قراردادهایی برای درمان و تغذیه

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۲

وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی به‌دنبال آغاز بحران گردوغبار در استان‌های جنوبی و جنوب‌غربی ایران عازم کشور همسایه که یکی از سرچشمه‌های این بحران بود، شدند.

با این حال در گزارش دستاوردهای سفر وزیر بهداشت به عراق خبری از بحران ریزگردها نیست. هرچند که وعده تاسیس شعبه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این کشور و تربیت دانشجویان پزشکی در منطقه را یکی از مهم‌ترین رهاوردها خوانده‌اند. اما وزیر جهاد کشاورزی در این‌باره اعلام کرد: بخش عمده ریزگردهایی که کشور ما را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد منشا خارجی دارد. بنابراین تثبیت ریزگردها به توافقات چند جانبه و بلندمدت نیاز دارد. درهمین راستا موافقتنامه‌یی بین ایران و عراق در این زمینه نیز مبادله شد.

محمود حجتی با بیان آنکه باید اقدامات جدی در داخل کشور صورت گیرد، گفت: دولت قرار است اقدامات موثری در داخل کشور انجام دهد و درهمین راستا مصوبه‌یی نیز داشته‌ایم. براساس این مصوبه تثبیت شن‌های روان و نهال کاری برعهده سازمان منابع طبیعی کشور است که امیدواریم در چارچوب مصوبه دولت و همکاری‌های وزارت جهادکشاورزی، سازمان منابع طبیعی و نیروهای مردمی بتوانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

با این حال وزیر بهداشت از نتایج سفر و مذاکره با همتای عراقی خود این‌طور گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی که متقاضیان زیادی دارند، با تاسیس شعباتی در کشور عراق محدودیت پذیرش را برطرف خواهند کرد.

حسن هاشمی از حوزه‌های دیگر نیز خبر داد: توافقات مطلوبی درحوزه دارو، تجهیزات پزشکی، سرمایه‌گذاری در ساخت بیمارستان‌ها و گردشگری سلامت در دیدارهایی که با وزیر بهداشت عراق داشته‌ایم، صورت گرفته و امیدواریم به‌زودی کارخانه‌های صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی ایران در کشور عراق، دایر شود.

وزیر بهداشت بااشاره به مشترکات تاریخی و دینی کشورمان با ملت عراق، افزود: قدرت‌های بین‌المللی و دیکتاتورها باعث ایجاد فاصله شدند اما آنچه ماندگار است، قرابت فرهنگی ایران و عراق است که در منطقه کم‌نظیر است.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه، پزشکی کشور عراق زیربنای خوبی دارد و مهم‌ترین بخش همکاری‌های طرفین درحوزه آموزش است، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم تا دانشگاه‌های مهم ما در کشور عراق فعالیت داشته باشند که در واقع ماندگارترین کار ما همین است.

وزیر بهداشت ادامه داد: درحال حاضر ما 91 دانشکده پزشکی داریم و هرساله بسیاری از متقاضیان رشته پزشکی امکان ورود به دانشگاه را پیدا نمی‌کنند که این موضوع را می‌توان با دایرکردن شعباتی از بهترین دانشگاه‌های پرمتقاضی همچون دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی و شیراز در کشور عراق، برطرف کرد.

وی برای برگزاری دوره‌های فوق تخصصی مثل پیوند قلب، کبد، روده و چشم و دوره‌های فلوشیپ در ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: درحال حاضر ما 5200 مرکز تحقیقاتی و 120 انجمن تخصصی داریم که این امر می‌تواند در برگزاری کنفرانس‌های مشترک علمی درحوزه طب بسیار تاثیرگذار باشند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه، دانشگاه مبدا تحولات است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به شرایط نامطلوب قبل برنگردیم باید همه توجه‌مان به دانشگاه باشد چراکه تنها دانش است که ماندگار است و باید تلاش کنیم که فرزندان ما در منطقه با توانمندی‌های خودمان کسب دانش کنند. دکتر هاشمی افزود: درحال حاضر کشور ایران برای پذیرش تعداد 2هزار دانشجو در سه مدل بورسیه دولتی، خصوصی و بورسیه وزارت علوم کشور عراق آمادگی دارد.

در این جلسه مقرر شد که کارگروه مشترکی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی هر دو کشور تشکیل شود تا در بازه زمانی سه ماهه، روند تاسیس دانشگاه در کشور عراق و همکاری‌های دوجانبه و بهره‌گیری از توانمندی‌های هر دو طرف درخصوص تربیت دانشجویان پزشکی را بررسی کنند تا براساس آن تفاهمنامه مشترکی بین دو کشور به امضا برسد.

هنوز گرد سفر عراق از دوش وزیر بهداشت برنخاسته که عازم ژاپن می‌شود. به گزارش روابط عمومی این وزارتخانه این سفر به دعوت رسمی دولت ژاپن و برای توسعه همکاری‌های مشترک درحوزه سلامت انجام می‌شود.

هاشمی درمدت اقامت دو روزه خود در ژاپن با مقامات این کشور ازجمله وزیر بهداشت ژاپن، رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن و رییس بنیاد صلح ژاپن دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

از دیگر دستاوردهای وزیر جهادکشاورزی نیز امضای موافقتنامه برای صادرات محصولات دامی و گیاهی بود.

به گفته حجتی، ارایه تسهیلات جهت افزایش صادرات فرآورده‌های دامی و گیاهی از دستاوردهای سفر به عراق است.

وی درباره صادرات محصولات گیاهی نیز گفت: چون طرف عراقی گردش کار قانونی را در دولتش انجام نداده بود، این امر به تعویق افتاد. وی همچنین خبر داد: قرار است طی دعوتی وزیر عراق در فروردین یا اردیبهشت سال آینده به ایران سفر کند تا موافقتنامه گیاهی نیز توسط مسوولان دو کشور امضا شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر