کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۸۱

روس‌ها در راه بررسی منابع آب ایران

وزیر نیرو از استفاده از متخصصان روسیه برای مطالعه منابع ژرف آب‌های زیرزمینی در ایران، درصورت موافقت دو طرف و مثبت بودن بررسی‌های تیم‌های کارشناسی منابع آب ایران و روسیه خبر داد. حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: باتوجه به وضعیت منابع آبی در ایران که با افزایش مصرف و کاهش بارش‌ها و همچنین افزایش برداشت از منابع زیرزمینی آب روبه‌رو هستیم، امسال مطالعه روی منابع آب‌های ژرف زیرزمینی را در دستور کار مجموعه وزارت نیرو قرار دادیم. وی افزود: تاکنون در برخی نقاط کشور پایلوت‌های مطالعاتی مشخص شده‌اند و کار مطالعه توسط متخصصان ایرانی آغاز شده اما در این راه برای دستیابی به نتایج مطلوب‌تر و سریع‌تر رسیدن به اهداف موردنظر، استفاده از تجربیات دیگر کشورها می‌تواند مفید باشد.


آغاز مطالعات طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از آغاز مطالعات طرح انتقال آب از سواحل خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران خبر داد و گفت: این طرح ۱۶استان و جمعیتی بالغ بر ۴۶میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. حمیدرضا جانباز در گفت‌وگو با فارس درخصوص جزییات طرح انتقال آب از سواحل خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران گفت: این طرح بسیار گسترده است و انتقال آب به فلات مرکزی ایران 16 استان را در‌بر‌می‌گیرد که جمعیت فعلی این استان‌ها 46میلیون نفر است پس قاعدتا برای اینکه مطالعات به سرانجام برسد و وارد مراحل اجرایی کار شویم یک مقدار کار طولانی می‌شود. وی افزود: اما در حال حاضر مطالعات برخی کریدورها به اتمام رسیده است که مثلا می‌توان به کریدور دریای عمان به شمال استان سیستان و بلوچستان که از قبل شروع شده بود و به اتمام رسیده اشاره کرد.


ذخیره 15 میلیون بشکه‌ای عراق برای سال 2015

معاون وزیر نفت عراق اعلام کرد که این کشور قصد دارد ظرفیت ذخیره‌سازی نفت درجنوب عراق را تا پایان سال2015 به 15میلیون بشکه برساند تا بر موانع صادرات نفت ناشی از شرایط بد جوی غلبه و موجبات افزایش تولید را فراهم آورد.

به گزارش ایسنا، فیاض النیما، معاون وزیر نفت عراق در افتتاحیه سه مخزن جدید ذخیره‌سازی نفت در حوالی بصره گفت: این تاسیسات جدید باعث افزایش بیش از یک‌میلیون بشکه‌یی ظرفیت ذخیره‌سازی نفت عراق که درحال حاضر 9.5میلیون بشکه است، خواهد شد. فیاض درجمع خبرنگاران گفت: امروز ما موفق شدیم یک‌میلیون بشکه دیگر به ظرفیت ذخیره‌سازی بیفزاییم و آن را به 10.5میلیون بشکه برسانیم. تا پایان سال‌جاری چهار الی پنج میلیون بشکه دیگر به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت عراق اضافه خواهد شد. النیما گفت: افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت به عراق کمک خواهد کرد که تولید نفت خود را از میادین جنوبی افزایش و از توقف صادرات در شرایط بد جوی اجتناب کند. وی خاطرنشان کرد: تولید نفت به‌طور تدریجی از میادین جنوبی درحال افزایش است و ما برای افزایش صادرات نفت به زیرساخت‌های بیشتر احتیاج داریم. نبود زیرساخت‌ها اصلی‌ترین مانع سر راه صادرات نفت عراق است. میادین نفتی جنوب عراق بخش عمده تولید نفت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند و ترمینال‌های این منطقه مسیر اصلی انتقال نفت عراق هستند. صادرات نفت عراق در ماه ژانویه به‌‌دلیل شرایط نامساعد جوی از دومیلیون و940هزار بشکه در روز در ماه دسامبر به دومیلیون و535هزار بشکه در روز تنزل یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر