بی‌آبی و بیکاری منکرات بزرگ هستند

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۷

خدیجه ثقفی همسر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و دختر محمد ثقفی تهرانی بود. وی در سال ۱۳۰۸ خورشیدی با روح‌الله خمینی ازدواج کرد. پدر وی میرزا محمد ثقفی تهرانی از شاگردان عبدالکریم حائری یزدی، در زمان ادامه تحصیل در قم با روح‌الله مصطفوی خمینی که در آن زمان ۲۷ سال داشت آشنا شده بود و همین آشنایی واسطه ازدواج امام (ره) با خدیجه ثقفی شد. ثمره این ازدواج تولد مصطفی، فرزند اول آنها در آذر سال ۱۳۰۹ بود؛ احمد در ۲۶ اسفند ۱۳۲۴ به دنیا آمد. دیگر فرزندان این ازدواج فریده، زهرا و صدیقه هستند. وی ازجمله زنانی بود که در زندگی امام‌(ره) و فعالیت‌های ایشان نقش بسزایی را ایفا می‌کرد و رابطه عاطفی عمیقی با امام خمینی(ره) داشتند. خدیجه ثقفی صبح یک فروردین ۱۳۸۸ در سن ۹۶‌سالگی در بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران درگذشت و روز بعد، پس از اقامه نماز میت توسط مقام معظم رهبری، در آرامگاه امام خمینی(ره) در بهشت‌زهرا(س) و در کنار همسر و پسرش دفن شد.

گروه ایران هدی احمدی

با نگرشی کوتاه به تاریخ انقلاب اسلامی ایران، به‌خوبی درمی‌یابیم که زنان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب، نقش فعالی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی ایفا کردند و این وضعیت خود بیانگر این نکته مهم است که زنان ایرانی برای ارتقای جایگاه اجتماعی‌شان تلاش قابل‌توجهی داشته و دارند. علاوه بر آن، ازسوی دولت تشکیلاتی به‌وجود آمده که این تشکیلات در زمینه حقوق و حضور زنان در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. در تمام دنیا شخصیت‌های بزرگ تاریخی مورد توجه هستند تا برای نسل آینده‌شان الگو شوند. خدیجه ثقفی همسر امام‌خمینی(ره) نیز از برجسته‌ترین شخصیت‌هایی است که همواره به‌عنوان یکی از الگوهای مناسب نسل‌های بعد و الان محسوب می‌شود. ایشان در طول تاریخ و زندگی با بنیانگذار انقلاب رشادت‌هایی را نشان داد که همگان انتظار دارند بزرگداشت ایشان در آینده به شکل بهتر و باشکوه‌تری برگزار شود.

در همین زمینه همایشی با حضور مقامات کشوری و شخص رییس‌جمهور برای بزرگداشت روز زن در سالن اجلاس سران برگزار شد تا بار دیگر برابری مرد و زن و اینکه هرگز قرار بر این نبوده تا جنس دوم تلقی شود، برگزار شد. این درحالی است که در روزهای اخیر باوجود مخالفت امریکا با عضویت ایران در هیات‌رییسه نهاد «زنان سازمان ملل متحد»، ایران توانست در جریان یک رای‌گیری به عضویت این هیات در‌آید.


وظیفه دولت در راه پیشرفت و تعالی زنان

رییس‌جمهور روز گذشته در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی خدیجه ثقفی که در سالن اجلاس سران برگزار شد شایسته‌سالاری را از مهم‌ترین تاکیدات اسلام دانست و بااشاره به اینکه زن‌سالاری یا مردسالاری نداریم و این موضوع را باید از خانه امام(ره) که خانه آزادی و ایمان بود، یاد بگیریم، گفت: متاسفانه در جامعه امروز ما عده‌یی نهی از منکر را فقط و فقط به برخی خیابان‌ها و علیه زنان اختصاص داده‌اند. در اسلام جنس اول و دوم یا فرادست و فرودست وجود ندارد، ممکن است از نظر روحی و جسمی زن و مرد تفاوت داشته باشند اما از نظر انسانیت، فضایل و رشد زن با مرد تفاوتی ندارد و گاهی زن دارای ویژگی‌هایی است که در مرد نیست.

حسن روحانی بزرگ‌ترین منکر در کشور ما را بیکاری و بزرگ‌ترین معروف را توسعه یادآور شد و تاکید کرد: بزرگ‌ترین منکر نیز کم‌آبی و بی‌آبی است، چرا منکر و معروف این‌قدر پایین آمد و چه کسی این فریضه را به چند فرع اسلامی که البته مورد احترام ماست، تنزل داد. آن وعده بهشت و مقام عقبت‌الدار مربوط به زن و مرد در کنار یکدیگر است. ما باید انقلاب اجتماعی امام(ره) را مدنظر قرار دهیم. امروز افتخار ماست که نیمی از جامعه دانشگاهی ایران را دختران جوان و زنان تشکیل می‌دهند. وی با یادآوری فراز و فرودهای نهضت انقلاب اسلامی از سال41 به بعد و نقش همسر امام(ره) در نهضت انقلاب، گفت: امام(ره) دنیایی از شجاعت، شهامت و یک شخصیت استثنایی در تاریخ ما بود، هیچ‌گاه کلامی نشنیدیم که همسر امام(ره) بانو ثقفی با همه شجاعت، ایستادگی و شهامت در آن شرایط ترسیده یا گلایه کرده باشد. متانت و صبر همسر امام(ره) در تمام این فرازونشیب‌ها، ستودنی است. رییس دولت تدبیر و امید ازجمله وظایف دولت را فراهم کردن مسیر هموار جهت پیشرفت و تعالی راحت‌تر زنان برای حضور هرچه بیشتر آنها در صحنه‌های مختلف جامعه بیان کرد و از تلاش دولت برای منزوی نگه نداشتن 50درصد جامعه از بیکاری خبر داد و تاکید کرد که نباید بگذاریم زنان احساس کنند در جامعه جنس دوم محسوب می‌شوند.


همراهی موثر بانو ثقفی با حضرت امام(ره)

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز با شرکت در مراسم بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی با بیان اینکه تقریبا همه افراد خانواده امام(ره) به انقلاب خدمت کرده‌اند اظهار کرد: این صحبت‌ها را برای خوش آمدن بیت‌ امام(ره) نمی‌گویم اما معتقدم امروز بیت‌ امام(ره) می‌تواند محور امید مردم باشد. حاج احمدآقا بیت امام(ره) را به بهترین شکل اداره کردند و نگذاشتند افراد ناباب سوءاستفاده کنند و چند سالی که بعد از رحلت امام(ره) اداره بیت به‌عهده حاج احمدآقا بود بین بیوت دیگر نمونه بود چراکه دوستان واقعی امام(ره) را حفظ کردند و به آنها که قصد چاپلوسی داشتند راه ندادند. دختران امام‌خمینی(ره) نیز در مجموعه بیت امام‌خمینی(ره) حضور دارند و راه امام(ره) را فراموش نکرده‌اند. هاشمی خاطرنشان کرد: آثار امام(ره) امروز سرمایه بزرگی هستند و بیت امام(ره) کانون خوبی در کشور ماست که مردم آن را می‌شناسند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بااشاره به اهمیت برگزاری مراسم بزرگداشت خانم خدیجه ثقفی که به‌عنوان بانوی انقلاب شهرت یافته‌اند، این اجلاس را بسیار مهم و تاریخی دانست و گفت: انتظارم این بود که صداوسیما این اجلاس را مستقیم دراختیار مردم می‌گذاشت، البته من اطلاع ندارم این کار را کرده است یا خیر؟ امام‌خمینی(ره) با هوش و نبوغ بالای خود مطالب را می‌دیدند و در انقلاب اسلامی و در مبارزات خود به نکات دقیقی توجه می‌کردند و در تمام این مسیر همسر ایشان در کنارشان حضور داشتند و پذیرفتند که در کنار امام‌خمینی(ره) در شرایط سخت زندگی کنند و باعث نشاط و امید به زندگی امام‌خمینی(ره) می‌شدند.

وی همچنین به بزرگداشت روز زن اشاره کرد و گفت: در تاریخ بعد از انقلاب انحرافاتی پیش آمد و متاسفانه نتوانستیم زن را در مقام واقعی خود قرار دهیم و وظیفه همه ماست که نصف جامعه را که هنوز مظلوم هستند، به مقام خود برسانیم. درخصوص تفاوت انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران می‌توانم آن را مردمی بودن انقلاب اسلامی بدانم و باید بدانیم که نباید مشروطه را کوچک بشماریم چراکه کار بسیار بزرگی بود اما متکی به خواص و علما و سران اصناف و عشایر می‌شد و توده مردم از ماجرا بی‌خبر بودند درحالی که با توجهات امام‌خمینی(ره) انقلاب اسلامی ریشه مردمی داشت.


مراسم ارتحال بانو ثقفی در شأن ایشان نبود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور هم با حضور در این همایش وظیفه دولت را معرفی الگوی مناسب به نسل فعلی و نسل آینده بیان کرد که در راس آنها امام(ره) و همسر ایشان هستند. وی افزود: باید امام(ره) و در کنار ایشان همسرشان خانم خدیجه ثقفی را به نسل فعلی و آینده‌مان معرفی کنیم. در مقطعی که برای خیلی‌ها تصور شکل‌گیری انقلابی به‌نام دین و اسلام در منطقه جغرافیایی به‌نام ایران غیرممکن بود تا نظام جمهوری اسلامی مستقر شود، امام(ره) بزرگ‌ترین انقلاب مردمی قرن20 را رهبری کردند. وی تاکید کرد: مردان و زنان جامعه ایران نیازمند هستند که بدانند امام‌خمینی(ره) در شرایط سخت دوران مبارزات چگونه توانسته‌اند در تبعید انقلاب را مدیریت کنند و همسرشان چگونه ایشان را همراهی کردند. امام‌خمینی(ره) در نجف خانه کوچکی داشتند که همسرشان14 سال در این خانه در کنار امام‌خمینی(ره) در آن شرایط سخت زندگی کردند. یکی دیگر از مظلومیت‌های خانم خدیجه ثقفی این است که در سال88 به‌دلیل شرایط ویژه کشور حتی در ایام ارتحال ایشان مراسمی متناسب با شأن و جایگاه‌شان برگزار نشد و امیدواریم بزرگداشت ایشان در آینده به شکل بهتر و باشکوه‌تری برگزار شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر