خرید، تعمیر و فروش خودروهای چپی

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۴

گروه خودرو در روزهایی که بازار خودرو در رکود به‌سرمی‌برد، رونق بازار خودروهای فرسوده و خودروهای دست‌دوم گاهی شنیده می‌شود. در این میان برخی شغل متفاوتی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. آن‌ها اقدام به خرید خودروهای تصادفی می‌کنند و پس از بزک کردن خودروهای تصادفی اقدام به فروش آن می‌کنند.

هفته گذشته یکی از خریداران این خودروها در گفت‌وگو با «تعادل» گفت خودرو را به نام بی‌رنگ خریداری کرده بود که پس از چند روز از طریق مشاوره با یک کارشناس خودرو متوجه شده که خودرو خریداری‌شده علاوه‌بر رنگ‌خوردگی فراوان حتی چپ‌کرده نیز است.

در همین حال به‌گزارش ایسنا، پاتوق‌ این خریداران خودرو تصادفی حوالی خیابان آزادی و در یکی از خیابان‌های محله طرشت است. جایی که پارکینگ‌هایش به جای خودروهای نو، میزبان خودروهای چپی و تصادفی است. آقای «ر» که مشهور است گران‌تر از بقیه خودروهای تصادفی را می‌خرد، در پارکینگ‌اش از کمری و لندکروز چپی تا دیگر خودروهای داخلی و خارجی یافت می‌شود. درحال خرید و تحویل گرفتن لاشه یک خودرو تندر90 چپی است که کارشناس بیمه و تعمیرگاه شرکت خودروساز، تشخیص تعویض اتاق ‌آن را داده‌اند. اتاق خودرو از جلو و عقب جمع شده اما مالک خودرو ترجیح داده به جای تعمیر خودرو و تعویض اتاق، آن را به‌عنوان خودرو تصادفی بفروشد. آقای «ر» می‌گوید: «قیمت اتاق تندر بین 10 تا 15‌میلیون تومان است، درحالی که با صافکاری و سه تا چهار‌میلیون تومان هزینه می‌توان اتاق چپی را به شکل روز اول درآورد. پول اتاق نو را از شرکت بیمه می‌گیریم اما به جای تعویض، آن را تعمیر می‌کنیم و درنهایت آن را به اسم خودرو بدون رنگ و با سندی که در آن هیچ اشاره‌یی به تعویض یا تعمیر اتاق نشده می‌فروشیم. برای شرکت بیمه هم تفاوتی نمی‌کند که اتاق تعویض یا تعمیر شود، زیرا وقتی کارشناس بیمه بدنه، تعویض اتاق را نوشته، با یک فاکتور پول آن را پرداخت می‌کند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا تعمیر اتاق چپی و تصادفی ایمنی خودرو را پایین نمی‌آورد؟ اظهار می‌کند: «کار ما تضمین ایمنی خودرو نیست. ما خودرو را تعمیر می‌کنیم و می‌فروشیم. خریدار هم عاقل و بالغ است و باید بداند که چه خودرویی خریداری می‌کند.» اینجا حرف سود و زیان و یک‌میلیون تومان بالا و پایین‌تر است. به همین خاطر است که خودروهای چپی که باید تعمیر اساسی و تعویض اتاق شوند، تنها به لطف چکش‌های یک صافکار ماهر، تعمیر که نه بلکه سرهم‌بندی می‌شوند تا مابه‌التفاوت قیمت یک اتاق نو، در جیب تصادفی‌خر باقی بماند. صافکاران هم البته در مواردی کم آورده و حریف اتاق ازبین‌رفته خودرو نمی‌شوند. اینجاست که ناچار باید بخش‌هایی از اتاق خودرو را برش داده(جدا کرده) و بخش جدیدی را به آن جوش دهند، کاری که ایمنی خودرو را بیش از پیش کاهش می‌دهد. پیش می‌آید از اتاق یک خودرو تصادفی یا اوراق برای تعمیر چند خودرو استفاده می‌کنیم. در سمت چپ یک خودرو نیاز به برشکاری دارد و در دیگری سمت راست یا عقب و جلو. بنابراین اتاق را از جای لازم برش داده و به خودرو دیگر جوش می‌دهیم.» اینها را یکی از صافکاران آقای «ر» می‌گوید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر