مشارکت چین در میادین نفتی روسیه

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵

جهان «روس نفت» به سرمایه‌گذاران چینی پیشنهاد کرده است تا در یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی روسیه سرمایه‌گذاری کنند. روسیه این پیشنهاد را در زمانی می‌دهد که روابط میان روسیه و اروپا بر سر اوکراین مبهم است.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه از این پیشنهاد روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه یک پروژه بزرگ دیگر مشارکتی یعنی احداث خط لوله گاز سیبری، خبر داد. این قرارداد اگر تحقق پیدا کند مهم‌ترین قرارداد مشارکت چینی‌ها در صنعت نفت روسیه است. روسیه می‌خواهد که به‌چینی‌ها در این میدان بزرگ نفتی سهم اختصاص دهد.

پوتین در نشستی با ژانگ گائولی نخست وزیر چین، گفت، «آقای سچین رییس روس نفت گفته است که او به چینی‌ها پیشنهاد کرده است تا در یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی داخل کشور در شمال روسیه سهامدار شوند. دولت نیز از این ایده حمایت می‌کند و از مشارکت شما استقبال می‌کند».

پیشنهاد مشارکت در راستای سیاست تعمیق روابط دو جانبه تجاری میان روسیه و چین است زیرا روسیه سعی دارد پس از بحران روابط با اروپا و نیز افزایش تحریم‌ها جایگزینی برای روابط خود با اروپا پیدا کرده و وابستگی خود را به بازار تولید و مصرف اروپا کاهش دهد. توجه به شرق و آسیا، مهم‌ترین رویکرد روسیه برای جایگزینی اروپا است.

تحریم‌های اخیر اروپا، صادرات تجهیزات انرژی را به‌روسیه محدود می‌کند و به این ترتیب، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این بخش انرژی در این کشور را با خطر مواجه می‌کند. بنابراین برای مسکو حیاتی است که در پی جذب سرمایه از چین باشد.

پوتین پس از نامگذاری این میدان نفتی به نام وانکور، گفت که ما رویکرد محتاطانه‌یی نسبت به مشارکت خارجی‌ها در پروژه‌های مربوط به به بخش انرژی داریم اما البته محدودیتی برای دوستان چینی نداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر