نشست صندوق بین‌المللی پول و آمارهای نگران‌کننده

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۱


گروه جهان در حالی وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی بیش از 100کشور و اعضای گروه 20هفته آینده برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول در پایتخت امریکا گردهم می‌آیند که جهان شاهد چشم‌انداز رکود اقتصادی برای اقتصاد جهان است.

به گزارش ایرنا، این نشست در حالی برگزار خواهد شد که اخبار اولیه از اقتصاد امریکا که بخش امیدبخش اقتصاد جهان بود نیز اخبار خوبی منتشر نمی‌کند. قرار است امریکا فردا آمار و ارقام مرتبط با خرده‌فروشی را در ماه مارس منتشر کند. آمار اشتغال در ماه مارس که هفته قبل منتشر شد، آمار ناامید‌کننده‌یی بود.

از سوی دیگر کشورهایی که از ارز مشترک یورو استفاده می‌کنند با نرخ پایین رشد اقتصادی و آمار افسار گسیخته بیکاری روبه‌رو هستند.

یونان تا اواسط هفته جاری برای ارائه بسته اصلاحی خود به اتحادیه اروپا در مورد بازپرداخت وام‌های دریافتی وقت دارد. موضوعی که احتمالا در نشست صندوق بین‌المللی پول نیز مطرح خواهد شد. در صورتی که یونان از حوزه کشورهای یورو خارج شود، تصویر شکننده آینده اقتصاد جهان را مخدوش‌تر می‌کند.

اما تحلیلگران صرف نظر از تاثیر قیمت حامل‌های انرژی و هزینه مواد غذایی، رشد تنها یک‌دهم درصدی در قیمت کالاهای مصرفی را در ماه مارس پیش‌بینی می‌کنند. چنین نشانه‌هایی از رکود اقتصادی ازجمله کاهش میزان استخدام در ماه گذشته باعث شده سرمایه‌گذاران تصور کنند بانک مرکزی امریکا تا ماه‌های اکتبر یا دسامبر نرخ استقراض را افزایش می‌دهد. گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول نیز قرار است اواسط این هفته منتشر شود.

چین که پیش از این مهم‌ترین موتور اقتصاد جهانی بوده است، احتمالا با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو می‌شود. پکن روز چهارشنبه (26فروردین) گزارش وضعیت اقتصادی خود را در 3ماهه اول به همراه فعالیت‌های کارخانه‌ها، خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری اعلام می‌کند. علاوه‌بر این تشکیل بانک سرمایه‌گذاری تاسیسات زیربنایی آسیا موسوم به «AIIB» توسط چین و تصمیم انگلیس برای پیوستن به این بانک با وجود مخالفت‌های امریکا یکی دیگر از موضوعات داغ در این نشست خواهد بود. اقتصاددانان انتظار دارند نرخ رشد چین به 7درصد در ماه‌های ژانویه تا مارس (فصل زمستان) کاهش یابد. با آنکه این رقم از نرخ رشد اقتصادی امریکا و اروپا بیشتر است، اما به معنای کمترین نرخ رشد اقتصادی چین در 25 سال گذشته خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر