امید بازار توکیو به اصلاحات آبه

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶


جهان انتصاب در کابینه ژاپن باعث شد تا بازار سهام این کشور به اصلاحات آبه امیدوار شده و روز خوبی را در سه‌شنبه پشت‌سر بگذراد.

به گزارش رویترز، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، یاسوهیشا از حزب کارگر را که طرفدار اصلاحات اساسی در صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی است را به سمت وزارت رفاه منصوب کرد. این خبر بازار را به طرح‌های اصلاحی شینزو آبه امیدوار ساخت.

علاوه بر این، کاهش ارزش ین در بازارها در برابر دلار نیز بازار سهام توکیو و به‌ویژه صادرکنندگان را تقویت کرد. شاخص سهام نیکی 1.2درصد به‌دست آورد و به واحد 15668.60 رسید که بالاترین حد صعود نیکی از ژانویه تاکنون است. شاخص سهام توپیکس نیز با به‌دست آوردن 1.1درصد به واحد 1297.00 رسید.

در اروپا نیز شاخص‌های سهام تحت‌تاثیر جلسه بانک مرکزی اروپا و نیز بحران اوکراین قرار داشت. با این‌همه رونق در بازار سهام توکیو سرمایه‌گذاران اروپا را نیز امیدوار ساخت. شاخص FTSE لندن 3دهم درصد به‌دست آورد، داکس آلمان 6دهم درصد ترقی کرد.

بانک مرکزی اروپا برای تصمیم‌گیری جدی در مورد نرخ رکود تورمی زیرفشار است. در ماه ژوئن و پس از کاهش نرخ بهره تا پانزده صدم درصد، یعنی پایین‌ترین رکورد در نرخ بهره، شاخص سهام در بازارهای اروپا بیش از یک درصد افزایش یافت. با این حال شاخص‌ها در ماه جولای پایین آمد و در ماه آگوست بهبود نسبی یافت.

تحلیلگران می‌گویند، در خاورمیانه با وجود آنکه سرمایه‌گذران و تحلیلگران بازار، واکنش مثبتی نسبت به تغییر نرخ بهره داشتند اما بازارها در ماه ژوئن به‌دلیل تنش‌های منطقه‌یی شاهد افت شاخص‌ها بود.

به‌همین دلیل، اکنون توجه سرمایه‌گذاران بازار در این هفته به فرانکفورت و تصمیم‌های جدید بانک مرکزی اروپا دوخته شده است. تصور می‌شود ماریو دراگی، رییس این بانک، در یک کنفرانس خبری در مورد تصمیم‌هایی که می‌تواند به تغییر وضعیت بازارها در آینده بینجامد، توضیح دهد. نورالدین الحموری کارشناس بازارهای عربی می‌گوید، تصمیم نشست قبلی بانک مرکزی برای بازارهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خوشایند نبوده و اکنون نیز تنش‌های سیاسی عراق، نگرانی یک جنگ منطقه‌یی را دامن می‌زند. وی معتقد است، تاثیر این‌بار متفاوت خواهد بود زیرا ترس از جنگ به‌خاطر نوعی از همکاری بین‌المللی بین غرب و کشورهای خاورمیانه ازجمله ایران، به‌تدریج کاهش می‌یابد بنابراین ممکن است این‌بار بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا وضع بهتری بیابند، به‌ویژه که سرمایه‌گذاران بازار از اعمال تسهیلات بانکی سود خواهند برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر