دو روی سکه رییس کل سابق

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵

بعد از روی‌کار‌آمدن دولت روحانی این نخستین‌بار بود که محمود بهمنی رییس کل سابق بانک مرکزی زبان به سخن گشود و از عملکرد این بانک در آن زمان دفاع کرد. خیلی‌ها هنوز تشویش بازار ارز را در سال‌های91و92 فراموش نکرده‌اند. از آغاز سال91 تا پایان آن، دلار در بازار آزاد از 1900‌تومان به 3390‌تومان رسید و سکه برای نخستین‌بار بالای یک‌میلیون‌تومان معامله ‌شد.

بازار ارز کشور به بازار سرمایه تبدیل شده بود. بازاری که شاید بسیاری از مردم

در هیچ زمانی سروکارشان به آنجا کشیده نمی‌شد، روز‌ها برای خرید‌و‌فروش ارز به آن می‌آمدند و اتفاقا سود‌های خوبی نیز به‌دست می‌آوردند.

در این میان عملکرد بانک مرکزی نیز بحث‌های زیادی را به‌وجود آورده بود. بهمنی هر بار با اظهارنظر‌های ضدونقیض خود بازار را به چالشی جدید دعوت می‌کرد. شاید یکی از بزرگ‌ترین انتقادهایی که به بهمنی وارد بود همین اظهارنظرها و بخشنامه‌های متعدد او

در رابطه با بازار ارز بود.

70 نفر از کارشناسان اقتصادی در آن زمان اظهار داشتند: 70 مورد اقدام و تصمیم‌های بانک مرکزی در حوزه سیاست‌گذاری و ارزی و صدور 51 بخشنامه، دستورالعمل و تمهیدات سیاستی از سال90 تاکنون نشانه بی‌ثباتی است.

اما بهمنی در جواب اظهار می‌کرد: اتفاقا این نشانه بی‌ثباتی نیست و نشانه پویا‌بودن است زیرا ما در جبهه جنگ و تحریم‌های دشمنان هستیم و هر آن ممکن است پیش روی ما مانعی ایجاد شود و مجبور باشیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

حال بهمنی زبان به سخن گشوده از مشوش‌ترین دوران ارز و سکه ایران که در زمان ریاست خودش بود دفاع می‌کند. مقایسه بین سخنان او در آن زمان و در روزهای اخیر تفاوت‌های جالبی را نشان می‌دهد که هرکدام نیاز به بررسی دقیق‌تر در نوع خود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر