ۲۰۰۰تومان است. همچنین خامه عسلی و خامه کاکایویی ۱۰۰گرمی نیز ۱۱۰۰تومان است.


برنج

هر کیسه 10کیلویی برنج پرمحصول ۷۲هزار تومان، طارم دمسیاه ۵کیلویی ۴۷هزار و ۵۰۰تومان، طارم معطر ۱۰کیلویی ۸۰هزار و ۷۵۰تومان، هاشمی درجه یک ۵کیلویی ۴۷هزار و ۵۰۰تومان، شیرودی ۵کیلویی ۳۷هزار و ۵۰۰تومان، علی کاظمی ۱۰کیلویی ۷۹هزار تومان، هندی سوپرباسماتی ۹کیلویی ۴۸هزار و ۵۰۰تومان و رمضانی ۵کیلویی ۳۶هزار و ۹۰۰تومان است. هر بطری روغن مایع ۸۱۰گرمی آفتابگردان ۴۹۰۰تومان، روغن کنجد یک لیتری۳۱هزار و ۵۰۰تومان، روغن سه لیتری ۱۶هزار و ۱۰۰تومان، روغن ذرت ۱۶۵۰گرمی ۱۸هزار و ۴۵۰تومان، روغن سرخ کردنی ۹۰۰گرمی ۴۴۹۰تومان، روغن حیوانی یک‌کیلوگرمی ۲۴هزار تومان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر