گران‌ترین‌ها در صدر باکیفیت‌ها

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۳

گروه خودرو

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در آخرین ماه سال گزارش کیفی خودروهای تولید داخل را ارایه کرد، کیفیت، دغدغه همیشگی مردم در خرید خودرو محسوب می‌شود و خودروسازان به این نتیجه رسیده‌اند که باید فکری به حال کیفیت خودروهای تولید داخل کنند و هر بار با وعده‌های افزایش کیفیت و ارایه محصولات جدید و باکیفیت‌تر، مردم را به افزایش کیفیت امیدوار می‌کنند. حتی روز گذشته معاون کیفیت ایران‌خودرو برای کیفیت خودروهای این شرکت نمره 70 را از 100 در نظر گرفت و این نشان می‌دهد که آنها نیز مانند مردم از کیفیت خودروها ناراضی هستند. البته برای ارزیابی کیفی خودروها شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد هر ماه گزارشی را ارایه می‌کنند که در آن با امتیازدهی باکیفیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین‌ها را مشخص می‌کند. در همین راستا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد یازدهمین گزارش خود را منتشر کرد و در بهمن طبق ماه‌های گذشته خودروهای تولید داخل را در 6 دسته قیمتی بررسی کرد در این ماه جمعا 28مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که در بین آن 5خودرو زیر 25‌میلیون تومان، 15خودرو بین 25 تا 50‌میلیون تومان، 6خودرو بین 50 تا 75‌میلیون تومان، یک خودرو بین 75 تا 100‌میلیون تومان و یک خودرو بالای 100‌میلیون تومان ارزیابی شد.

طبق معمول ماه‌های گذشته، در این ماه خودروهای بالای 100‌میلیون تومان صدرنشین هستند و خودروهای زیر 25‌میلیون‌تومان از بی‌کیفیت‌ترین‌ها محسوب می‌شوند و بر همین اساس سوزوکی گرند‌ویتارا، کیا سراتو و آسا به‌ترتیب با 16.4، 16.8 و 18.8 نمره منفی، سه خودرو برتر ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در بهمن سال جاری بوده‌اند.

در بهمن‌ماه در بخش سواری شاهد رشد 8.2‌درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل بودیم که افزایش تولید خودروهای پژو‌پارس، تیبا و کیا سراتو از‌جمله عوامل اصلی، در ایجاد این روند صعودی بودند. با این حال از دیگر نکات مهم و حایز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای سواری ساخت داخل، می‌توان به تولید خودرو جدید آسا در شرکت بهمن‌موتور اشاره کرد که در بین خودروهای بین 50 تا 75‌میلیون تومان، آسا با وجود تازه‌وارد‌ بودن موفق شد به‌عنوان باکیفیت‌ترین خودرو شناخته شود و با کسب 18.8نمره منفی در جایگاه قبل از جک5 J اتوماتیک قرار گرفت.

به‌همین ترتیب در گروه قیمتی بین 25 تا 50‌میلیون تومان خودرو پارس تندر با 20.5نمره منفی، تندر90 اتوماتیک با 20.6نمره منفی و تندر90 پارس‌خودرو و ایران‌خودرو هر کدام با 20.6نمره منفی در جایگاه اول تا سوم باکیفیت‌ترین خودروهای این رنج قیمتی قرار گرفتند.

در دسته قیمتی خودروهای زیر 25‌میلیون تومان به‌ترتیب تیبا، سایپا131X محصول سایپا، سایپا131X محصول پارس‌خودرو، سایپا231X و ‌ام‌وی‌ام110 به‌ترتیب 56.6، 76.6، 78.6، 79.9 و 82.7 نمره منفی کسب کردند.

این نشان‌دهنده آن است که براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سایپا۱۳۱ پارس‌خودرو و ‌ام‌وی‌ام۱۱۰ بالاترین نمره منفی را کسب کردند و همچنان در بین خودروهای تولید داخل بی‌کیفیت‌ترین هستند.

عیوب فنی و عملکردی شامل کدهای1 (فنربندی، تعلیق و فرمان)، 2(موتور و انتقال قدرت)، 3(ترمز) و 4(تجهیزات الکتریکی) است. عیوب تزیینات و مونتاژی شامل کدهای 5(تزیینات) و 8(صداهای غیرعادی) است. عیوب بدنه شامل کدهای 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عیوب رنگ هم کد 7 است.

در ماه جاری در 3 بخش عیوب فنی-عملکردی، تزیینات- مونتاژ و بدنه میانگین نمره منفی به‌ترتیب 7.8، 5.6 و 4.0‌درصد بهبود یافت. از طرفی در 3بخش مذکور به‌ترتیب سایپا231X ، ‌ام‌وی‌ام110 و سایپا131X بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. در بخش رنگ، ولکسC30 بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده است. همچنین میانگین نمره منفی بخش رنگ نسبت به ماه قبل دستخوش تغییر نشده است. تعداد ایرادات مهم و اساسی نسبت به ماه قبل روند منفی داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به افزایش تعداد این ایرادات در خودروهای سمند و سایپا131X پارس‌خودرو است. در‌نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری 4.6‌درصد بهبود یافت، که عمدتا مربوط به روند رو‌به‌رشد خودروهای پژوپارس مازندران، سمند و پژو پارس خراسان است.


وانت

در بخش وانت شاهد رشد 11.3‌درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که تولید مجدد محصولات شرکت سازه‌های خودرو دیار یعنی وانت‌های وینگل تک‌کابین و دوکابین از‌جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند صعودی هستند. از دیگر نکات مهم و حایز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای رده وانت، می‌توان به تولید خودرو جدید وانت پیکاپ فوتون بنزینی در شرکت ایران‌خودرو دیزل اشاره کرد.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودرو وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی شاهد بهبود 38.6‌درصدی نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند صعودی مربوط به وانت دیزل زامیاد است.

در بخش تزیینات و مونتاژ شاهد افت 4.3‌درصدی هستیم که عمدتا مربوط به روند نزولی خودرو وانت دیزل زامیاد است. ضمنا خودرو وانت نیسان دوگانه‌سوز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب کرد. در بخش بدنه خودرو وانت دیزل زامیاد بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی هم در این بخش میانگین نمره منفی 29.9‌درصد کاهش یافت که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو‌به‌رشد مربوط به خودرو وانت نیسان تک‌سوز است.

در بخش رنگ خودرو وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد افت 7.4‌درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به خودرو وانت نیسان تک‌سوز است.

درنهایت تعداد ایرادات مهم و اساسی در گروه وانت 39.7‌درصد رشد داشته است و از سوی دیگر باتوجه به تولید مجدد خودروهای باکیفیت این رده یعنی وانت‌های پیکاپ فوتون، وینگل تک کابین و وینگل دوکابین در ماه جاری شاهد بهبود کیفی 19.4درصدی در این گروه هستیم.


گروه سنگین

در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاری نسبت به مانند ماه قبل، به‌دلیل عدم همکاری شرکت‌های سازنده، هیچ خودرویی ارزشیابی نشده است.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد افت 0.9‌درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند، مربوط به کاهش تولید کامیونت ایسوزو NPR75Pو کشنده کاوه است.

باتوجه به روند نزولی تولید خودروهای این گروه در بهمن، ارزشیابی این خودروها نیز 5.9‌درصد کاهش یافت.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، کامیون اسکانیا G400 بیشترین نمره منفی را کسب کرد. همچنین شاهد بهبود 33.3‌درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند صعودی مربوط به کشنده ماز است. در بخش تزیینات و مونتاژ کشنده ماز بالاترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی میانگین نمره منفی این بخش 5.2‌درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت، که عمدتا مربوط به روند رو‌به‌بهبود کامیون ایسوزو NPR75M است.

در بخش بدنه کامیون بنز WH حداکثر نمره‌منفی را کسب کرد، همچنین شاهد افت2.2‌درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو‌به‌افول، مربوط به کامیون ایسوزو NPR75M است.

در بخش رنگ، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد. میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه‌قبل روند نزولی 6.6‌درصدی را تجربه کرد که غالبا مربوط به افزایش نمره منفی کشنده البرز و کامیون اسکانیا G400 در این بخش است.

در انتها میانگین نمره منفی خودروهای این گروه شاهد بهبود کیفی 2.4‌درصدی نسبت به ماه قبل است، که روند رو‌به‌رشد کشنده ماز و کامیون اسکانیا G400 ازجمله عوامل اصلی این روند هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر