تجارت گاز، محور جدید مذاکرات ایران و روسیه

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸

درحال حاضرایران با 34 تریلیون متر مکعب و روسیه با حدود 32 تریلیون متر مکعب بزرگ‌ترین دارندگان گاز طبیعی جهان هستند که مذاکرات بین این دو غول گازی برای همکاری‌های دوجانبه در صنایع گاز آغاز شده است. براین اساس پس از امضای تفاهمنامه توسعه همکاری‌های دوجانبه در صنعت برق و حتی توافق تهران - مسکو برای تبادل 500 مگاوات از این انرژی پاک، این دو غول گازی جهان برای توسعه همکاری‌ها درحوزه گاز هم به توافق‌های مقدماتی رسیده‌اند.

به گزارش مهر حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به سفر اخیر خود به مسکو گفت: در نشست مسکو مذاکراتی با شرکت گازپروم روسیه برای توسعه همکاری‌های دوجانبه درصنعت گاز انجام گرفته است. معاون وزیرنفت یکی از محورهای مذاکرات دوجانبه گازی را طراحی و ساخت واحدهای مینی ال. ان. جی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این مذاکراتی برای همکاری‌های مشترک درساخت و ایجاد شبکه‌های گازرسانی و احداث خطوط لوله انتقال گاز طبیعی انجام گرفته است. این مقام مسوول با بیان اینکه مذاکره در حوزه تجارت و صادرات گاز از دیگر محورهای گازی ایران و روسیه در مسکو بوده است، اظهارکرد: ایران و روسیه به عنوان دو کشور گازخیز دارای منافع مشترکی در بازار گاز هستند.

عراقی همچنین از ارایه پیشنهادهایی به سایر شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری درصنعت گاز ایران خبر داد و یادآور شد: اخیرا برخی از شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری درساخت خطوط لوله انتقال گاز ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به بازدید شرکت‌های روسی از چند پروژه احداث خطوط لوله انتقال گاز طبیعی در ایران بیان کرد: ایران آماده امضای قراردادهای جدید در قالب فاینانس، BOO و BOT با سرمایه‌گذاران خارجی و بین‌المللی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر