تامین مالی 50 میلیاردی شرکت ملی نفت از بورس انرژی

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۸

گروه بورس انرژی

یکی از برنامه‌های بورس انرژی در سال 93 انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره برای تامین مالی پروژه‌های شرکت ملی نفت ایران بود اما به دلایل مختلفی همچون اختلاف نظر مسوولان شرکت نفت و بازار سرمایه در مورد نحوه اجرای این کار، اوراق سلف موازی نفت کوره سال گذشته محقق نشد. این امر درحالی است که روز گذشته مدیرعامل بورس انرژی از نهایی شدن انتشار این اوراق خبر داد و گفت: قرار است تا پایان فروردین نخستین مرحله از اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران در چهارمین بورس کشور عرضه شود.

سیدعلی حسینی افزود: دارایی پایه اوراق نفت کوره 380سانتی استوک است و هدف از عرضه آن تامین مالی طرح‌های توسعه‌یی شرکت ملی نفت ایران است.

وی افزود: اندازه هر قرارداد از این اوراق معادل یک تن نفت کوره بوده و عرضه به‌صورت ریالی انجام خواهد شد. انتشار این اوراق با مجوز صادره توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و براساس درخواست شرکت ملی نفت ایران صورت می‌گیرد. براساس این گزارش، متعهد پذیره‌نویسی این اوراق شرکت تامین سرمایه امین و کارگزار عرضه‌کننده کارگزاری خبرگان سهام است. گفتنی است، این اوراق قابلیت اعمال اختیار فروش و خرید تبعی را به ترتیب برای سرمایه‌گذاران و شرکت ملی نفت ایران طبق شرایط قرارداد داراست. همچنین از قابلیت معامله ثانویه در بورس انرژی ایران برخوردار است.

همچنین چندی پیش معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت ملی نفت ایران از مراحل نهایی مذاکره برای عرضه نفت کوره در بورس انرژی خبر داده بود.

علی کاردر با اشاره به گفت‌وگوهایی که با مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و سازمان بورس درباره بورس انرژی و برنامه‌ریزی صورت گرفته درباره محصولات قابل عرضه در آن گفت: قرار است نفت کوره را در بورس انرژی عرضه کنیم و در مرحله مذاکره هستیم و امیدواریم تا پایان فروردین ماه این موضوع را با بورس نهایی کنیم.

تامین مالی 50 میلیارد تومانی

در همین رابطه مصطفی احمدلو، کارشناس بورس انرژی در گفت‌وگو با «تعادل» با اعلام این خبر که تامین مالی نخستین مرحله از اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران حدود 50میلیارد تومان است، اضافه کرد: استقبال از این طرح بستگی به میزان نرخ سود درنظرگرفته شده دارد.

وی با بیان اینکه اگر نرخ سود درنظرگرفته شده برای این اوراق منطقی و مناسب باشد، استقبال خوبی از این اوراق به عمل خواهد آمد، اظهارکرد: اما اگر نرخ سود درنظر گرفته شده برای این اوراق پایین باشد به نظر نمی‌آید استقبال چندانی از این اوراق شود.

احمدلو افزود: با توجه به اینکه هنوز جزییات دقیق این طرح اعلام نشده است باید منتظر ماند و جزییات بیشتری منتشر شود تا بتوان در این زمینه اظهارنظر دقیق‌تری کرد.

کارشناس بورس انرژی تاکید کرد: اگر چنین طرح‌های تامین مالی در بورس انرژی رونق بگیرد می‌توان شاهد تامین مالی طرح‌های نفتی و پتروشیمی بود.

به گزارش «تعادل» مهم‌ترین‌ هدف از عرضه قراردادهای سلف موازی تامین مالی طرح‌ها با شیوه‌های جدید است که بار مالی سنگینی برای دولت نداشته باشند. با توجه به هدف‌گذاری دولت برای خروج غیرتورمی از رکود همچنین تقویت بخش تولید با محوریت پروژه‌های بزرگ و با اولویت پروژه‌های نفتی و گازی، این قبیل عرضه‌ها را می‌توان در مسیر تامین مالی بنگاه‌هایی دانست که دولت قصد سرمایه‌گذاری در آنها را ندارد.


نخستین معامله یک شرکت

خرده‎فروشی برق

براساس این گزارش، همچنین نخستین معامله یک شرکت خرده‎فروشی برق در جلسه معاملاتی روز گذشته تابلو سلف موازی استاندارد بازار مشتقه بورس انرژی انجام پذیرفت.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی با اعلام این خبر گفت: برای نخستین‌بار یک شرکت خرده‎فروشی برق در بورس انرژی به انجام معامله پرداخت.

حسینی در ادامه تصریح کرد: تا پیش از این شرکت‎های توزیع نیروی برق و نیروگاه‎های خصوصی با کد عام و خاص، خریداران و فروشندگان برق بورس انرژی را تشکیل می‎دادند که از روز 27 اسفند 93 شرکت‎های خرده‎فروشی برق نیز در قالب کد معاملاتی عام به جمع خریداران و فروشندگان برق در این بورس پیوسته‎اند.

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون چندین شرکت موفق به اخذ پروانه خرده‎فروشی از وزارت نیرو شده‎اند، افزود: برخی از این شرکت‎ها موفق به اخذ کد معاملاتی شده‎اند و برخی دیگر نیز درحال طی فرآیند صدور کد معاملاتی هستند.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده‎ای نزدیک شاهد گسترش فعالیت و افزایش قابل ملاحظه معاملات این شرکت‎ها در بورس انرژی باشیم.

حسینی خاطرنشان کرد: شرکت‌های خرده‌فروشی برق شرکت‌هایی بازرگانی هستند که به خرید برق از طرق مختلف ازجمله خرید از طریق بورس انرژی و فروش آن به مشترکین نهایی طرف قرارداد خود اقدام می‌کنند.

وی ضمن اشاره به این نکته که شرکت‎های مذکور در صورت داشتن پروانه معتبر خرده‎فروشی صادره از جانب وزارت نیرو و انجام هماهنگی درخصوص تحویل فیزیکی قراردادهای معامله شده با آن وزارتخانه مجاز به فعالیت در معاملات برق بورس انرژی هستند، گفت: فعالیت این شرکت‌ها در بورس انرژی در قالب کد معاملاتی عام صورت می‌گیرد و اطلاعیه مربوط به مراحل صدور کد معاملاتی مذکور برای شرکت‌های خرده‌فروشی برق در سایت رسمی شرکت بورس انرژی قابل مشاهده است.

وی افزود: از تاریخ شروع معاملات بورس انرژی تا تاریخ 19فروردین 94 ارزش معاملات برق بورس انرژی بالغ بر 4111میلیارد ریال بوده ‎است. همچنین ارزش معاملات تابلو مذکور در سال 93 حدود 3000میلیارد ریال است که نسبت به سال 92 رشد 203درصدی را از خود نشان می‎دهد.

وی فراهم شدن امکان تامین برق مصرف‎کنندگان بزرگ از طریق بورس انرژی، راه‎اندازی بازار اوراق گواهی ظرفیت و توسعه معاملات شرکت‎های خرده‎فروشی برق را از مهم‌ترین برنامه‎های بورس انرژی در سال 94 در حوزه برق برشمرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر