تجارت با روسیه با این تعرفه‌ها رشد نمی‌کند

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۱

این دوره بخش کشاورزی به بخش‌های اقتصادی اضافه شده است. درهمین راستا ائتلاف بزرگ اقدام به برگزاری میزگردی با حضور نمایندگان بخش کشاورزی خود کرد. میزگردی که بیشتر رونمایی از لیست کشاورزی ائتلاف بزرگ بود. در ابتدای جلسه نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد‌کنندگان میوه از فروش سیب‌های ایرانی در سوپرمارکت‌های امارات سخن گفت.

صدرالدین نیاورانی در میزگرد چالش‌های تولید و صادرات محصولات کشاورزی گفت: محصولات کشاورزی با کیفیت ایرانی همه روزه از طریق مرزهای هوایی و زمینی به کشورهای عربی و اروپایی صادر می‌شوند و متقاضیان زیادی دارند به نحوی که سیب ایرانی درکنار سیب امریکایی و فرانسوی در سوپرمارکت‌های امارات متحده عربی عرضه می‌شود و البته به‌دلیل کیفیت برتر، قیمتی بالاتر از آنها دارد.

نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد‌کنندگان میوه افزود: همچنین محصولات کشاورزی ایران به چین، هند و پاکستان صادر می‌شوند و وضعیت بسیار خوبی دارند، به نحوی که کاملا رقابتی و باکیفیت هستند.

وی تصریح کرد: صادرکنندگان محصولات کشاورزی و ازجمله میوه باید کاملا بر مبنای استانداردهای روز دنیا حرکت کنند و البته کشاورز نباید صادرکننده یا صادرکننده نباید کار غیرتخصصی انجام دهد، بلکه باید زنجیره تولید و صادرات کاملا به هم پیوسته و از استانداردهای لازم برخوردار باشند تا بتوانند سودآوری لازم در دنیا را داشته باشند.

به گفته نیاورانی، برخی کشورهایی که واردکننده محصولات کشاورزی و به خصوص میوه از ایران هستند، به‌دنبال محصول ارزان بوده و عمدتا به میادین میوه و تره‌بار برای خرید مراجعه می‌کنند که نمونه آن کشور عراق است اما صادرکنندگان به‌نام ایرانی میوه‌ها را دسته‌بندی کرده، متوسط‌ها را برای کشورهای عربی و اروپایی، میوه‌های درشت را برای بازار داخلی و میوه‌های کوچک را برای صنایع تبدیلی به کار می‌گیرند.

وی از حضور برخی ترخیص کاران غیرحرفه‌یی در مرزهای زمینی ایران خبر داد که با کارت بازرگانی خود و دیگران، محصولات کشاورزی نامرغوب را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند.


نیاورانی درتشریح مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به روسیه، خاطرنشان کرد: دولت به معنای واقعی بر گسترش تبادلات تجاری با روسیه با بخش خصوصی وارد مذاکره نمی‌شود، این در شرایطی است که موانعی همچون تعرفه‌های بالای گمرکی برای ورود محصولات کشاورزی ایرانی نسبت به سایر رقبا باعث کاهش حضور ایران در این بازار شده است. وی از دولت تقاضا کرد تا با مذاکره خود با روس‌ها، این 36درصد را به 20درصد کاهش دهد تا ایران همچون رقبا از تعرفه 20درصدی برای صادرات محصولات کشاورزی برخوردار باشد.

همچنین در ادامه شاهرخ ظهیری رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: از زمان تصویب قانون انتزاع درمجلس، مشکلات بخش کشاورزی بیش از پیش شد به نحوی که قانون مشکل‌دار است و اتاق بازرگانی نیز بارها و بارها درخصوص اصلاح این قانون اظهارنظر کرده است.

وی افزود: هم‌اکنون صنایع غذایی کشور با مشکلاتی همچون سرمایه در گردش و مالیات مواجه هستند درحالی که براساس طرحی که اتاق بازرگانی به دولت ارایه داده، تهیه غذا باید از مالیات معاف باشد؛ همان‌طور که در دنیا نیز اینگونه است.

همچنین در این میزگرد، ابراهیم جمیلی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: بخش خصوصی باید به معنای واقعی در واردات و صادرات محصولات کشاورزی نقش‌آفرین باشد.

این در شرایطی است که ایران هم‌اکنون از قزاقستان، روسیه و اوکراین گندم وارد می‌کند درحالی که اگر موافقتنامه‌های دوجانبه میان ایران با این کشورها وجود داشته باشد، ایران نیز می‌تواند در مقابل واردات گندم، سیب و سایر محصولات کشاورزی خود را به این کشورها صادر کند اما این نیازمند عزم جدی دولت است تا این موافقتنامه‌ها را امضا کند.

وی افزود: سال‌ها است که ایران از هند برنج وارد می‌کند ولی سیبی به هند صادر نمی‌شود درحالی که به‌نظر می‌رسد در مقابل ارزی که از کشور خارج می‌شود، باید ارزهای جایگزینی به ایران وارد شوند.

جمیلی با بیان اینکه کارآفرینی را طی سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف صورت داده است، گفت: بخش کشاورزی ایران پتانسیل مناسبی دارد، ضمن اینکه اگر افرادی که هم‌اکنون در کنار کارهای صنعتی، معدن‌داری و تجاری، کار کشاورزی نیز صورت می‌دهند و کارآفرین کشاورزی نیز شده‌اند، اگر در اروپا باشند مورد حمایت‌های جدی واقع می‌شوند. درحالی که هم‌اکنون چنین افرادی در ایران مورد انتقاد هستند.

وی اظهار داشت: باید در راستای منافع ملی برنامه‌ریزی‌هایی را برای تجارت در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی کرد و در چارچوب آن بخش‌های صاحب مزیت را جدا کرده و به‌صورت تخصصی در آن وارد شویم، این در شرایطی است که نه در تولید و نه در تجارت خوب عمل نکرده‌ایم و بازار تجارت محصولات کشاورزی رقابتی نیست.

همچنین در این نشست، شعبانی عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز گفت: دولت مشوقی برای صادرات محصولات کشاورزی نمی‌دهد و برای همین تجارت در این بخش موفق نبوده و سیستم پایدار صادراتی شکل نگرفته است، ضمن اینکه بانک‌ها اعتبارات کم‌بهره را به موقع به بخش کشاورزی نمی‌رسانند.

وی افزود: البته مشکلات مرزی نیز پیش روی صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد و برخی اوقات مرزها بسته می‌شود و محصولات کشاورزی روزها را پشت درهای مرز ایران با سایر کشورها سپری می‌کنند درحالی که به‌نظر می‌رسد این کار استاندارد نیست و به صادرات لطمه می‌زند. وی اظهار داشت: کشاورزی باید از بعد اقتصادی پایدار شود و دانش بومی را با تکنولوژی روز دنیا مخلوط کنیم.

همچنین حسن احمدی نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان نیز گفت: امسال 500میلیون دلار صادرات آبزیان صورت گرفته که این رقم معادل صادرات فرش است درحالی که می‌توانیم این رقم را ارتقا دهیم.

وی گفت: باید فرهنگ استفاده از آبزیان را در داخل کشور جا بیندازیم و البته زیرساخت‌های پرورش آبزیان را فراهم کنیم.

به اعتقاد احمدی، هنوز دولت متقاعد نشده است که بخواهد زیرساخت‌های توسعه تولید آبزیان را فراهم آورد.

همچنین ایرج حسابی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: 90درصد کارآفرینی در بخش کشاورزی است و درس قنات ایرانی در دانشگاه‌های کالیفرنیا تدریس می‌شود درحالی که در ایران به آن توجه زیادی نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر